یزد - ایرنا- مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان یزد مجموع اراضی کشاورزی تحت پوشش سامانه نوین آبیاری در استان را افزون بر ۳۶ هزار هکتار بیان کرد و گفت: با اجرای این طرح سالانه ۱۱۶ میلیون متر مکعب در مصرف آب استان صرفه جویی می شود.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی جهاد کشاورزی عباس بشارتی افزود: اعتبار بلاعوض دولتی تخصیص یافته برای اجرای سامانه های نوین آبیاری در سطح یکهزار و ۶۷۵ هکتار معادل ۲۰۹ میلیارد ریال است.

وی خاطرنشان کرد: کشت گیاهان کم آبخواه و تجهیز زمین های کشاورزی به سامانه آبیاری نوین (کم فشار و قطره ای) مهمترین راهکار موثر در صرفه جویی آب است.

وی اظهار کرد: سه هزار و ۹۳ رشته قنات در استان دایر است که با استحصال ۱۵۶ میلیون متر مکعب در سال تامین کننده حدود ۲۲.۵ تا ۲۵ درصد آب بخش کشاورزی است.

بشارتی با اشاره به اینکه در ۴۴۰ رشته قنات با طول تقریبی ۵۸ کیلومتر عملیات بازسازی و نوسازی انجام گرفته است تصریح کرد: در سال گذشته از محل کمک های فنی اعتباری بازسازی و نوسازی قنوات استان مبلغ ۵۶۵ میلیارد ریال مصوب شد که تاکنون با تخصیص ۱۰۰ درصد، کار احیا و مرمت ۴۴۰ رشته قنات در شهرستان های استان رقم خورده است.

وی افزود: انجام عملیات زیر بنایی و اساسی هر قنات باعث کاهش هزینه های نگهداری آنها و نیز عدم نیاز به عملیات تکراری از جمله لایروبی سالانه می شود از ریزشهای شدید گالری قنات (کوره) جلوگیری به عمل آورده و به پایداری آبدهی قنوات کمک شایانی می کند . بشارتی خاطر نشان کرد: انجام مطالعات دقیق برای اولویت بندی و بررسی کامل نیازهای قنوات و برآورد هزینه های مربوطه همراه با نقشه های اجرایی در موفقیت اجرای این سیاست نقش مهمی دارد که باید مورد توجه قرار گرفته و برای انجام آن اعتبارات مورد نیاز تأمین شود.

مجموع زمین های قابل کشاورزی یزد ۱۷۵ هزار هکتار است که به دلیل واقع شدن استان در منطقه گرم و خشک ، کاهش بارندگی و تداوم ۲۵ سال خشکسالی میزان بارندگی آن در سال ۱۳۷۰ شمسی ۱۱۰ میلیمتر بود هم اکنون به ۹۵ میلیمتر کاهش یافته و سطح زیرکشت به ۱۱۲ هزار هکتار رسیده است.