شیراز-ایرنا-با مشارکت مشترکان برق خانگی استان فارس در طرح سراسری پاداش ۲۰برابری صرفه‌جویی مصرف برق وزارت نیرو و از ابتدای شروع برنامه‌های مدیریت مصرف در خردادماه تا پایان مردادماه سال جاری بیش از ۲۴۸هزار مشترک خانگی فارس مشمول دریافت قبض برق رایگان و پاداش صرفه‌جویی مصرف برق شدند.

به گزارش ایرنا، روند افزایش مصرف برق هر ساله از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه و با گرم‌تر شدن هوای کشور آغاز می‌شود، اما امسال این روند زودتر از سال‌های گذشته کلید خورده و موجب افزایش میزان مصرف برق در شهرهای مختلف کشور شده است.

رکوردزنی میزان مصرف برق کشور

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو نهم خرداماه ۱۴۰۲ با منتشر کردن گزارشی اعلام کرد که میزان مصرف برق کشور به بیش از ۶۰هزار مگاوات رسیده است، به طوری‌که در پیک روزانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت هزار و ۶۴۸مگاوات و در پیک شبانه نسبت به مدت مشابه پارسال هفت هزار ۷۲۲مگاوات با افزایش میزان مصرف برق در کشور روبرو شدیم.

با توجه به افزایش تدریجی دمای هوا در سراسر کشور، پیک مصرف برق در ساعت ۱۴:۲۸روز دوشنبه هشتم خرداماه به ۶۰ هزار و ۸۶۶ مگاوات و در ساعت ۲۰:۲۸ شب به ۵۸ هزار و ۴۸۲ مگاوت رسید که نسبت به سال گذشته به ترتیب هشت هزار ۶۴۸ مگاوات و هفت هزار ۷۲۲ مگاوات افزایش یافته است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، میزان مصرف برق در این روز در بخش صنعت نیز پنج هزار ۴۰۸مگاوات و در شب گذشته پنج هزار ۷۲۷مگاوات به ثبت رسیده است.

بدین ترتیب افزایش دمای هوا در نقاط مختلف، بازگشت کولرها به مدار را در برخی شهرهای کشور به دنبال داشته و می‌توان اثر این گرما را در رشد مصرف برق به وضوح مشاهده کرد.

پاداش صرفه‌جویی برای ۱۳میلیون مشترک خانگی

سخنگوی صنعت برق روز گذشته اعلام کرد که ۳۶درصد مشترکان بخش خانگی مشمول دریافت پاداش طرح مدیریت مصرف شده‌اند و تا کنون هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی برق به مشترکان پرداخت شده است.

به گفته مصطفی رجبی مشهدی از ابتدای اجرای این طرح تاکنون، ۳۶میلیون قبض صادر و از این تعداد حدود ۱۳میلیون قبض مشمول پاداش شده است.

افزایش دمای هوا دراستان فارس و لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای تأمین و توزیع برق

هم‌زمان با افزایش دمای هوا در استان‌های مختلف کشور در استان فارس نیز شاهد گرم تر شدن هوا و مصرف بالاتر برق به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی هستیم.

هرچند که به گفته مسئولین مربوطه، استان فارس در سال گذشته با وجود مشکلات بسیاری که در این بخش وجود داشت با یک مدیریت صحیح و استفاده از ظرفیت مردم و صنایع و با تدابیر هوشمندانه و دقیق،توانست با موفقیت از پیک برق فصل گرما عبور کند اما افزایش دما در روزهای اخیر نشان می‌دهد که امسال نیز با تابستان دشواری برای تأمین و توزیع برق رو به رو هستیم.

در سال گذشته مدیریت مصرف و استفاده از فرصت پاداش برای خوش مصرف های برق از رویکردهایی بود که برای گذر از پیک فصل گرما به کار گرفته شد و بهره‌گیری از این نوع رویکرد باعث شد ضمن کمک به صرفه اقتصادی برای خانوار، دردسرهای خاموشی این حامل انرژی ضروری به ویژه برای ساکنان مناطق گرمسیری استان به حداقل کاهش یابد.

