به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، با اجرای آییننامه جدید ارزیابی ارزیابی شرکتهای دانشبنیان، یکی از موضوعاتی که مورد توجه و پرسش شرکتهای دانشبنیان قرار گرفته است، موضوع حمایتهای تعریف شده در این آییننامه از آنها بویژه حمایتهای مالیاتی است. در همین راستا، سومین نشست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از سلسله نشستهای معرفی نظام جدید ارزیابی به موضوع حمایتهای مالیاتی، اختصاص یافت و رضا اسدیفرد معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان این معاونت به تشریح این موضوع پرداخت.
اسدی فرد به کلیاتی از نظام جدید ارزیابی شرکتهای دانشبنیان اشاره کرد و گفت: در نظام جدید دانشبنیان، شرکتها به سه دسته «نوپا»، «نوآور» و «فناور» تقسیم میشوند. ملاک تفکیک این شرکتها اندازه شرکت ها و میزان فروش آنها است؛ بدین معنا که اگر در آخرین سال مالی فروش کل شرکت دانشبنیان، کمتر از پنج میلیارد تومان باشد، «نوپا» محسوب میشود که تقریبا ۸۰ درصد شرکتها در این دسته هستند.
وی ادامه داد: اگر آنها بیش از پنج میلیارد تومان فروش داشتهباشند، در دسته «نوآور» و «فناور» قرار می گیرد و آنچه شرکتهای «نوآور» و «فناور» را از هم تفکیک و متمایز میکند، داشتن لیست بیمه حداقل ۱۰نفر و فروش ۵۰ درصدی محصولات دانشبنیان در آخرین سال مالی است؛ بنابراین، اگر شرکتی بالای ۵ میلیارد تومان، فروش کل داشته باشد و از این دو شرط برخوردار باشد، «فناور» و اگر دو شرط مذکور را نداشته باشد، «نوآور» محسوب می شود.
معاون توسعه شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تاکید کرد: در نظام جدید ارزیابی آنچه اهمیت دارد، برنامه رشد است و باید سالانه بر اساس دو، سه شاخص مشخص اعم از میزان «تولید» یا تعداد «نیروی انسانی» سیر رشد خود را ارائه کند.
اسدی فرد، هدفی که در این نظام جدید پیگیری می شود، کمک به شرکت های دانشبنیان نوپا برای جذب سرمایه و سرمایهگذاری شرکتهای دانش بنیان فناور و نوآور در شرکت های نوپا است که طی آن هم شرکت های نوپا میتوانند سرمایه و گردشمالی خود را گسترش دهند و هم شرکت های فناور و نوآور، سهم دانش بنیان خود را بیشتر کنند.
به گفته وی این جنس از اقدامات (جذب سرمایه توسط شرکت های نوپا و سرمایه گذاری شرکت های نوآور و فناور در شرکت های نوپا) به نوعی امتیاز محسوب شده و در جلب حمایت های مالیاتی موثر است و به میزانی که شرکت ها امتیازات بیشتری را در این دو پارامتر کسب کنند از حمایت های مالیاتی بیشتری بهره مند می شود.
این مسوول در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در ادامه به انواع این حمایت ها اشارهکرد و گفت: حمایتهای مالیاتی در دو دسته معافیت مالیاتی و اعتبار مالیاتی قرار می گیرد؛ معافیت مالیاتی دایره شمول محدودتری دارد و شرکت های معدودی، از این حمایت بهرهمند می شود اما در اعتبار مالیاتی که ذاتا یک جور معافیت محسوب میشود به محل هزینه کرد شرکت ها برمی گردد که این محل هزینه کرد هم مجددا به دو بخش «تحقیق و توسعه» و «سرمایه گذاری» تقسیم میشود.
اسدی فرد درخصوص این نوع هزینه کردها توضیحداد: اعتبار مالیاتی «تحقیق و توسعه» سقف ندارد و همه شرکتهای دانشبنیان از آن بهرهمند میشوند. جنس پژوهشها در قالب پروژه ها تعریف میشود؛ بدین معنا که ورودی، خروجی سرفصل ها و هزینه های تخمینی تقریبا مشخص است و سالانه میزان این هزینهکردها بررسی شده وآن بخشی که مشمول اعتبارهای مالیاتی می شود به اداره مالیات اعلام شده و از میزان مالیات شرکتها کاسته میشود.
