تهران- ایرنا- نایب رئیس کمیته ملی المپیک در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا، به رشد چند درصدی تعداد ورزشکاران خانم در کاروان بازی‌های آسیایی در مقایسه با ورزشکاران مرد اشاره کرد و گفت: در مقایسه با مردان، در تعداد بانوان اعزامی به هانگژو ۲.۵ درصد رشد داشته‌ایم.

مهین فرهادی‌زاد نایب رئیس کمیته ملی المپیک در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا، به مقایسه کم و کیف حضور بانوان در نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی اشاره کرد و گفت: شاخص‌های انتخاب ورزشکاران دختر برای اعزام به بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ کاملا حمایتی و با نگاه تلطیف شده بود و به همین دلیل اگر برای پسران شاخص کسب مدال تعیین شد، برای دختران در رشته‌های تیمی کسب رتبه پنجمی و در رشته‌های انفرادی رتبه ششم حداقل بود.

وی افزود: در این دوره از بازی‌ها دختران ما در ۱۹ رشته از جمله قایقرانی، ووشو، تکواندو، کوراش، کاراته، تیراندازی، وزنه‌برداری، کبدی، دوچرخه‌سواری، اسکیت، تنیس روی میز، جودو، کوهنوردی، بدمینتون، تنیس، دوومیدانی، شطرنج، تیراندازی با کمان و سوارکاری هم فعلا در رشته‌های اعزامی هستند اما ممکن است در آخرین جلسه ستادی عالی بازی‌ها درخصوص چند رشته، تصمیم‌گیری شود. با تمام این اوصاف فعلا قرار است ۷۶ ورزشکار خانم به بازی‌های آسیایی اعزام شوند.

فرهادی‌زاد در مقایسه تعداد ورزشکاران خانم اعزامی به نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی در مقایسه با دوره قبل عنوان کرد: در بازی‌های آسیایی هانگژو تا این لحظه ۲۱۳ مرد و ۷۶ زن و جمعا ۲۸۹ ورزشکار داریم. در بازی‌های آسیایی جاکارتا ۳۷۸ ورزشکار اعم از ۲۸۰ ورزشکار مرد و ۹۸ ورزشکار زن اعزام شدند. با این ترتیب شاهد هستیم که با توجه به کیفی شدن کاروان ایران، هم تعداد ورزشکاران مرد و هم تعداد ورزشکاران زن اعزامی به بازی‌های آسیایی هانگژو کاهش یافته اما در مقایسه با مردان، در تعداد بانوان اعزامی به هانگژو ۲.۵ درصد رشد داشته‌ایم.

نایب رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با سرپرستان و مربیان خانم تیم‌های اعزامی به بازی‌ها گفت: در این جلسه حدود ۳۵ سرپرست و مربی خانم شرکت کردند و نکاتی در زمینه فنی، اسکان و سایر مواردی که موجبات آرامش ورزشکاران را فراهم می‌کند، به آن‌ها گوش‌زد کردیم. به سوالات و ابهامات پاسخ و اطلاعات مورد نیاز را به ریز در اختیارشان قرار دادیم. ضمن این که به شخصه سعی می‌کنم در اردوهای تیم‌های اعزامی به بازی‌های حضور یافته و جلسه‌ای با ورزشکاران داشته باشم و نکات لازم را با زبان مادرانه برایشان توضیح دهم.

فرهادی‌زاد ادامه داد: در بخش لباس ورزشکاران با توجه به جلسات تخصصی که داشتیم، هماهنگی‌های لازم انجام شده است. در مجموع امکانات، تجهیزات و البسه ورزشکاران بر اساس نیازشان در دهکده، مراسم افتتاحیه، مسابقات و غیره هماهنگ شده. با توجه به ارتباطی که با ورزشکاران دارم سعی کردم سلایق آن‌ها را در کار ببینم تا حداکثر علاقه‌مندی آن‌ها در بخش لباس‌ها و حداکثر نکات سلامتی، ایمنی و فنی را داشته باشیم. در مجموع سعی کردیم لباس ورزشکاران با نگاه تخصصی تهیه شود.

درحالی که انتظار می‌رفت تیم والیبال و هندبال دختران با وجود نداشتن شاخص‌های لازم به بازی‌های آسیایی اعزام شوند اما درنهایت این اتفاق رخ نداد. نایب رئیس کمیته ملی المپیک در این خصوص گفت: همه اعضای هیئت‌های اجرایی و ستاد عالی بازی‌ها دوست داشتیم با حداکثر دختران و پسران راهی بازی‌ها شویم. به‌خصوص با توجه به این که در برخی از رشته‌های ورزشی بانوان، سبقه طولانی در بازی‌های آسیایی نداریم و به تازگی برخی رشته‌های بانوان به مدال‌آوری رسیده یا به سکو نزدیک شده‌اند، دلم‌مان می‌خواست با تعداد بانوان بیشتری در بازی‌ها حاضر شویم. ضمن این که در ادوار گذشته، مدال‌های بانوان در رتبه کاروان ایران بسیار موثر بوده. به همین دلیل برای همه ما مهم بود تعداد قابل توجهی از دختران را در کاروان داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به کارکرد بسیار خوب فدراسیون هندبال در بخش بانوان و عملکرد خوب دختران‌مان در تورنمنت‌های مختلف، اما این رشته نتوانست در شاخص‌های مدنظر ستاد عالی بازی‌ها قرار گیرد. اما با توجه به رشد هندبال، این رشته می‌تواند با همین سرعتی که پیش‌می‌رود، در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. در والیبال هم شرایط دختران بسیار مناسب است و محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون امکانات بسیار خوبی برای بانوان والیبالیست فراهم کرده است و تقریبا می‌توان گفت هیچ فدراسیونی این شرایط را به‌طور خاص برای دخترانش فراهم نکرده که هم کمپ تمرینی اختصاصی داشته باشند و هم در رده‌های سنی مختلف به رویدادهای متنوع اعزام شوند. از این حیث می‌توان گفت فدراسیون‌های هندبال و والیبال برای دختران‌شان کار کرده‌اند و برنامه دارند. با این حال اگر خارج از شاخص‌های ستاد یک تیم به بازی‌ها اعزام می‌شد، با قوانین و مقررات و امکانات ما جور درنمی‌آمد. امیدواریم در دوره‌های بعدی این دو رشته در شاخص‌ها قرار گیرند.