نیویورک – ایرنا- جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا در سفر هفته آینده خود به پکن، این پیام را ارائه خواهد کرد که آمریکا به دنبال قطع رابطه اقتصادی و تجاری با چین نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری درواشنگتن افزود: ریموندو تاکید خواهد کرد که آمریکا بر «حفاظت از امنیت ملی و تضمین زنجیره‌های انعطاف‌پذیر تأمین کالا در کنار متحدان و شرکای خود متمرکز خواهد بود در حالی که ما به روابط اقتصادی و روابط تجاری خود با چین ادامه خواهیم داد.»

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا سومین عضو کابینه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا است که در ماه‌های اخیر به چین سفر می کند.

به گفته سالیوان این سفرها بر تمایل واشنگتن برای حفظ ارتباطات با پکن تاکید کرد.

آمریکا و چین دو رقیب قدرتمندی هستند که در زمینه های مختلف با یکدیگر رقابت تنگاتنگی دارند و وقوع تنش میان واشنگتن – پکن بر سر تایوان طی سال‌های اخیر فرضیه رویارویی نظامی پکن- واشنگتن را بیش از پیش تقویت کرده‌است.

تارنمای نشنال اینترست اخیرا در مقاله ای با اشاره به کاستی ها و ضعف آمریکا در هرگونه رویارویی نظامی با چین، نوشت: جنگی که شامل تلفات گسترده و کاهش استانداردهای زندگی باشد، همان طوری که در رویارویی احتمالی آمریکا و چین می توان شاهد چنین تبعاتی بود، حمایت و اعتماد به دولت را بیش از پیش، کاهش خواهد داد.

این رسانه آمریکایی نوشت: امروزه مشروعیت دولت ها در سراسر جهان کاهش یافته که ناشی از ضعف آنها در تضمین خدمات و فرصت‌های برابر و عادلانه برای شهروندان شان همزمان با کُند شدن روند رشد اقتصادی و وخامت بی عدالتی ها، است.

نشنال اینترست نوشت: در هرگونه درگیری بین آمریکا و چین باید مشروعیت و ظرفیت دولت ها، خصوصی‌سازی خشونت در داخل، و ظهور بازیگران و هویت‌های غیردولتی در نظر گرفته شود.

برنامه ریزان دفاعی آمریکا باید در آماده سازی های دفاعی و تهاجمی خود چنین آسیب هایی سیاسی را در نظر بگیرند. از نظر دفاعی، آنها دیگر نباید چنین فرض کنند که جبهه داخلی متحد و باثبات است.

حمله به نیروهای آمریکایی ممکن است وحدت ملی ناشی از حمله ژاپن به بندر« پرل هاربر» آمریکا را تکرار نکند اما می تواند درست مانند آنچه که در دوران همه گیری کووید-۱۹ رخ داد، فقط شکاف های سیاسی حاد و لاینحل را تشدید کند.

طراحان دفاعی آمریکا باید تضمین کنند که منابع کافی را برای کنترل خطرات ناشی از خشونت داخلی سازمان یافته اختصاص داده اند.

عملیات نظامی نیز باید در مقیاسی باشد که یک وضعیت دائماً شکننده حمایت داخلی را تحمل کند. هرگونه حمله آمریکا به امنیت چین، واکنش انتقام جویانه این کشور را به دنبال خواهد داشت. نقطه ای که جنگ می تواند تشدید شود قابل پیش بینی نیست اما مادام که جنگ ادامه دارد تهدیدهای داخلی نیز به طور جدی برای هر دو طرف درگیر وجود خواهد داشت.