تهران-ایرنا- یک نویسنده و تحلیلگر سیاسی آمریکایی خواهان پایان جنگ اقتصادی و سیاست تحریم‌های ضد بشری آمریکا علیه ملت سوریه در قالب قانون موسوم به «قیصر» شد و تاکید کرد که کاخ سفید از آشتی همسایگان سوریه با دولت این کشور نگران و ناراحت است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از شبکه المیادین، «دوگ باندو» نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی آمریکایی در یادداشتی نوشت: هدف از تحریم‌های واشنگتن علیه سوریه فقیر کردن مردم این کشور است.

وی افزود که سوریه از بیش از یک دهه در وضعیت جنگ قرار دارد و از مشکلات رنج می‌برد زیرا آمریکا علیه مردم این کشور تحریم وضع کرده است.

وی این سوال را مطرح کرد که اگر به ادعای مقامات آمریکایی هدف از سیاست تحریم‌ها تقویت اصلاحات سیاسی در سوریه است پس چگونه فقیر کردن مردم سوریه آنچه را که این مقامات به زعم خود "دموکراسی" می خوانند، تقویت می‌کند؟

این تحلیلگر نوشت: درحالی که همسایگان سوریه درحال صلح و آشتی با دولت این کشور هستند، مسئولان آمریکایی (از این امر) دچار فروپاشی شده اند و از کشورهای عربی دوست واشنگتن می‌خواهند که به پیروی از سیاست تحریم‌های ظالمانه واشنگتن علیه سوریه ادامه دهند.

به گفته باندو، آمریکا در طول این مسیر طولانی از عناصر تروریست تندرو از جمله شاخه محلی القاعده حمایت کرد و کمک های برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به عناصر افراطی و تندرو را پذیرفت و همچنین از شبه نظامیان کُرد سوری موسوم به «قسد» در سوریه حمایت کرد و دولت ترکیه نیز به نوبه خود با گروهک تروریستی داعش همکاری کرد و به شرکای کُرد واشنگتن (قسد) در سوریه حمله کرد.

این نویسنده تاکید کرد که این هرج و مرج و تشویش در سیاست‌های آمریکا منجر به تداوم جنگ فاجعه‌بار و چندجانبه در سوریه شده و واشنگتن در دستیابی به مقاصد خود در این کشور ناکام مانده است.

وی در پایان یادداشت خود نوشت: تحریم‌ها علیه سوریه در قالب قانون موسوم به «قصیر» نظیر یک داروی توهم زای گران قیمت است تا این احساس را در نزد فعالان و مسئولان آمریکایی ایجاد کنند که انگار دارند کاری انجام می دهند. این تحریم‌ها فقط به فقیرترین قشر آسیب می زند و از این رو، واشنگتن باید به سوری ها و همسایگانش اجازه دهد که برای ساخت آینده‌ای بهتر کار خود را آغاز کنند.

کنگره آمریکا دسامبر ۲۰۱۹ قانون قیصر را تصویب کردند و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز آن را در بیستم دسامبر ۲۰۱۹ امضا کرد و از ژوئن سال ۲۰۲۰ اجرایی شد.

آمریکا همواره از زمان آغاز جنگ تحمیلی علیه سوریه با اشغالگری مستقیم، حمایت از انواع گروههای مسلح و تروریست و اعمال تحریم‌های اقتصادی تلاش کرد تا به ملت و دولت سوریه برای تن دادن به خواسته های خود در راستای تامین منافع رژیم صهیونیستی فشار بیاورد.

هرچند آمریکا و هم پیمانان غربی و عربی اش در طول سالهای جنگ تحمیلی علیه سوریه نتوانستند در سایه قدرت ارتش سوریه و نیروهای هم پیمانانش، دولت قانونی سوریه را سرنگون و این کشور را تجزیه کنند و به مقاصد خود برسند اما به جنگ اقتصادی تمام عیار خود علیه ملت سوریه ادامه دادند تا آنها را به خاطر مقاومت و استقامت خود در برابر اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی و هم پیمانان عربی و عربی آنها مجازات کنند و این اقدامات آنها باعث تلفات انسانی و کمبود شدید مایحتاج اولیه زندگی بسیاری از مردم سوریه شده است.

در همین حال نیز، ارتش آمریکا بخش اعظم مناطق نفت خیز سوریه را همچنان در اشغال خود نگه داشته و بیش از ۸۰ درصد نفت سوریه را سرقت می کند.

با این حال، استقامت ملت و دولت سوریه کار را به جایی رسانده که اکنون همان کشورهایی که روزی از تروریست ها در سوریه حمایت می کردند، مجبور شده اند که از در آشتی با دولت سوریه برآیند و به اصلاح رابطه خود بپردازند.

همزمان نیز بسیاری از نهادها و کشورها خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه مردم سوریه شده اند.