اصفهان - ایرنا - رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امسال در هجدهمین دوره جشنواره کشوری شهید رجایی نزدیک به یکصد دانشگاه دولتی شرکت کردند که از میان آنها دانشگاه برتر معرفی و تجلیل می‌شود.

به گزارش ایرنا، روح‌الله رازینی روز چهارشنبه در جلسه هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان در دانشگاه اصفهان افزود: این دانشگاه‌ها گزارش عملکرد خود را بصورت متمرکز در جشنواره شهید رجایی ارائه کردند که از بین آنها در یکی از بخش‌های جانبی جشنواره، "دانشگاه برتر" در تحقق مأموریت‌ها و پیشبرد سیاست‌های علمی و تحقیقاتی کشور انتخاب خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای انتخاب دانشگاه برتر، در شاخص‌ها بازنگری و ۹ شاخص کلیدی مطرح شد، اظهار داشت: انتخاب دانشگاه برتر در جشنواره شهید رجایی از جمله اقدامات تشویقی و ترویجی است که می تواند سبب الگوسازی شود.

جشنواره شهید رجایی شهریور هر سال به‌منظور شناسایی‌ و تقدیر از دستگاه‌های اجرایی و کارمندان‌ برتر و نمونه و همزمان با "هفته دولت" برگزار می شود.

رازینی همچنین با اشاره به فعالیت بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد آموزش عالی دانشگاهی، پژوهشی و فناوری در کشور(با احتساب واحدهای اقماری) تصریح کرد: امروزه نیاز به توسعه کمی در آموزش عالی احساس نمی‌شود هرچند در برخی از حوزه‌های خاص شاید خلاء‌هایی وجود داشته باشد اما بصورت کلی توسعه کمی آموزش عالی در حوزه های مختلف مانند دانشجو و رشته‌های تحصیلی اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به تغییر روندهای آموزش و پژوهش بویژه پس از دوران همه‌گیری کرونا اضافه کرد: یکی از ضرورت‌های جدی کنونی توجه به کیفیت است بنابراین باید گفتمان کیفیت در عرصه آموزش عالی اشاعه یابد.

رازینی با تاکید براینکه هدف اصلی از فعالیت مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم، بهبود و تضمین کیفیت است، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ما برای تحقق این هدف اجرای "سفر کیفیت" است که در این برنامه سفری چند روزه به استان‌های مختلف خواهیم داشت و در آن به گفتمان سازی درباره کیفیت آموزش عالی می پردازیم.

وی، شنیدن و دیدن مشکلات آموزش عالی در سطح استان‌ها و "وحدت رویه و هماهنگی" را از دیگر اهداف " سفر کیفیت" دانست و افزود: امروزه مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم در بخش های مختلف تصمیم‌گیری نقش پُررنگی دارد و روند اثرگذاری آن رو به رشد است.

رازینی با اشاره به فعالیت حدود۴۰۰ عضو هیات علمی در هیات‌های نظارت و ارزیابی آموزش عالی در کشور خاطرنشان کرد: رویکرد فعالیت های ما باید بر اساس همدلی بمنظور حل مسائل موجود نباشد و موسسه‌های مختلف آموزش عالی نباید احساس کنند که ما برای مُچ‌گیری آمده ایم هرچند ما از موضع اقتدار خود نیز در مواجهه با تخلف‌ها و نواقص کوتاه نمی‌آییم.

وی به یکهزار بازدید میدانی از موسسه‌های آموزش عالی کشور در سال گذشته توسط هیات‌های نظارت و ارزیابی اشاره کرد و گفت: یکی از موضوع های مهمی که امروز به مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم واگذار شده، بهره وری آموزش عالی است.

وی با بیان اینکه رُتبه‌بندی موسسه‌های آموزش عالی به مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم واگذار شده است، افزود: سطح بندی مراکز آموزش عالی نیز در این زمینه اهمیت بسیاری دارد و ما در این زمینه شاخص‌ها را طراحی کرده‌ایم.

رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اهمیت داده‌های آماری آموزش عالی تصریح کرد: اگر داده های خوبی داشته باشیم بسیاری از مسائل مبتلابه، خود را با این داده‌ها نشان می‌دهند اما در زمان حاضر در زمینه داده‌های آماری آموزش عالی با مشکلاتی مواجه هستیم.

