زنجان- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: طرح واکسیناسیون جمعیت دامی علیه بیماری‌های دام و طیور در استان آغاز شد.

محمدباقر حاج کاظمی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح در راستای ایمن‌سازی جمعیت دامی استان انجام می شود.
وی با بیان اینکه اجرای واکسیناسیون جمعیت دامی استان در قالب اردوهای جهادی و با حضور اکیپ‌های دامپزشکان و کارشناسان اجرا می‌شود، اضافه کرد: مهمترین و اصلی ترین راه پیشگیری از شیوع بیماری استفاده از برنامه منظم واکسیناسیون است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان به برخی از علائم بیماری‌های دام و طیور اشاره کرد و گفت: علائم بیماری در دام شامل تب بالا، بی‌اشتهایی، تشکیل ضایعات در مخاط دهان و بالشتک های دندانی، تاج سم و فضای بین انگشتی است و کاهش تولید شیر و در مواقعی قطع تولید شیر را به همراه دارد که واکسیانسیون، دام‌ها را از این بیماری‌ها حفظ می‌کند.
وی تصریح کرد: سقط جنین و ضایعات غیر قابل جبران دستگاه تولید مثل و تخمدان ها (ناباروری) به همراه هزینه های کلان درمان دام های مبتلا (عفونت‌های ثانویه) و در مواقعی غیر اقتصادی شدن دام مبتلا در اثر شدت ضایعات و همچنین تلفات دام های جوان و شیرخوار سبب شده که این بیماری جزو مهمترین بیماری‌های ویروسی دام محسوب شود.
حاج کاظمی با بیان اینکه مهمترین بیماری تهدید کننده دام در فصل تابستان تب برفکی و تب مالت است، اضافه کرد: با توجه به سیاست‌های سازمان، واکسیناسیون دام‌ها علیه این دو بیماری در اولویت قرار دارد.
حاج کاظمی به سایر خدمات این سازمان در هفته دولت اشاره کرد و گفت: ویزیت دام‌های بیمار، ارائه برنامه‌های آموزشی در قالب برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام با هدف ارتقای سطح آگاهی دامداران و ارائه‌ مشاوره به روستائیان در راستای فعالیت‌های دامپروری یا پرورش طیور از دیگر اقدامات دامپزشکی استان زنجان در هفته دولت است.