وی درمورد شیوه اختصاص اعتبار مالیاتی به «سرمایهگذاری» ها هم توضیح داد: سرمایه گذاری ها به دو صورت انجام میپذیرد؛ مستقیم که طی آن به میزان ۳۰ درصد از سرمایه گذاری از مالیات کسر میشود و دوم سرمایه گذاری از طریق صندوقها است که آن ۱۰۰ درصد مالیات عملا کسر خواهد شد منتهی اختصاص این جنس اعتبارهای مالیاتی برخلاف بخش «تحقیق و توسعه» که سالانه بود، بعد از اتمام پروژه و بهرهبرداری کامل تخصیص مییابد.
معاون توسعه شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در خصوص نحوه تخصیص اعتبار مالیاتی به هر سه دسته «نوپا»، «نوآور» و «فناور» هم گفت: «در مورد شرکتهای نوپا و کوچک هر شرکتی که برای تولید محصول دانش بنیانش از معاونت علمی، فناوری تائید بگیرد، ولو محصولی که ارائه می کند در دایره معافیتهای مالیاتی هم نباشد، مشمول اعتبار مالیاتی خواهد شد و این معافیت تا پنج سال اعتبار دارد.
اسدی فرد ادامه داد: در مورد شرکت هایی که فروش بیشتری دارند مثل شرکت های «نوآور» و «فناور»، نوع محصول دانش بنیان اهمیت دارد و حتما باید آن محصول در لیست محصولاتی که مشمول معافیت هستند، قرار بگیرد. بر این اساس، اگر تمام محصولات این شرکتها در لیست مشمولین معافیت قرار بگیرد، کلا معاف و اگر بخشی در لیست باشد به همان میزانی که با لیست تطابق پیدا میکنند از این اعتبارات بهرهمند خواهدشد.»
بخش بزرگ هزینهکرد شرکتهای نوپا ماهیت «تحقیق و توسعهای» دارد
مسعود شجاع مرادی کارشناس معاونت توسعه شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی ریاست جمهوری هم در این نشست گفت: ویژگی نظام جدید حمایتهای مالیاتی شرکتهای دانشبنیان، شفافیت، عادلانه بودن، هدفمندی و تناسب با نوع و ویژگیهای شرکتهای دانشبنیان است.
وی درباره مدل معافیتهای مالیاتی در نظام جدید ارزیابی افزود: ما سعی کردیم در نظام جدید ابزارهای حمایتی خود را افزایش و ارتقا دهیم. از طرفی هدفمندی تخصیص این حمایتها متناسب با نیازهای شرکتهای دانشبنیان برایمان حائز اهمیت بود که در این نظام به آن توجه شد.
این کارشناس دانش بنیان ها به توضیح انواع حمایتها مالیاتی پرداخت و اضافه کرد: حمایتهای مالیاتی شامل معافیت فروش محصولات دانش بنیان (ماده ۳ قانون شرکت های دانش بنیان)، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه (بند ب ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش بنیان۱۴۰۱) و اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان و فناور(بند ت ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش بنیان ۱۴۰۱) میشود که سازوکار هر کدام از آنها در قانون و نظام جدید ارزیابی دیده شده است.
شجاع مرادی افزود: «عمده هزینهکرد شرکتهای نوپا ماهیت «تحقیق و توسعهای» دارد، بیش از ۸۰ درصد از شرکتهای نوپا به فروش نرسیدهاند. برای پوشش هزینه کرد «تحقیق و توسعه» و تسهیل شروع کسب و کار شرکتهای نوپا، معافیت مالیاتی تخصیص مییابد.»
وی تاکید کرد که معافیت مالیاتی برای شرکتهای دانش بنیان متوسط با هدف کاهش هزینه های تولید و افزایش رقابتپدیری اختصاص یافته و معافیت مالیاتی برای شرکت های دانش بنیان بزرگ به صورت هدفمند و مشروط به تداوم نوآوری و تحقیق و توسعه در آنها تخصیص مییابد.
براساس اعلام روز چهارشنبه مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، سومین نشست از سلسله نشستهای معرفی نظام جدید دانشبنیان با موضوع «حمایتهای مالیاتی» ۳۱ مرداد ماه با حضور رضا اسدی فرد، معاون توسعه شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی و شجاع مرادی کارشناس معاونت توسعه شرکتهای دانشبنیان و جمعی از نمایندگان شرکتهای دانشبنیان در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد.