به گزارش ایرنا، نیما ذاکر اظهار داشت: دهان کابوی یا همان «گاوچران» را همیشه با فیلمهای کلینت ایستوود و افرادی امثال او به یاد میآوریم. اما ما به دنبال معنا و مفهوم دیگری بودیم و تلاش کردیم آن را در معرض نمایش قرار دهیم. هدف ما نمایش این مسئله بود که یک گاوچران و یک کابوی، هیچگاه اسلحه و اسب خود را کنار نمیگذارد و تا لحظه مرگ همواره این دو در کنار یکدیگر هستند. «دهان کابوی» یعنی عشق و ما تلاش کردیم در این کار «عشق» و «عشق های نافرجام» را در یک فضای متفاوت و کاملا جدید در ایران به تصویر بکشیم و تلفیق دو فضای متفاوت را که برای من بسیار جذاب بود به سرانجام برسانیم.
وی در خصوص اتمسفر حاکم بر این نمایش نیز گفت: تلفیق فضای «پست مدرن» و «ابزورد» که هر دو دارای شاخصههای متفاوتی هستند بسیار دشوار است، اما ما تلاش کردیم هر دو را در یک فضا قرار دهیم و یک تئاتر و شاید یک تئوری جدید بسازیم. برای من به عنوان کارگردان، این موضوع بسیار خطرناک است.
ذاکر درباره فعالیت های پیشین تئاتری خود افزود: کار پیشین من یعنی «کالیگولا» بسیار مورد توجه قرار گرفت به طرزی که همچنان بازخوردهای مثبت آن را دریافت میکنم. همچنین آثاری چون «کودک مدفون» و«سوءتفاهم» نیز توانستند مورد تقدیر اساتید و تماشاگران تئاتر قرار بگیرند. «کالیگولا» اوج فعالیتی بود که یک کارگردان میتواند انجام دهد و مهمانان و تماشاگران بسیاری از آن بازدید کردند و این اتفاقات باعث شدند تلاش کنم تا در ادامه قدم محکم تری رو به جلو بردارم.
وی درباره مشخصههای تازه در نمایش «دهان کابوی» تاکید کرد: در این کار، به مانند سابق که همواره در نقش یک جست و جو گر نترس بودم، ترجیح دادم باز هم اثری را به روی صحنه ببرم که مشابه داخلی برای آن وجود ندارد و یا حداقل من با آن رو به رو نشدهام. من مطئن هستم که در روزگار بعد، اگر این نوع آثار به روی صحنه برود باز هم از من یاد خواهد شد و من اثرگذاری لازم را داشتهام. کار هنرمند این است که بر روی کیفیت و پیشرفت یک حرفه اثر گذار باشد و من در «بلیت تئاتر» و «کالیگولا»و... آن را به انجام رساندهام و اینک در حال انجام یک تجربه جدید هستم و امیدوارم این تجربه نیز نتیجه مثبتی داشته باشد.
ذاکر در خصوص ارتباط خود با مقوله نقد گفت: من از نقد ترسی ندارم و از آن ناراحت نمیشوم و اعتقاد دارم که اگر من کاری را انجام میدهم که از شاخصه یا اطلاعات جدیدی برخوردار است، مشکلی ندارم که اولین قربانی راه تازه لقب بگیرم و مسئولیت ایرادهای این کار برعهده من است و نقاط مثبت اثر حاصل یک کار گروهی است.
وی افزود: امیدوارم اتفاق خوبی برای این اثر رقم بخورد. از آقای بهروز بقایی بسیار تشکر میکنم چراکه سالها است در کارهایی که انجام دادهام، در سمت مشاور من حضور داشتهاند و حضور ایشان قوت قلبی برای من است و ما باید وجود چنین افرادی را غنیمت بدانیم. من همیشه به رفاقت با این عزیزان افتخار کردهام. علاقه دارم تماشاگر آثارم را در یک فضای جدید تئاتری قرار دهم. مهم این است که تماشاگر برای اولین بار با چنین نمایشی در ایران رو به رو میشود.
وی تاکیدکرد: یک نمایش معناگریز و سرشار از سوال و البته طنازیهای خاص خود. به دلیل اینکه بنده در سریالی مشغول فعالیت هستم، تعداد اجراها محدود خواهد بود؛ اما شاید تا سه شب هم تمدید شود. امیدوارم که «دهان کابوی» مانند کارهای گذشتهام مورد استقبال قرار بگیرد. متاسفانه وضعیت اقتصادی فعلی سبب شده نتوانیم مانند گذشته تبلیغات انجام دهیم، اما تلاش کردیم مردم نازنین کشور ما یک کار متفاوت عاشقانه اجتماعی و انتقادی زیبا را شاهد باشند و تجربه جدیدی را به نمایش بگذاریم.
عواملی که در اجرای این نمایش مشارکت دارند عبارتند از: نویسنده: سم شپارد، مترجم و دراماتورژ: مسلم آئینی، مشاور کارگردان: بهروز بقایی، طراح و کارگردان: نیما ذاکر، دستیار اول و برنامه ریز: امید اله کوهی، گروه کارگردانی: ساسان پیری، ژینا محمدیان، محمدرضا الوندی پور، مجری طرح: محمود کسایی زاده، منشی صحنه: بیتا طالبی، عکس: کوروش برزی، طراح پوستر و بروشور: امیرحسین نیازخانی، موشن گرافی: محمدرضا الوندی پور.
بازیگران: امید اله کوهی، النا آهی، لیلا بروفه، مصطفی رهنما، مریم ذکاوتی، حسین آقا زاده، حسین جعفر آبادی، ساسان پیری، بیتا طالبی، نازنین قربانی، میثم مرادیان، ژینا محمدیان و نیما ذاکر. موسیقی: رهنمون و مدیر روابط عمومی: سپیده شعبان.
مکان: خیابان انقلاب، خیابان خارک، بن بست اول، خانه نمایش دا.
«دهان کابوی» از پنجم تا هفدهم شهریور ماه و از ساعت ۲۱ در «خانه نمایش دا» به روی صحنه خواهد رفت.