این در حالی بود که در سال‌های اخیر به دلیل نامتناسب بودن توسعه ظرفیت‌های تولید برق با میزان مصرف، ناترازی و شکاف قابل توجه میان تولید و مصرف، خاموشی‌های برق از اردیبهشت‌ماه آغاز و تا پایان شهریورماه ادامه می‌یافت و این امر ابعاد مختلف کار و زندگی شهروندان را تحت تأثیر قرار می داد به همین دلیل دولت طرح پاداش خوش مصرف‌های برق را عملیاتی کرد تا این مشکل را مرتفع کند.

مدیریت مصرف برق در دوره اوج بار مصرف سال ۱۴۰۲ نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و بر این اساس برای جلب مشارکت همگانی در بخش مصارف خانگی مشوق‌های جذاب‌تری نسبت به سال قبل پیش بینی شده است.

۲۴۸هزار مشترک فارس مشمول پاداش صرفه‌جویی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس هم اخیرا اعلام کرده است که از ابتدای شروع برنامه‌های مدیریت مصرف در خردادماه تا پایان مردادماه سال جاری بیش از ۲۴۸هزار مشترک خانگی فارس مشمول دریافت قبض برق رایگان و پاداش صرفه‌جویی مصرف برق شدند.

حمیدرضا کریمی فرد افزود: با مشارکت ۳۰درصدی مشترکان برق خانگی استان در طرح سراسری پاداش ۲۰برابری صرفه‌جویی مصرف برق وزارت نیرو، از ابتدای شروع این طرح تا پایان مردادماه جاری بیش از۲۷۵میلیارد ریال به عنوان پاداش در قبوض مشترکان همکار در بخش خانگی، اعمال شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مشترکان تا پایان شهریورماه همچنان فرصت برای بهره‌مندی از پاداش ۲۰برابری را دارند، گفت: مشترکان پُرمصرف هم می‌توانند با کاهش مصرف برق در مقایسه با دوره قبل خود از پاداش صرفه جویی بهره‌مند شوند.

راهکارها برای کاهش میزان برق مصرفی خانوار

کریمی فرد، به برخی راهکارها برای کاهش میزان برق مصرفی خانوار اشاره کرد و گفت: خاموش کردن لامپ‌های اضافی، خاموش کردن تلویزیون در زمان‌هایی که نیازی به استفاده از آن نیست، قرار دادن درجه کولرهای آبی روی دور کند، تنظیم دمای سیستم‌های سرمایشی و اسپیلت ها بر روی ۲۴ درجه سانتیگراد (دمای آسایش) از جمله راهکارهای ساده اما مؤثر در کاهش میزان مصرف برق مشترکان به شمار می‌رود.

وی در خاتمه با قدردانی از همراهی مطلوب مشترکان شهرستان‌های فارس در بخش‌های مختلف خانگی، کشاورزی، تجاری، صنعتی و اداره‌ها در زمینه مدیریت مصرف ابراز امیدواری کرد که این همکاری و تعامل در جهت تامین برق مطمئن و پایدار تا پایان تابستان و گذر از ایام اوج بار ادامه داشته باشد.

قیمت تمام شده برق با سوخت یارانه‌ای و غیریارانه‌ای

طرح پاداش مصرف صرفه‌جویی برق که در سال گذشته تنها برای مشترکان دارای مصرف زیر الگو اجرایی شد، امسال برای همه مشترکان در نظر گرفته شده و همه مشترکان می‌توانند مشمول این پاداش‌ها شده و به میزانی که نسبت به سال گذشته مصرف برق خود را کاهش دهند، پاداش دریافت خواهند کرد که این از ویژگی‌ها و امتیازات طرح نسبت به سال گذشته است.

این طرح از ابتدای خردادماه آغاز شده و تا پایان شهریورماه ادامه دارد.

قیمت تمام شده برق با سوخت یارانه‌ای در حدود ۴۰۰تومان و با قیمت سوخت غیر یارانه‌ای حدود سی هزار ریال است، اما به طور میانگین حدود ۲۰۰ تومان از مشترکان دریافت می‌شود. پاداش ۱۰کیلووات ساعت صرفه جویی امسال برای مشترکان کم مصرف، برابر با ۴۰کیلووات ساعت سال گذشته است.