نوشهر - ایرنا - نخستین شناور تفریحی ساحلی مارینا خزر امروز در پنجمین روز گرامیداشت هفته دولت با حضور استاندار و جمعی از مسوولان استانی در آب‌های ساحلی نوشهر رونمایی و چراغ گردشگری دریایی مازندران پس از سال ها با این اقدام و همت جهادی دولت سیزدهم روشن شده است.

به گزارش ایرنا، گردشگری دریایی یکی از آرزوهای اهالی و گردشگران دریادوست خطه شمال به ویژه غرب استان مازندران بود که با ورود نخستین اتوبوس تفریحی و دریایی به بنادر مازندران(نوشهر) در مهرماه سال گذشته، نخستین گام عملی دولت سیزدهم برای آغاز این بخش صنعت گردشگری استان برداشته شده است.

نخستین اتوبوس تفریحی و دریایی ۲ طبقه آبهای ساحلی خزر در استان مازندران با همکاری سرمایه گذار بخش خصوصی سال گذشته وارد بندر نوشهر شد که به گفته مسوولان امر قرار است برای استفاده گردشگران خارجی و داخلی در محدوده ساحلی استان مازندران مورد بهره برداری قرار گیرد.

به گفته سرمایه گذار و مالک آن، این اتوبوس توان جابه جایی دست کم ۷۰ مسافر را دارد و دارای بخش هایی چون پذیرایی با ظرفیت دست کم ۲۵ نفر و دارای یک جت اسکی است و حدود ۲۰ متر طول و پنج متر عرض و ۲۰ تن وزن دارد و زمان ساخت آن ۲۰۱۲ و سازنده اش هم کشور امارات است و فضای آن طوری طراحی شده که ظرفیت برگزاری انواع جشن ها را دارد و می تواند حدود ۵۰ کیلومتر در ساعت مسیر دریای خزر محدوده ساحلی مازندران را بپیماید.

گردشگری دریایی یکی از مهم ترین عامل جذب گردشگران است که با ورود اتوبوس تفریحی و دریایی به استان مازندران منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر افزون بر توسعه، رونق و شکوفایی اقتصاد منطقه، طلسم طرح گردشگری دریایی که سال ها تلاش و پیگیری برای اجرای آن از سوی مسوولان ادوار گذشته صورت گرفته بود با عزم و اراده دولت جهادی شکسته شد و این رویداد مبارک می تواند بستری مناسب برای ورود کشتی های مسافری نظیر کروز و تقویت دیگر امکانات و تجهیزات که تکمیل کننده صنعت گردشگری دریایی است، باشد.

گردشگری دریایی در اصل به فعالیت هایی که در محیط دریایی و دور از نوار ساحلی از سوی گردشگران دریا دوست انجام گیرد گفته می شود که لازمه شکوفایی این صنعت فراهم شدن زیرساخت ها و بسترهای موردنیاز نظیر ایجاد اسکله ها، تاسیسات گردشگری، صنایع ساحلی و فرا ساحلی، دهکده های دریایی، بنادر گردشگری، جزایر مصنوعی، کشتی های گردشگری و کروز، موزه های دریایی و هتل های دریایی است.

برابر آمار، محدوده ساحلی استان های شمالی حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۹۰ کیلومتر آن در شمال شامل استان های گیلان، مازندران و گلستان است و بیشترین سهم محدوده سواحلی دریای خزر به طول حدود ۴۰۰ کیلومتر در حوزه جغرافیایی مازندران، ۲۷۰ کیلومتر گیلان و بقیه مربوط به استان گلستان است.

برخورداری از سه بندر تجاری فعال یکی در امیرآباد بهشهر، دیگری در فریدونکنار و سومی در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر و تعدادی اسکله های ساحلی، نشانگر فراهم بودن بخشی از زیرساخت های گردشگری دریایی است.

جاذبه های طبیعی نظیر جنگل های سرسبز ۴۰ میلیون ساله معروف به منطقه هیرکانی، فعالیت سه فرودگاه، موزه های تاریخی، چشمه های آب گرم معدنی، آثار طبیعی مانند پارک های جنگلی سی سنگان، مجموعه های رفاهی و گردشگری تله کابین رامسر و چالوس و صدها نمونه دیگر، ظرفیتی که بنا به گفته برخی از کارشناسان، تکمیل کننده زنجیره صنعت سودآور گردشگری به ویژه گردشگری دریایی در استان مازندران محسوب می شود.

با همه این موقعیت ها و داشتن ظرفیت های منحصربفرد، متاسفانه از محدوده ساحلی این استان به خاطر فقر امکانات و تجهیزات فقط برای شنا کردن، قایق سواری و استراحت کوتاه مسافران و گردشگران استفاده می شود.

تا قبل از آغاز فعالیت دوم سیزدهم وعده های زیادی برای فعالیت کشتی کروز در خزر داده شده بود که متاسفانه خبرهای این بخش جز جنبه تبلیغاتی و وعده و وعید نتیجه دیگری به همراه نداشت.

در سایه این بی توجهی ها و ناامیدشدن مردم این خطه گردشگرپذیر شمال کشور از وعده های بی اساس، سرانجام با شکل گیری دولت مردمی سیزدهم و فراهم شدن بستر و زیرساخت ها در حوزه گردشگری دریایی در قالب اقتصاد دریا محور کلید خورد که اولین اقدام عملی دولت جهادی آزادسازی حریم ۶۰ متری دریا از سوی تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی و در اختیار قراردادن این فضاهای مشرف به دریا در اختیار عامه مردم بود.

