بیرجند- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: با ساخت ۲۰۰ سازه آبخیزداری با اعتبار هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم، ۲ میلیون مترمکعب به ذخیره آبخیزداری استان افزوده شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا نصرآبادی روز شنبه در نشست خبری دستگاه‌های اجرایی استان که همزمان با هفته دولت به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی برگزار شد اظهار کرد: در ۲ سال گذشته تاکنون ۲۰۰ سازه آبخیزداری و ۲۵۰ منبع آبی در ۱۸۷ روستا و آبادی استان به بهره‌برداری رسیده است.

وی گفت: همزمان با هفته دولت امسال ۱۳ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری در ۹ شهرستان استان به بهره‌برداری می‌رسد که ۲۰۸ میلیارد و ۲۳۲ میلیون ریال برای آن هزینه شده است.

وی افزود: از این تعداد ۱۱ پروژه آبخیزداری و ۲ پروژه بیابان‌زدایی است و هزار و ۹۱۸ خانوار در ۶۱ روستا از مزایای این طرح‌ها بهره مند می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: در تفاهم نامه‌ای با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) پروژه‌های آبخیزداری با اعتبار ۲۶ هزار میلیارد ریال برای یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار در سه سال اجرایی می شود.

وی یادآور شد: پروژه‌های آبخیزداری از محل اقدام ملی محرومیت‌زدایی در سال ۱۴۰۰ با اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال برای اولین بار در استان اجرا شده است.

نصرآبادی با اشاره به اینکه عملیات مقابله با بیابان‌زایی نیز در سطح ۱۳ هزار و ۶۵۰ هکتار از ۲ سال گذشته تاکنون انجام شده است گفت: ۳۳۸ هزار میلیون ریال برای این پروژه‌ها هزینه شده که ۳۷ روستا و پنج شهر با جمعیت ۹۵ هزار نفر از مزایای آن بهره‌مند شدند.

وی عنوان کرد: در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت نیز حدود ۲ میلیون اصله نهال در استان تولید شده و تعداد نهالستان‌های استان هم از سه به ۲۲ مورد افزایش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت:با اجرای اجرای کاداستر اراضی ملی بیش از پنج میلیون هکتار اراضی استان سند دار شده و از این حیث کسب رتبه اول کشور را کسب کرده ایم که عملکرد در ۲ سال گذشته ۲ برابر ۱۰ سال ماقبل بوده است.

وی همچنین از تخصیص هزار و ۳۵ هکتار زمین برای طرح اقدام ملی مسکن در استان خبر داد و افزود:در این زمینه نیز خراسان جنوبی رتبه برتر را بین استان‌های دیگر کسب کرده است.

افزایش سرانه آموزشی استان در دولت سیزدهم

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی هم گفت:در ۲ سال گذشته ۹۳ پروژه با ۲۹۳ کلاس درس با زیربنای ۳۵ هزار ۵۲۶ متر مربع و اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در استان تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

حامد رخسارپور با اشاره به رشد ۳۲۰ درصدی اعتبارات در دولت سیزدهم ادامه داد: سرانه فضای آموزشی هم در ابتدای این دولت ۶.۴۷ متر مربع بوده که اکنون این شاخص به ۶.۶۸ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز رسیده است.

وی اظهار کرد: هشت هزار نفر هم از ابتدای سال تحصیلی ۹۸ تاکنون به تعداد دانش‌آموزان استان افزوده شده است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: ۴۲۰ مدرسه با اعتبار ۶۷۵ میلیارد ریال در ۲ سال گذشته تجهیز شده که عمده آن شامل میز، صندلی، کامپیوتر، پروژکتور و لپ تاپ بوده است.

وی افزود: در ۲ سال ماقبل دولت سیزدهم ۲۸۵ میلیارد ریال در زمینه تجهیز مدارس اعتبار داشته‌ایم که در ۲ سال ابتدای فعالیت این دولت ۱.۸ درصد افزایش داشته است.

رخسارپور با اشاره به استانداردسازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی نیز گفت: استانداردسازی ۴۵۰ مدرسه با هزار و ۳۷ کلاس درس در ۲ سال گذشته انجام شده که ۱۵۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شد.

وی ادامه داد: خیران هم در این مدت کمک های خوبی داشته‌اند که ۳۲۶ کلاس درس با مشارکت خیران با اعتبار هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال ساخته شد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی یادآور شد: با توجه به سرانه فضای آموزشی بیشترین کمبود در شهرستان بیرجند داریم که تقاضا داریم خیران برای احداث مدارس مورد نیاز کمک کنند.

وی گفت: در حال حاضر ۱۶۴ پروژه با ۴۲۱ کلاس با زیربنای ۷۷ هزار و ۴۸۴ متر مربع در حال ساخت است که اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال برای آن هزینه می‌شود.

رخسارپور ادامه داد: برای اولین بار در سال گذشته اعتباری برای ساخت سرویس بهداشتی به استان اختصاص یافت که از این محل ۱۵۰ میلیارد ریال در قالب ۱۰۰ چشمه بهداشتی هزینه شده است.

وی یادآور شد: برای آسفالت محوطه مدارس هم در دولت سیزدهم قیمت قیر ثابت باقی ماند و از این محل مساحت بیشتری توانستیم آسفالت انجام دهیم.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: از محل سفر اول ریس جمهور به خراسان جنوبی هم چهار پروژه شاخص ورزشی معرفی شد که ۲۵۰ میلیارد ریال به این پروژه ها تخصیص یافت و تا مهر ماه امسال نیز به بهره‌برداری می رسد.

وی گفت: پروژه‌های قابل افتتاح در هفته دولت امسال ۶۴ فضای آموزشی، ورزشی و فرهنگی از جمله ۱۴۴ کلاس درس است که اول مهرماه با حضور دانش‌آموز و خیران به بهره‌برداری می‌رسد.