سنندج- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون یک هزار و ۳۶۷ مورد مجوز ترانزیت ضایعات فلزی در استان صادر شد.

اقبال حمیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از رسالت های این اداره کل صدور مجوز ترانزیت ضایعات از مرز باشماق مریوان و واردات پسماند است.

وی با اشاره به اینکه یکی از کارشناسان محیط زیست استان در مرز باشماق مریوان در راستای نظارت بر ورود و خروج کالاها و گونه های ژنتیکی مستقر شده است، اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۶ مورد مجوز پسماند پلاستیکی، کاغذ و مقوا در استان صادر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: در سال های گذشته هر فردی با داشتن کارت بازرگانی اقدام به واردات پسماند می کرد ولی از سال جاری تنها افراد دارای واحد بازیافت اجازه واردات پسماند پلاستیک، کاغذ و مقوا را دارند.

حمیدی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۸۸ مورد بازدید در راستای پایش مستمر و ساماندهی مراکز پسماند زباله در استان انجام شده است.

وی یادآور شد: از یک هزار و ۶۷۷ روستای استان تنها در ۹۰۰ روستا مجوز برای محل دفن زباله آنها صادر شده است و افزون بر ۷۰۰ روستا هم فاقد جایگاه استاندارد زیست محیطی برای دفن زباله هایشان هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان بیان کرد: قانون پسماند سال ۱۳۸۳ تصویب شده و بر مبنای آن قرار بود در مدیریت پسماند برنامه ای برای استفاده از زباله به عنوان انرژی اجرا شود که تاکنون اقدامی در این راستا انجام نشده است.