تهران- ایرنا- مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به احیای شورای مجسمه و یادمان گفت: فعالیت این شورا با حضور نمایندگان نهادهای مرتبط آغاز شده و امیدواریم نظارت دقیق‌تری بر عرصه مجسمه‌ها، سیاست‌های کلی در طراحی، نصب و جانمایی آنها داشته باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد خراسانی‌زاده روز سه‌شنبه (۳۱ مرداد) در نشست خبری که به منظور تشریح رویکردها و برنامه‌های پیش‌رو مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موزه هنرهای معاصر تهران در این موزه برگزار شد، اظهارداشت: از خردادماه امسال فعالیتم را به صورت رسمی در سمت مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ آغاز کردم و مدت سه ماه از فعالیتم در این نهاد می‌گذرد.

وی گفت: اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ماموریتی دارد که شاید در حال حاضر اندکی از ماموریت اصلی خود فاصله داشته باشد، عرصه هنرهای تجسمی شامل ۱۰ رشته هنری؛ نقاشی، نگارگری، گرافیک، تصویرسازی، عکاسی، خوشنویسی، سفال و سرامیک، مجمسه‌سازی، هنرهای جدید و کاریکاتور است که از نظر کمیت و تعداد هنرمندان بدون رقابت با سایر عرصه‌های هنری است و هنرمندان بیشتری دارد.

خراسانی‌زاده افزود: جامعه هنرهای تجسمی بسیار پرمخاطب، نجیب و مظلوم است و مانند سایر هنرها؛ موسیقی، سینما و تئاتر که چهره‌هایی مانند سلبربتی داشته باشند که سخنان صنف خود را به گوش مسئولان و مردم برسانند، وجود ندارد.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بنابراین مهمترین کارکردی که در این نهاد پیگیری می‌کنیم این است که شأن حکمرانی را به معنای تنظیم‌گری، تسهیل‌گری، ریل‌گذاری، استانداردسازی و ارایه خدمات برای فعالیت‌های هنرمندان مدنظر قرار دهیم.

وی اظهارداشت: برای تدوین قوانین مورد نیاز در این حوزه با نهادهای قانون‌گذار و سیاست‌گذار وارد گفت وگو شدیم که بخشی از آنها هم باید فراتر از وزارت فرهنگ پیگیری شود، مذاکراتی را با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره چالش خلاء قانونی در حراج‌ها که آنها را بازارهای موقت ارایه هنرهای تجسمی می‌نامیم، داشته‌ایم.

خراسانی‌زاده گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی هم ما را موظف کرد تا سند ملی هنرهای تجسمی را فراهم کنیم، تدوین این سند از دوره‌های گذشته آغاز شده و مدیران کل پیش از من اقداماتی را در این زمینه انجام دادند اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده است، سند ملی هنرهای تجسمی می‌تواند پایه‌ای برای سایر برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها باشد.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احیای شورای مجسمه و یادمان را از دیگر برنامه‌های این نهاد عنوان کرد و افزود: این شورا وظیفه‌ سیاست‌گذاری دارد، دبیرخانه آن هم وظیفه اجرایی دارد که باید نظارت دقیق‌تری بر عرصه مجسمه‌ها، سیاست‌های کلی در طراحی، نصب و جانمایی آنها داشته باشد.

وی بیان کرد: فعالیت شورای مجسمه و یادمان با حضور نمایندگانی از نهادهایی همچون وزارت راه و شهرسازی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، فرهنگستان هنر، شهرداری تهران و نمایندگان نهادهای دیگر که در سند مصوب سال ۱۳۷۸، قید شده، آغاز شد.

