تهران- ایرنا -وزارت دفاع ژاپن از برگزاری رزمایش دریایی مشترک آمریکا، استرالیا، ژاپن و فیلیپین در دریای جنوبی چین و در میانه تلاش های چین برای ایجاد مانع در راستای فعالیت های نظامی مانیل خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از کیودو، رزمایش دریایی مشترک آمریکا، استرالیا، ژاپن و فیلیپین روز پنجشنبه در پی شلیک گارد ساحلی چین به قایقی فیلیپینی در اطراف جزیره سکند تامس شائول در دریای جنوبی چین اوایل ماه جاری میلادی برگزار شد.

براساس اطلاعات وزارت دفاع ژاپن بزرگترین ناوشکن نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن " ایزومو " و ناوشکن " سامیدار " در این رزمایش شرکت کردند. این دو ناوشکن ژاپنی قرار است از روز گذشته تا پنجشنبه آینده در بندر مانیل بمانند.

از سوی دیگر «موبایل» کشتی جنگی ساحلی نیروی دریایی آمریکا، «کانبرا» کشتی جنگی استرالیایی به همراه ناوچه آنزاک و جت های جنگنده F۳۵-A در کنار کشتی «دابائو دل سور» نیروی دریایی فیلیپین در این رزمایش شرکت کردند.

وزارت دفاع ژاپن در بیانیه ای هدف از برگزاری این رزمایش را تمرینی برای تقویت همکاری در راستای تحقق منطقه آزاد و باز هند-اقیانوسیه عنوان کرد.

اخیرا فیلیپین که با افزایش فشار نظامی چین در منطقه دریای جنوبی چین مواجه شده است، گشتزنی های مشترک دریایی با ژاپن، استرالیا و آمریکا را در دستور کار قرار داده است.

چین تقریبا تمامی بخش های دریای جنوبی چین را بخشی از خاک خود می داند و جزایر مصنوعی مجهز به زیرساخت های نظامی در این دریا که یکی از پر ترددترین مسیرهای عبور کشتی در جهان به شمار می آید ساخته است.