بندرعباس - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران درخشنده‌تر از هر زمانی درحال نورافشانی است، گفت: دولت سیزدهم ثابت کرد بدون وابستگی به اروپا و آمریکا می‌توان برای مردم قدم برداشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی اسماعیلی روز جمعه در آیین خطبه‌های این هفته بندرعباس با اشاره به گرامیداشت هفته دولت و یاد وخاطره شهیدان بزرگ و پرافتخار انقلاب اسلامی ایران شهیدان رجایی و باهنر، افزود: امروز در چهل و دومین سالگرد شهدای دولت و چهل و پنجمین بهار انقلاب اسلامی خورشید انقلاب درخشنده‌تر از هر زمان و هر دوره‌ای در حال نورافشانی است.

اسماعیلی یادآور شد: روزهای سخت انقلاب را این مجاهدان بزرگ مدیریت کردند، سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی مجاهدان بزرگی همچون شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید رجایی، شهید باهنر و خامنه‎ای بزرگ به عنوان حواریون امام در پای انقلاب ایستادند.

وی ابراز کرد: روز ششم تیرماه رهبر معظم انقلاب به عنوان موثرترین شخصیت، از تریبونن نماز جمعه نخستین ترور منافقان کوردل بود، فردای آن روز شهید بهشتی و ۷۲ یار امام و انقلاب به شهادت رسیدند و در روز هشتم شهریورماه نیز شهید رجایی رییس جمهور و شهید باهنر نخست وزیر شهید شدند.

وزیر ارشاد گفت: حکمت و تدبیر الهی براین بود که رهبر معظم انقلاب با اهدای بخشی از سلامتی خود، امروز سکاندار اصلی کشتی انقلاب باشد و بزرگانی مثل شهیدان مطهری، بهشتی، رجایی و باهنر با نثارخون پاک خودشان، مسیر خدمتگزاری و ادامه راه را برای انقلابیون و مردم هموار کردند.

دولت سیزدهم در بدترین شرایط کار را شروع کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت سیزدهم در شرایطی کار را شروع کرد که کرونا روزانه صدها قربانی می‌گرفت و مسوولان گذشته آب خوردن مردم را هم به برجام پیونده زده بود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه امروز آغاز سومین سال کار دولت مردمی است، ادامه داد: اینک پس از حل بسیاری مشکلات داخلی، ایران به اتحادیه‌های بزرگ و مهم جهانی پیوسته است که اعضایش با پوشش نیمی از جمعیت جهان، هیچ وابستگی به اردوگاه آمریکا و غرب ندارد.

وی ابراز کرد: دولت انقلابی، در اتحادیه شانگهای که یک اتحادیه امنیتی و کشورهای مهم و تاثیرگذار آسیایی و شرقی در آن عضویت دارند، نشان داد بدون وابستگی به اروپا و آمریکا برای کشور قدم برداشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دشمن دنبال پشیمانی از گذشته و ناامیدی نبست به آینده است درحالی که صادرات نفتی، کنار گذاشتن تحریم ها، افزایش نرخ اقتصادی همه و همه با همت همین جوانان غیور ایرانی به دست آمده است.

اسماعیلی ادامه داد: در این جنگ ترکیبی که دقیقا در سالگرد سال نخست دولت اتفاق افتاد، یک فتنه بزرگ برای زمین گیر کردن حرکت انقلاب و ضربه زدن به امید مردم ایران از سوی دشمنان طراحی شده بود.اسماعیلی ادامه داد: در این جنگ ترکیبی که دقیقا در سالگرد سال نخست دولت اتفاق افتاد، یک فتنه بزرگ برای زمین گیر کردن حرکت انقلاب و ضربه زدن به امید مردم ایران از سوی دشمنان طراحی شده بود.

وی تصریح کرد: چه شب ها و روزهایی که حاکمیت و حکمرانان پشت سرگذاشتند برای اینکه بتوانند مشکلات کشور را برطرف کرده و اجازه ندهند غربی‌ها و آمریکایی‌ها و ایادی آن‌ها جلوی حرکت انقلاب را بگیرد که کار مشکل و دشواری بود.