برخی بازارهای ارایه آثار هنری (آرت فرها) و نمایشگاه‌های عرضه آثار هنری(اکسپوها)، شفافیت لازم را نداشتند و در تلاش هستیم که دستورالعمل‌های لازم را در این حوزه تدوین کنیمخراسانی‌زاده اظهارداشت: احیای شورای علایم و نشانه‌ها از دیگر برنامه‌های اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، علایم و نشانه‌ها مغفول مانده و شاهد آثار بی‌توجهی نسبت به این موضوع هستیم، امیدواریم زیرساخت‌های لازم فراهم شود و احیای شورای علایم و نشانه‌ها را به نتیجه برسانیم.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پرداختن به نیازمندی‌های عرصه اقتصاد هنر گفت: در موضوع حراج‌های هنری که بعضا حاشیه‌های رسانه‌ای پیدا می‌کند، برخی بازارهای ارایه آثار هنری (آرت فرها) و نمایشگاه‌های عرضه آثار هنری(اکسپوها)، شفافیت لازم را نداشتند و در تلاش هستیم که دستورالعمل‌های لازم را در این حوزه تدوین کنیم.

وی درباره فعالیت نگارخانه‌ها بیان کرد: این نهادها باید زمینه‌ای را برای معرفی هنرمندان فراهم کنند و بازارهای اصلی و دایمی فروش آثار را پیش ببرند، در رویدادهای فراملی هم نقش داشته باشند اما متاسفانه به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی با چالش‌های بسیاری مواجه هستند.

خراسانی‌زاده افزود: نشست‌هایی را با انجمن نگارخانه‌داران آغاز کردیم و در تلاش هستیم با مشارکت سایر نهادهای حاکمیتی، چالش‌های نگارخانه‌ها را رفع و زیرساخت‌های لازم را برای فعالیت بهتر این نهادها فراهم کنیم. اگر نگارخانه‌های ما پا برجا نباشند نباید توقع داشته باشیم که بازار اقتصاد هنر، اعتبار ماندگار و پایداری داشته باشد.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: تعامل با هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی نیز از برنامه‌های این نهاد است، برخی از هنرمندان، گلایه‌مند هستند، نشست‌های مشترک، دیدار با آنان، بازدید از نمایشگاه‌های آنها و ملاقات با هنرمندان پیشکسوت مدنظر است، همچنین بازسازی ساختار درونی اداره کل، فراهم کردن فضای به‌روز برای تنظیم‌گری در دستور کار است.

جهت‌دهی موزه هنرهای معاصر تهران به رویدادهای هنری آینده  

خراسانی‌زاده که سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران نیز هست، درباره فعالیت‌های این موزه گفت: موزه هنرهای معاصر تهران مهمترین موزه غرب آسیاست و مهمترین گنجینه آثار هنری غرب در این موزه نگهداری می‌شود، این موزه باید رویدادهای هنری آینده را جهت‌دهی و ترسیم کند و خط شکن باشد در پدیده‌هایی که هنر امروز ما به آن نیاز دارد. 

وی با اشاره به کمبود نقد هنری در جامعه افزود: هنرمندان صرفا آثار هنری خود را براساس دریافت و تجربیاتی که در زمینه‌ خلق آنها داشتند، توصیف می‌کنند اما زمینه‎‌ای برای نقد آثار وجود ندارد، نقد به معنی انتقاد نیست و به معنی تحلیل و مقایسه کردن و رشد دادن است و موزه هنرهای معاصر تهران باید در این زمینه پیشتاز باشد. 

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در این راستا همزمان با برگزاری نمایشگاه «همچنان جاری» سه نشست تخصصی با هدف بررسی و تحلیل آثار نمایشگاه با حضور اساتید و هنرمندان برگزار شده است، همچنین همکاری با نهادهای بین‌الملل از دیگر برنامه‌های موزه هنرهای معاصر است. 

خراسانی‌زاده درباره مرمت موزه هنرهای معاصر تهران اظهارداشت: مرمت این موزه، چند سالی است که تمام شده، شاید بخش‌هایی بی‌دفاع وجود داشته باشد و برای توسعه فیزیکی آن اقداماتی انجام شود که این موضوع هم با اولویت‌بندی انجام خواهد شد. 

وی گفت: سیستم اطفای حریق در بخش گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نصب شده است، در بخش‌های دیگر موزه هم بعضا مشکلاتی در این زمنیه وجود داشته باشد، رفع می‌شود. احیای باغ مجسمه موزه و راه‌اندازی پایگاه اینترنتی موزه برای اطلاع‎رسانی رویدادها، اخبار و معرفی آثار موزه در دستور کار قرار گرفته است. 

