سنندج- ایرنا- "دیاکو فاروقی" نفر هشتم کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ در رشته علوم تجربی از استان کردستان و شهر سنندج از کودکی به رشته پزشکی علاقه داشته و اکنون می خواهد به آرزوی دوران کودکی اش برسد.

به گزارش ایرنا، کنکور سال۲ ۱۴۰ هم به ایستگاه پایانی خود رسید و چند روز پیش که رتبه های برتر این ماراتن علمی مشخص شد، ۲ دانش آموز استان کردستان نیز در میان رتبه‌های تک رقمی قرار گرفتند و افتخار علمی دیگری برای این دیار به ارمغان آوردند.

"دیاکو فاروقی" با رتبه هشتم علوم تجربی و "امید کتاب اللهی" با رتبه پنجم در رشته زبان‌های خارجی در میان برترین های این رقابت سخت و نفس گیر قرار گرفتند. به همین بهانه خبرگزای جمهوری اسلامی مرکز سنندج مصاحبه ای را با دیاکو فاروقی نفر هشتم رشته علوم تجربی انجام داده است که مشروح آن در ذیل می آید.

ایرنا: به عنوان نخستین سوال بفرمایید انتظار چنین نتیجه و رتبه ای را داشتید و اینکه چه عواملی در این موفقیت تاثیر گذار بود؟

فاروقی: با توجه به نتایج آزمون‌های قبلی (آزمون‌های آزمایشی) که شرکت می کردم انتظار رتبه تک رقمی را داشتم اما نه در سطح کشور بلکه انتظار داشتم این رتبه را در سطح منطقه ۲ بدست بیاورم.

عوامل مهمی در این موفقیت تاثیر گذار بوده که مهمترین آن توکل بخدا و تلاش و پشتکار و همچنین حمایت والدینم بوده است.

حضور اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان در منزل دیاکو فاروقی

ایرنا: چه میزان از روز را به مطالعه برای کنکور اختصاص دادید؟

فاروقی: برای کنکور قبل از هر چیز باید با برنامه‌ریزی پیش رفت، من تلاش می کردم با برنامه پیش بروم و بر همین اساس در اوایل، روزانه ۱۰ ساعت درس می خواندم و پس از آن بصورت میانگین روزی هشت ساعت کامل مطالعه می کردم.

بیشترین تمرکزم هم کتاب‌های درسی بود و در کنار آن از کتاب‌های کمک درسی برای تسلط بیشتر بر تست‌ها و تست زنی استفاده می کردم.

ایرنا: در طول دوران تحصیل از آموزشگاه یا موسسه خاصی برای آمادگی در کنکور هم بهره گرفتید؟

فاروقی: از آموزشگاه های حضوری نه اما از آموزش‌های آنلاین و آزمون‌های موسساتی همانند موسسه ماد بهره گرفتم و براساس نتایجی که از طریق آن ازمون‌ها بدست می آوردم به موفقیتم در این ماراتن علمی امیدوار می شدم.

ایرنا: رمز موفقیت در کنکور را در چه می دانید؟

فاروقی: رمز موفقیت در کنکور چند پارامتر دارد که نخستین مورد آن توکل به خدا و پس از آن، حمایت والدین و از همه مهمتر تلاش و استمرار این تلاش است که باید از کلاس دهم تا دوازدهم حفظ شود و هیچوفت دچار گسستگی یا خستگی نشود.

جدای از این انسان باید برای هر کاری اعتماد بنفس داشته باشد و به توانایی هایش اعتماد کند، نه به حاشیه ها و دیگر موارد.

ایرنا: نظر شما در مورد ۲ نوبتی شدن کنکور چیست؟ آیا این طرح در موفقیت داوطلبان تاثیرگذار است؟

فاروقی: من خودم به عنوان کسی که این طرح را تجربه کردم کاملا با اجرای آن موافق هستم چون باعث کاهش استرس در داوطلبان کنکور می شود و همچنین به صورت نرمال درصدها متعادل می شود.

من در مرحله اول که دی ماه برگزار شد نتیجه ام متوسط به بالا بود و همان نقطه اطمینانی بود که در کنکور تیر بدون استرس شرکت کنم و شکرخدا نتیجه خیلی خوبی هم بدست آوردم.
 


ایرنا: خانواده تا چه اندازه ای در کسب این موفقیت شما تاثیر گذار بودند؟

فاروقی: به جرات می توانم بگویم که فضای منزل می تواند تاثیر بسیار زیادی در موفقیت دانش‌آموزان در کنکور داشته باشد، بی شک جو آرام و بدون تنش خانواده می تواند آرامش خاطر برای دانش آموز فراهم کند تا بتواند بدون دغدغه و با برنامه پیش برود.

خوشبختانه خانواده من کاملا در این مسیر همراهم بودند و از سفر و مهمانی و بسیاری از تفریحات دیگر خود گذشتند تا بتوانند فضایی آرام برایم فراهم کنند و امروز لبخند رضایتی که در چهره خانواده ام می بینم بیشتر از هر چیز دیگری خوشحالم می کند.

تقدیر استاندار کردستان از دیاکو فاروقی

ایرنا: چه سخنی با همسن و سالان خود که کنکور را پیش رو دارند دارید؟

فاروقی: به نظر من کسانی که می خواهند در کنکور موفق شوند باید قبل ازهر چیز بر خستگی خود غلبه کنند و حتی اگر از لحاظ ذهنی و روحی نیاز به استراحت دارند حتما استراحت کنند و با آمادگی کامل و ذهنی باز و بدون دغدغه شروع کنند.

همچنین با یک بار شکست و عدم موفقیت ناامید نشوند و اگر واقعا هدف دارند با تلاش و پشتکار به مسیرشان ادامه دهند مطمئن باشند که به نتیجه دلخوا خود خواهند رسید.
 


ایرنا: برنامه تان برای آینده چیست؟

فاروقی: قطعا دنبال آرزوی بچگی‌ام که پزشکی بود می روم و در انتخاب رشته نیز قطعا رشته پزشکی دانشگاه تهران را انتخاب خواهم کرد و تا تخصص و فوق تخصص هم پیش خواهم رفت.

ایرنا: کنکور را در یک جمله کوتاه تعریف کنید؟

فاروقی: کنکور همه آینده یک جوان نیست اما راه بسیار مهمی برای رسیدن به آینده درخشان و موفقیت به شمار می‌رود البته برای کسی که هدف مشخص داشته باشد.