ارومیه - ایرنا - معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: ۲ هزار و ۸۰۰ آموزش دهنده نهضت سواد آموزی در این استان به امر آموزش بی‌سوادان مشغول هستند.

حسین حسن‌خانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد، یک هزار و ۵۰۰ آموزش دهنده فعال هستند و در کنار آنها یک هزار و ۵۰ نفر آموزش دهنده غیر فعال که اسامی آنان در سامانه وجود دارد نیز درخواست فعالیت در سال تحصیلی جدید داده‌اند.

وی ادامه داد: ۲۵۰ نفر آموزش دهنده نیز که فاقد سابقه در سامانه‌اند ولی فعالیت در این زمینه داشتند نیز متقاضی فعالیت مجدد هستند.

به گفته حسن‌خانی، آمار باسوادی استان در گروه سنی ۱۰ سال به بالاتر ۸۴ درصد و در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۵.۵ درصد مطابق با آمار سال ۱۴۰۱ است.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی اظهار کرد: حجم ابلاغی سوادآموزی استان در سال تحصیلی جاری ۲۳ هزار نفر بود که ۹۲ درصد آن با پوشش ۲۱ هزار سوادآموز محقق شده‌ است.

وی طرح پالایش محور را یکی از طرح مهم اجرا شده در استان بیان کرد و یادآور شد: تاکنون حدود ۵۰ هزار نفر از افراد از نظر سواد تعیین وضعیت شده‌اند.

حسن‌خانی با تاکید بر تعامل تنگاتنگ دستگاه‌های اجرایی در زمینه شتاب‌بخشی به سوادآموزی اضافه کرد: با تهیه آمار بیسوادان و پالایش آنان برنامه‌ریزی در این زمینه تسهیل می‌شود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با بیان اینکه آموزش‌های سواد آموزی تلفیقی است، گفت: در این آموزش تعداد نفرات و قبولی ها مهم است و هر آموزش دهنده باید بیش‌ از ۵۵ درصد قبولی داشته باشد تا از مزایای این دوره استفاده کند.

حسن‌خانی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی ها تلاش می‌شود تا سال ۱۴۰۴ با همکاری استانداری و سایر نهادهای مرتبط بتوان با به صفر رساندن بی سوادی در گروه سنی ۱۰-۴۹ سال ریشه بی سوادی در استان را خشکاند.

بر اساس اعلام مسوولان سواد آموزی استان تعداد بی‌سوادان آذربایجان غربی در گروه سنی تعریف شده ۱۰ تا ۴۹ سال کمتر از ۹۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود و ۹۵ درصد از این گروه سنی در استان باسواد هستند.

آذربایجان‌غربی با بیش از سه میلیون نفر جمعیت دارای سه‌هزار آبادی است، شرایط اقلیمی استان و صعب العبور بودن مسیر بسیاری از روستاها، درآمد اندک و مشکلات اقتصادی و فرهنگ حاکم در خانواده‌های روستایی موجب شده تا تمایل به تحصیل به ویژه در میان دختران و بانوان در استان کاهش یابد و ساکنان این مناطق تمایل کمتری به سوادآموزی داشته باشند.