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره لزوم تفکیک بین جایگاه حاکمیتی این اداره کل با موزه هنرهای معاصر افزود: با مداخله مستقیم دولت در اتفاقات و جریان‌های هنری مخالفم اما شأن موزه به شأن حاکمیتی نسبتی ندارد و وابستگی آن به نسبت ساختار به مدیریت فرهنگی است.  

حضور در بینال ونیز  

خراسانی‌زاده با اشاره به حضور در رویدادهای بین‌المللی هنری اظهارداشت: امیدواریم در صورت فراهم شدن شرایط، برخلاف سال گذشته، بتوانیم بهار سال آینده در بینال ونیز شرکت کنیم و هنرمندان عرصه تجسمی در پاویون جمهوری اسلامی حضور داشته باشند که تحقق این موضوع نیازمند مشارکت نهادهای متعدد و حتی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است. 

وی گفت: همچنین در سایر رویدادهای بین‌المللی همچون امانت‌سپاری‌های متقابلی که با موزه‌های مختلف به خصوص مبتنی بر تفاهماتی که دولت سیزدهم با کشورهای مختلف داشته است، آمادگی همکاری داریم. 

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر 

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: براساس تقویم رویدادها، امسال شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را در پیش داریم و در تلاش هستیم که فضای مساعدی را برای حضور و نقش‌آفرینی همه هنرمندان، در شورای سیاست‌گذاری، داوران و شرکت‌کنندگان با همه سلیقه‌ها در چارچوب قوانین کشور، فعالیت می‌کنند، داشته باشیم. 

خراسانی‌زاده افزود: این جشنواره در ۱۰ رشته هنرهای تجسمی برگزار می‌شود هیچ بخشی تلفیق یا حذف نخواهد شد. 

وی درباره انتخاب دبیر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهارداشت: این جشنواره، برخلاف سایر جشنواره‌های فجر، یک جشنواره نیست بلکه ۱۰جشنواره است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و برای آن دبیرکل تعیین می‌شود و هر رشته و بخش دبیر مجزا دارد. 

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درباره دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، تصمیم‌ها گرفته شده است، جلسات برگزار شده و رایزنی‌ها انجام گرفته، اعضای شورای سیاستگذاری، مشخص شده است، جلسه‌ها در این رابطه برگزار شده است، به واسطه برنامه‌ها و جلسات این شورا، دبیرکل جشنواره به صورت رسمی معرفی خواهد شد اما چند مشخصه در این رابطه داریم که رویکرد ما را مشخص می‌کند. 

خراسانی‌زاده افزود: مسئله بسیار مهم ما این بود که فردی را معرفی کنیم که علاوه بر تجربه، دانش و تخصص نسبت به سایر گزینه‌های متعدد در رده جوان‌تری قرار گرفته باشد، در جشنواره‌های پیشین فجر به عنوان دبیرکل حضور نداشته باشد، او حدود ٣٠ جشنواره داخلی و خارجی را دبیری کرده اما در این جایگاه حضور نداشته است. 

وی بیان کرد: علاقه‌مند بودیم دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، نگاه فراگیری داشته باشد، برچسب خط سیاسی یا فکری به او متصل نشود، فردی او را به عنوان چهره‌ای که با گروه خاصی است نشناسد، اگرچه همه هنرمندان برای ما محترم هستند و در شورای سیاست‌گذاری هم از دیدگاه‌ها و نظرات متفاوت بهره‌مند خواهیم شد، دبیرکل باید در کنار هنرمند بودن در زمینه اقتصاد هنر تجربه داشته باشد و فضای امروز اقتصادهنرهای تجسمی را بشناسد. جشنواره هنرهای تجسمی فجر، رویداد گلخانه‌ای نیست، مهمترین قله رویدادهای هنری است، در نهایت دبیرکل جشنواره تجسمی فجر با مجموع این شاخصه‌ها معرفی خواهد شد. 

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حاشیه‌های ایجاد شده در برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی در سال گذشته اظهارداشت: آغوش ما برای همه هنرمندانی که در چارچوب قوانین نظام فعالیت می‌کنند باز است، به این معنا با قهر و آشتی ‌ها کاری نداریم، در یک خانواده گاهی پیش می‌آید که فرزندی به دلیلی قهر می‌کند یا پدری تشر می‌زند، اینها برای رشد خانواده است و برای از هم‌گسیختگی نیست. 