رازینی همچنین خاطرنشان کرد: اصفهان حدود هفت درصد از آموزش عالی کشور را مدیریت می کند و یکی از قُطب های علمی به‌ شمار می رود.

برخی از دانشگاه‌ها متناسب با نیازها بوجود نیامده‌اند

رییس دانشگاه اصفهان نیز در این نشست گفت: یکی از مشکلات اساسی موسسه‌های آموزش عالی در کشور این است که از ابتدا متناسب با نیازها بوجود نیامدند و امروز مُتحمل تبعات افزایش بی‌رویه این موسسه‌ها شده‌ایم.

حسین هرسیج با بیان اینکه امروزه باید در آموزش عالی بدنبال کیفیت باشیم و فقط به کمیت اکتفا نکنیم، افزود: مقاومت زیادی در این زمینه وجود دارد زیرا شکل گیری برخی از این موسسه‌ها سیاسی بوده و جنبه صرف تخصصی و علمی نداشته است.

به گفته وی، در استان اصفهان نیز برخی موسسه‌های آموزش عالی بدون توجه به نیاز شهرها و بدلیل فشار برخی بخش‌ها مانند نمایندگان ایجاد شده اند.

هرسیج با بیان اینکه در ۲ سال گذشته اهتمام جدی در وزارت علوم بمنظور حرکت به سمت کیفی‌سازی در آموزش عالی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: یکی از نیازهای امروز نیز تدوین سند آمایش آموزش عالی استان‌هاست که رییسان دانشگاه های مختلف باید در این کار کمک کنند.

وی ادامه داد: برنامه‌های راهبردی موسسه‌های مختلف آموزش عالی و نقش آنها متناسب با این سند مشخص خواهد شد تا از موازی کاری جلوگیری شود.

رییس دانشگاه اصفهان یکی از مشکلات مربوط به بازدیدها و ارزیابی‌های موردی و دوره‌ای هیات‌های نظارت و ارزیابی در استان ها را همکاری نکردن برخی از دانشگاه ها دانست و خاطرنشان کرد: برخی دانشگاه ها در این زمینه همکاری داشتند اما هنوز نتوانستیم بر دانشگاه آزاد نظارت کنیم.

تفاوتی بین دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی در نظارت و ارزیابی نیست

وی با تاکید بر اینکه در نظارت و ارزیابی موسسه‌های آموزش عالی هیچ تفاوتی بین مراکز دولتی و غیردولتی وجود ندارد و هدف ما ارتقای کیفیت است، تصریح کرد: با این حال نمی‌توان استانداردهای آموزش عالی را بصورت موردی در باره برخی از موسسه‌ها اِعمال کرد و برای تعدادی دیگر اعمال نکرد.

هرسیج همچنین با تاکید براینکه لازم است جذب دانشجویان خارجی با رعایت استانداردهای وزارت علوم صورت بگیرد، اضافه کرد: برخی از دانشگاه‌ها این استانداردها را بطور کامل رعایت نمی‌کنند.

به گفته وی، دانشجویان خارجی می‌توانند سفیران ما در کشورهای دیگر باشند اما اگر جذب آنها همراه با رعایت استانداردهای آموزش عالی نباشد ممکن است این موضوع بصورت برعکس عمل کند و اعتبار آموزش عالی کشور زیر سووال برود.

وی با بیان اینکه لازم است نظارت در این زمینه با توجه به سیاست‌های وزارت علوم جدی باشد، افزود: در برخی از موارد نیز شاهد راه‌اندازی مراکز آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیرایرانی هستیم در حالی که این مراکز باید تاییدیه‌های لازم را داشته باشند.

رییس دانشگاه اصفهان همچنین تاکید کرد: اگر مدیریت بهینه منابع در آموزش عالی انجام شود بهترین کیفیت را در دانشگاه ها خواهیم داشت.

در این جلسه جمعی از مدیران دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی و فناوری استان مانند شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، پیام نور، علمی کاربردی، هنر اصفهان، فرهنگیان و فنی و حرفه‌ای، مسائل و مباحث خود را در زمینه نظارت و ارزیابی مطرح کردند.

استان اصفهان از ۱۹۹ موسسه آموزش عالی فعال با حدود ۲۰۸ هزار دانشجو و سه هزار و ۵۳۹ عضو هیات علمی برخوردار است.