وزیر ارشاد با بیان اینکه در این ۲ ساله اخیر کارنامه جمهوری اسلامی و دولت انقلابی روشن است، به اقدامات دولت در بخش های فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: دشمن تلاش کرد در این فتنه فرهنگی ملت و جریان های داخلی را مقابل هم قرار دهد، تلاش کرد بین صفوف ملت ایجاد شکاف و گسست کند و مردم را مقابل هم قرار دهد.

اسماعیلی گفت: دشمن تلاش کرد در این فتنه چرخ فرهنگ و هنر در این کشور زمین‌گیر شود، اما رهبر معظم انقلاب از همان روزهای اول این نقشه دشمن را برای ما برملا کردند و همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری را با اتکا به خداوند بزرگ و هدایت های رهبرمعظم انقلاب جلو بردیم.

آماده‌سازی زیرساخت‌های مهم فرهنگی و هنری در دولت سیزدهم

وی افزود: بهار گذشته پر رونق‌ترین بهار حوزه فرهنگ و هنر بود، در راس آن برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب با حضور هفت میلیون ایرانی با حضور چند ساعته رهبر انقلاب اسلامی گام‌های مهمی برای اعتلای فرهنگ و هنر کشور برداشته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آماده‌سازی زیرساخت‌های مهم فرهنگی و هنری در دولت سیزدهم گفت: امروز بعد از ۲ سال از کارنامه پرافتخاری در این دولت صحبت می‌کنیم که فرزندان این مرز و بوم آفریدند، به عنوان مثال در همین استان هرمزگان، استاندار انقلابی و مردمی امروز، مسوولیت اجرایی استان را برعهده دارد که با عملکرد وی جهش بسیار خوبی را در این استان شاهد هستیم.

اسماعیلی ادامه داد: در شهرستان بشاگرد که یک زمان ما آن جا گروه‌های جهادی و بخش‌های خدماتی حضور پیدا می کردند و باز ما از محرومیت آن می شنیدیم اما امروز شاهد هستیم که در این منطقه تحولات مهم اقتصادی رخ داده است.

وی با بیان اینکه رییس جمهور شبانه روز خودش را صرف پیشرفت، آبادانی و عمران کشور کرده است واعضای هیات دولت نیز به عنوان همراهان رییس جمهور در همه بخش‌ها در این مسیر در خدمتگزاری به مردم ایران شب و روز نمی شناسد، از نمازگران و امام جمعه بندرعباس و استاندار و اهالی خونگرم استان به واسطه همه همراهی شان با برنامه های دولت قدردانی کرد.

انقلاب اسلامی ایران محصول تاسوعا، عاشورا و اربعین‌ها است

وی با اشاره به اینکه اربعین حرکت امت به سوی امام و یک حرکت تمدنی است، گفت: انقلاب اسلامی ایران در واقع محصول تاسوعا، عاشورا و اربعین‌ها است.

اربعین، کلید واژه انقلاب اسلامی در دوران خفقان پهلوی بود، هرجا نام اربعین آمد، خیزش و رویش ایجاد کرد و رهبرمعظم انقلاب نیز با بازخوانی مجدد این حرکت تاریخی تحول مهمی را در معادلات منطقه ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: امروز اربعین صرفا یک آیین مذهبی و شخصی نیست، نباید یادمان برود در روزها و سال‌هایی که پشت سرگذاشتیم اسلام آمریکایی و تکفیری با پشتیبانی دلارهای نفتی و قدرت‌های جهانی دنبال مقاومت منطقه‌ای بودند و این شهید سلیمانی‌ها بودند که سربازی امام مسلمین را به نحو احسن انجام داده و پرچم اربعین و اربعینی‌ها را برای همیشه بالا نگه داشته‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: امروز حرکت اربعین محدود به مسلمانان و پیروان مکتب اهل بیت(س) در عراق و ایران نیست، بلکه میلیون‌ها عاشق از اقصی نقاط دنیا از شبه قاره گرفته تا افغانستان، پاکستان، آسیای میانه، اروپا، آمریکا و آفریقا هزاران کیلومتر را پشت سرمی‌گذارند تا در این راه بهشت از نجف به کربلا با امام شان دیدار کنند.