خراسانی‌زاده گفت: هنرمندانی که ارزش‎‌های مردم و کشور را زیر سوال برده باشند و قصد پافشاری بر سخنان خود داشته باشند، این بحث دیگری است، جشنواره در چارچوب قوانین و ارزش‌های کشور برگزار می‌شود، ما نمی‌توانیم از کسی که به این کشور اعتقادی ندارد، ارزش‌های آن را زیر سوال می‌برد، از او حمایت کنیم، اما اگر فردی روزی موضع ناصوابی گرفته و علاقه‌مند به اصلاح آن است، حتما آغوش ما باز و نگاه ما پدرانه خواهد بود. 
 
برگزاری هفتمین دوسالانه خوشنویسی در قزوین 

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران در پاییز امسال اظهارداشت: نخستین جلسه شورای سیاستگذاری این دوسالانه با حضور اساتید این حوزه برگزار می‌شود. 

خراسانی‌زاده گفت: امسال هم دوسالانه ملی خوشنویسی به میزبانی استان قزوین برگزار خواهد شد که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در دوره‌های گذشته توانسته است، با نظم خوبی این رویداد را رقم بزند، در

تلاش هستیم که همزمان با قزوین، بعضی از فرایندهای دوسالانه خوشنویسی را با مشارکت بعضی از نهادها، در تهران هم برگزار کنیم. 

سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران 

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران از یکم تا پنجم شهریور در استان کردستان افزود: هدف این جشنواره، شناسایی و شکوفایی و تربیت نسل آینده هنرمندان کشور است. 

وی بیان کرد: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران امسال در کردستان برگزار می‌شود که مهد فرهنگ و هنر و دارای ارزش‌های فرهنگی و ظرفیت‌های معنوی هنری است اما معمولا اخبار امنیتی و ناخوشایندی از این استان شنیده‌ایم، ذهنیت مناسبی را نتوانسته‌ایم در کشومان نسبت به مردم فرهیخته و مهمان‌نواز کردستان داشته باشیم که با برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان امیدواریم این رویکرد تغییر کند. 

خراسانی‌زاده اظهارداشت: ۱۳۰ هنرمند جوان و نوجوان و ۳۰ هنرمند برجسته در جایگاه استاد کارگاه و عضو شورای سیاست‌گذاری در سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان حضور دارند و امیدواریم این رویداد را با رویکرد استادشاگردی پیش ببریم. 

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال پس از 29 دوره، برای نخستین بار بانوی هنرمند و فرهیخته، دانشیار گروه مجسمه‌سازی دانشگاه تهران؛ مینا صدری دبیری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران را برعهده دارد که نقش مدیریتی بانوان را بیش از پیش یادآوری کرده و موجب اثبات توانمندی آنان خواهد شد. 

وی افزود: همچنین شعار این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با رویکرد تقویت هویت ملی با عنوان «ایران دوست داشتنی» است، جوانگرایی نیز براساس شعار «کار جوانان را به جوانان سپرد» در ترکیب اعضای شورای سیاست‌گذاری، داوران و اساتید کارگاه‌ها، در این دوره مورد توجه قرار گرفته است. 

خراسانی‌زاده درباره حذف بعضی از رشته‌های هنری از جمله مجسمه‌سازی در بعضی از دانشگاه‌ها که در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری درج شده، اظهارداشت: من عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد هستم، تعاملی خوبی با دانشگاه‌ها و اساتید دارم و برنامه‌های مشترکی را با آنها برگزار کردیم. 

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حذف رشته در دانشگاه موضوعی نیست که به آن ورود پیدا کنیم، اما خواست هنرمندان باشد، به آن می‌پردازیم‌. در مواردی به خاطر محدودیت نیاز، بعضی از رشته‌ها یک سال در میان دانشجو می‌پذیرد، تغییر ساختاری در این زمینه نبوده، یک رشته به معنای حذف کلی نبوده است، اگر اینگونه باشد در چارچوب ضوابط پیگیری خواهیم کرد.