تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه سیاست همسایگی دولت سیزدهم موفقیت آمیز بوده است، گفت: بزرگترین دستاورد سیاست خارجی این دولت و تعاملاتی آن در دو سال گذشته ایجاد تصویر روشن، شفاف و مثبت از جمهوری اسلامی ایران بوده است.

عابد اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص مزایای سیاست همسایگی دولت سیزدهم و اظهار داشت: با توجه به فرصت بالقوه جغرافیایی بی نظیر ایران یک سیاست منسجم و راهبردی برای بالفعل کردن این مزیت ضرورت داشت و همین عدم تمرکز و نداشتن نگاه راهبردی، پاشنه آشیل سیاست خارجی دولت های یازدهم و دوازدهم بود.

وی از سیاست همسایگی دولت سیزدهم به عنوان فرصتی یاد کرد که می‌تواند ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی ایران را به ثروت ملی تبدیل کند و مخاطرات جمهوری اسلامی ایران را به حداقل برساند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: دولت سیزدهم براساس همین نگاه این فرصت را ایجاد کرد تا با باز کردن باب گفت‌وگو در قالب تعاملات دیپلماتیک اقتصادی و فرهنگی و در نتیجه موفقیت آن و ادامه گفت‌وگو در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی، خلاء بنیادین یک سیاست همسایگی را پر کند؛ موضوعی که با موفقیت در آن، دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های سنگین جهت امنیتی زدایی کردن روابط با کشورهای منطقه کمتر احساس می شد.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های ایران در سوریه و یمن به طور مشخص، در قالب ایجاد صلح، ثبات و امنیت و در راستای حفظ امنیت در مرزهای دورتر ایران بود.

این کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: بنابراین اگر طی توافقی در قالب سیاست همسایگی با عربستان یا با دیگر کشورهای منطقه جمهوری اسلامی ایران توانست تضمین‌هایی را بگیرد که همچون گذشته نیازی به حضور مستقیم وجود نداشته یا هزینه‌هایی که باید در جهت تثبیت امنیت برای مرزهای دورتر خود پرداخت می‌کرد با انجام آن گفت‌وگوها دیگر ضرورتی به پرداخت هزینه هم نبوده باشد، بنابراین ما توانسته‌ایم امنیت مرزهای دورتر خود را با هزینه بسیار کمتری تضمین کنیم.

اکبری گفت: بر همین مبنا، این تحلیل برخی از افراد اشتباه است که می‌گویند ما از یمن به واسطه توافق با عربستان عقب نشینی کرده‌ایم و یا در ازای این توافق، عربستان موقعیت و منفعت بیشتری را نسبت به ایران به دست آورده است.

وی ادامه داد: دولت عربستان طی دو سه سال گذشته به ویژه در سال‌های انتهایی ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا به این نتیجه رسیده بود که دیگر آمریکا هژمون غالب نیست و اینکه بخواهد صرفاً با یک تعامل دوجانبه با آمریکا امنیت خودش را برقرار کند ، امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: شما ببینید وقتی که ترامپ از سفر عربستان برمی‌گردد در فاصله چند ساعت پس از آن مقامات عربستان با مسئولین چینی ارتباط برقرار می‌کنند و جلسات مهمی را با آنها برگزار می‌کنند، این موضوع نشانه پررنگی بود که در همان زمان مقامات عربستان به این نتیجه رسیده بودند که دیگر طرف آمریکایی نمی‌تواند برای آنها در منطقه امنیت آفرین باشد.

اکبری عنوان کرد: در یک چنین فضایی نگاه طرف عربستانی به جمهوری اسلامی ایران یک نگاه واقع بینانه شد چرا که آنها صرفاً منتظر بهانه‌ای بودند تا بتوانند روابط خود را با تهران ترمیم کرده و موضوعات و مسائل امنیتی که میان دو کشور به وجود آمده بود را مرتفع کنند.

وی گفت: بزرگترین تهدیدی که علیه جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته به وجود آمده بود، ایجاد یک تصویر مخدوش و ناامن کننده از ایران بود، اما بزرگترین دستاورد سیاست خارجی دولت سیزدهم و تعاملاتی که طی این دو سال پیش گرفت این بود که تصویر روشن، شفاف و مثبت از جمهوری اسلامی ایران نزد افکار عمومی بود.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در همین راستا ما شاهد این بودیم که به سرعت روابط جمهوری اسلامی ایران با مصر ،پاکستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه ترمیم شد.

اکبری در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین شاید بتوان این دستاورد دولت سیزدهم مبنی بر بهبود و ترمیم چهره ایران در افکار عمومی و نزد کشورهای همسایه را خیلی بزرگ‌تر از سایر دستاوردهای حتی کوتاه مدت اقتصادی یا برخی دستاوردهای امنیتی دانست.