بیرجند- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: در سفر دوم رئیس جمهور به استان چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل سازه‌های تغذیه مصنوعی استان با اولویت مناطق مرزی اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس سارانی روز شنبه در نشست خبری دستگاه‌های اجرایی استان که همزمان با هفته دولت به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی برگزار شد افزود: سد تغذیه‌ای بندان، آهنگران و گزیک از مهمترین این پروژه‌ها بوده که در هدر رفت روان آب‌ها به خصوص مناطق مرزی نقش مهمی دارد و زمینه تامین آب پایدار برای شهرهای مجاور را فراهم می‌کند.

وی اظهار کرد: انتقال آب از دریای عمان دیگر اقدام شاخص دولت سیزدهم در حوزه تامین آب استان بوده که به دنبال ایجاد زمینه لوله‌گذاری به طول ۳۹۰ کیلومتر در حوزه خراسان جنوبی هستیم تا بعد از سیستان و بلوچستان بتوان از ظرفیت ایجاد شده استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی ۸۲ میلی‌متر بارندگی در استان داشتیم گفت: این رقم نسبت به درازمدت ۲۵ درصد و نسبت به سال گذشته هشت درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: یکی از اهداف اصلی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی حفظ، تامین و انتقال آب است و باید با توجه به این کاهش بارندگی و خشکسالی شرایط پایدار آبی در همه مصارف با اولویت آب شرب فراهم شود.

سارانی گفت: اعتباری که در دولت سیزدهم به حوزه تامین آب استان تخصیص یافت در مقایسه با ۲ سال ماقبل ۱۱۵ درصد داشته است.

وی توجه ویژه دولت سیزدهم به زیرساخت آب را یادآور شد و اظهار کرد: از همین رو در حوزه آبرسانی اقدامات شاخصی انجام شده ۱۱ پروژه مهم مربوط به ۲ سال اخیر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه حفظ تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی و سازگاری با شرایط نیز گفت: در این زمینه از برداشت غیر مجاز آب در ۱۱۸ حلقه چاه جلوگیری و برای ۲۴۰ حلقه چاه هم کنتور هوشمند در راستای کنترل مصارف نصب شده است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی نخستین استان در استفاده از پساب به منظور جایگزینی آب چاه بوده تاکید کرد: تکمیل طرح آبرسانی به بیرجند از دیگر پروژه های ۲ سال اخیر است که برای بازه میان مدت مشکلی در تامین آب نداشته باشیم.

سارانی با اشاره به تامین آب شهرهای مهم استان و برخی مجموعه های روستایی عنوان کرد: در ۲ سال اخیر زمینه تعریف ردیف اعتباری انجام شد که انتظار می‌رود رسانه‌ها برای پیگیری این موضوع و اخذ مجوز همکاری کنند.

وی گفت: مطالعات تشخیص حریم رودخانه‌ها نیز در دولت سیزدهم ۱۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۴.۵ کیلومتر ساماندهی رودخانه انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه پنج هزار میلیارد ریال برای اجرای آبرسانی به طبس در طول ۲ سال اختصاص یافت عنوان کرد: پیش بینی می‌شود با تخصیص اعتبار تا پایان سال این پروژه به اتمام برسد.

وی افزود: عملیات اجرایی آب ژرف طبس هم از دیگر عملکردهای دولت سیزدهم است که سال گذشته زمینه اقدام برای نصب دستگاه حفاری فراهم شد با مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال و سایت مورد نظر آماده شده لذا امید است به زودی عملیات اجرایی آن آغاز شود.

سارانی ادامه داد: همچنین در ۲ سال گذشته بیش از ۴۰ صنایع کوچک و بزرگ تامین آب شده که نقش مهمی در اقتصاد استان داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی هم گفت: همزمان با هفته دولت ۳۰ پروژه با هزینه‌ ۱۰۵ میلیارد تومان در استان به بهره‌برداری می‌رسد که آبرسانی به ۱۷ روستا در چهار شهرستان از جمله این پروژه‌هاست.

مهدی دوستی افزود: پروژه آبرسانی اضطراری به شهر طبس مهمترین پروژه هفته دولت است چراکه خروجی سد نهرین ۱۲۰ لیتر بر ثانیه کاهش داشت که با حفر ۸ حلقه چاه ۱۱۰ لیتر بر ثانیه کسری سد جبران شد.

وی با بیان اینکه حفر ۲۰ حلقه چاه به ظرفیت ۲۵۰ لیتر بر ثانیه برای شهر و روستاها از دیگر پروژه‌ها بود که نیاز کسری آب شرب را تا حدودی جبران کرد عنوان کرد: ۱۳۲ روستا معادل ۹ درصد روستاها وارد تنش آبی شدند که با افزایش ناوگان حمل آب سیار توانستیم تابستان امسال این تنش را مدیریت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تمرکز پروژه‌ها بر آبرسانی به روستاها قرار گرفت که در قالب تفاهم‌نامه‌ای که با قرارگاه امام‌حسن مجتبی (ع) انجام شده در مرحله نخست آبرسانی به ۱۰۷ روستا با هزینه‌ ۲۵۶ میلیارد تومان در حال اجراست.

وی یادآور شد:در قالب تفاهم‌نامه مذکور با تامین ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سه‌مرحله، آبرسانی به ۷۰۰ روستای استان تا پایان سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است.