به گزارش روز سهشنبه ایرنا از رسانه تریبون پاکستان، «یو بو»، رئیس شرکت هلدینگ بنادر خارج از کشور چین (COPHC) تاکید کرده است که شرایط اقتصادی پاکستان در درجه اول عامل تاخیر در توسعه کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) بوده است.
به گزارش ایرنا، امروز ارزش واحد پول پاکستان بطور بی سابقه به کمترین میزان در برابر دلار آمریکا کاهش یافت که نشان از اوضاع نابسامان اقتصادی این کشور دارد.
یو در جلسه ای در اتاق بازرگانی و صنعت لاهور (LCCI)، پیشرفت توسعه بند گوادر به عنوان بخش حیاتی کریدور اقتصادی چین و پاکستان را تشریح و با تاکید بر اهمیت گوادر، از آن به عنوان محور اصلی این کریدور یاد کرد.
منطقه آزاد گوادر که در سال ۲۰۱۸ تحت پوشش شرکت منطقه آزاد چین قرار گرفت، هم اکنون فاز یک خود را به وسعت ۲۵ هکتار در مجاورت بندر ایجاد کرده و بر اساس گزارش ها این منطقه شش شرکت را جذب کرده است.
منطقه آزاد شمال با وسعت ۹۰۰ هکتار برای مصارف صنعتی و انبار تعیین شده است که نقش خود را در فرآوری مواد اولیه صادراتی ایفا خواهد کرد.
یو بو با اشاره به نابرابری اقتصادی بلوچستان، پتانسیل های بکر این منطقه را که سرشار از منابع طبیعی بوده اما با توسعه نیافتگی و تجارت ناچیز گرفتار شده بود، را برشمرد و گفت: بندر گوادر اکنون کاملاً عملیاتی است و مجهز به امکاناتی برای مدیریت واردات و صادرات است.
رئیس شرکت هلدینگ بندر خارج از کشور چین، وضعیت عملیاتی بندر گوادر، ظرفیت جابجایی محموله و برنامههای آن برای عملیات گسترده در فرودگاه بینالمللی گوادر را تشریح کرد.
وی همچنین در مورد نقش این بندر در تسهیل تجارت پایاپای با ایران، افغانستان و روسیه و همچنین مزایای استراتژیک آن صحبت کرد.
برنامه های تشویقی برای شرکتهای چینی در مناطق آزاد، همراه با چشمانداز مشارکتهای برد-برد برای مشاغل پاکستانی و چینی، موضوع دیگر صحبت های او بود.
یک هیئت از اتاق بازرگانی و صنعت لاهور به گوادر دعوت شد تا فرصت های همکاری و سرمایه گذاری را بررسی کنند، این موضوع نشان دهنده اشتیاق چین برای تقویت سرمایه گذاری های مشترک و ایجاد صنایع، نه تنها در گوادر، بلکه فراتر از مرزهای آن بود.
«کاشف انور» رئیس اتاق بازرگانی و صنعت لاهور طی سخنانی در این مراسم اعلام کرد که یک هیئت تجاری به زودی از گوادر بازدید خواهد کرد. او نقش گوادر در کریدور اقتصادی چین و پاکستان برای تسریع اتصالات منطقه ای که نه تنها به چین و پاکستان بلکه برای کشورهای مجاور مانند ایران، افغانستان و جمهوری های آسیای مرکزی سودآور است را ستود و این کریدور را سنگ بنای احیای صنعتی و اقتصادی پاکستان می دانست.
با وجود گامهای برداشتهشده از زمان تأسیس کریدور اقتصادی چین و پاکستان در سال ۲۰۱۵، انور اذعان کرد که هنوز مشکلات زیادی باید برطرف شود.
او بر نیاز به استفاده کامل از پتانسیل اقتصادی کریدور اقتصادی چین و پاکستان و نگاه این کشور به سرمایه گذاران چینی تاکید کرد.