در این پیوند سال گذشته، معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران گفت : ورود نخستین اتوبوس تفریحی و دریایی آب های ساحلی خزر به استان مازندران منطقه ویژه اقتصادی نوشهر پس از سال ها انتظار وارد فصل جدیدی از برنامه ریزی های شده است.

رضا علیخانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : یکی از مهم ترین راهبردها در مازندران، شکوفایی اقتصاد این استان و تمرکز روی ۲ موضوع کشاورزی و گردشگری و زیرشاخه های این صنعت سود آور به ویژه عملیاتی کردن طرح گردشگری دریایی است.

کارشناسان امر معتقدند امروز از دریای خزر محدوده ساحلی این استان با همه مزیت های فراوانی که از لحاظ اقتصادی دارد متاسفانه جز در حوزه صید و صیادی و تفریحات ساحلی مانند سوار شدن بر جت اسکی و قایق سواری و شنا کردن استفاده دیگری از این موهبت الهی نمی شود در حالی که دیگر کشورها سال ها از این ظرفیت برای بهره مندی از اقتصاد دریا محور به سمت و سوی گردشگری دریایی روی آورده اند.

با این وجود، یکی از اقدامات دولت جهادی برای پویایی و شکوفایی شدن این صنعت، فراهم کردن زیرساخت ها که مهم ترین آن آزاد سازی حریم ۶۰ متری دریای خزر بوده است و امروز بنا به دستور رئیس جمهور جهادی و عزم و اراده استاندار این اتفاق در محدوده ساحلی مازندران هم شاهد هستیم.

بعد از سفر رئیس جمهور به استان گیلان در بهمن ماه سال گذشته، موضوع آزادسازی حریم ۶۰ متری سواحل در آن خطه از شمال کشور کلید خورد پیرو دستور آیت الله رییسی بنا به گفته رییس واحد معماری و شهرسازی استانداری مازندران حدود ۹۰ درصد از حریم ۶۰ متری محدوده ساحلی بیش از ۴۰۰ کیلومتری مازندران آزاد شده است.

تاثیر آزادسازی حریم دریا در شکوفایی گردشگری دریایی

آزادسازی حریم به اعتقاد کارشناسان حوزه گردشگری در واقع به عنوان یک پیش نیاز زیرساختی برای جذب سرمایه گذاران به منظور شکوفایی صنعت گردشگری ساحلی و دریایی در این استان است.

بنا به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران برای جذب سرمایه گذاران در حوزه گردشگری دریایی طی ۲ سال گذشته رایزنی های فراوانی با مشورت مسوولان مرتبط به ویژه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بنادر و دریانوردی استان صورت گرفت در نهایت این پیگیری ها نتیجه داد که نخستین اتوبوس ۲ طبقه مسافری تفریحی و دریایی به بندر نوشهر وارد شد.

شناسایی ۲۰ نقطه گردشگری دریایی

مسوولان گردشگری مازندران می گویند فعال شدن این اتوبوس دریایی، بهانه ای برای استفاده از اسکله های تفریحی مدنظر در این استان است و در همین راستا تاکنون در قالب طرح گردشگری دریایی حدود ۲۰ نقطه محدوده ساحلی استان شناسایی شده است.

شناسایی ۱۳۶۴ نقطه از محدوده ساحلی بهشهر تا رامسر برای ساخت پست اسکله تفریحی طی سه سال گذشته موضوعی که از سوی مسوولان امر مطرح شد و بنا به گفته معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تاکنون موافقت اصولی حدود ۶۵ اسکله تفریحی صادر شد.

برخی از کارشناسان پیش بینی کردند با ورود نخستین اتوبوس تفریحی و دریایی به مازندران، این رویداد می تواند نقطه عطفی برای برنامه ریزی از سوی این سرمایه گذار و دیگر سرمایه گذاران برای خریدار کشتی های مسافری کروز و فعال شدن این ناوگان برای جابه جایی مسافران و گردشگران دریادوست هم در محدوده ساحلی استان مازندران و حتی کشورهای ساحلی همسایه شود.

امروز گردشگری ساحلی و حمل و نقل دریایی با توجه به جاذبه های که هم در حوزه جنگل، کوهپایه، جلگه و دریا دارد می تواند نقش موثری در رفاه حال مسافران و گردشگران به همراه داشته باشد و این اتوبوس تفریحی و دریایی علاوه بر دریا گردی مسافران بلکه می تواند امکاناتی را در داخل آن فراهم کند تا سرنشینان آن بتوانند علاوه بر نقاط دور دست سطح آبی دریای خزر بلکه ضلع جنوبی جنگل های هیرکانی و روستاهای سرسبز این منطقه را هم مشاهده کنند.

روش شدن چراغ گردشگری دریایی

کارشناس ارشد حوزه گردشگری استان مازندران گفت : محدوده ساحلی جنوبی دریای خزر مسیرهایی دارد تاکنون سابقه حمل و نقل مسافری در قالب گردشگری دریایی را نداشت و فعالیتهایی که در این حوزه صورت گرفته بیشتر جنبه تفریحاتی در آب های ساحلی نظیر جابه جایی مسافران با شناورهای کوچک داشته است.

مهرداد حسینی اصل افزود : فعال کردن ناوگان حمل و نقل دریایی نظیر کشتی مسافری کروز یا به عبارتی اتوبوس های دریایی در دریای خزر مورد اقبال شمار زیادی از گردشگران به ویژه گردشگران خارجی قرار خواهد گرفت.

این کارشناس ارشد گردشگری مازندران ابراز امیدواری کرد با ورود این اتوبوس دریایی و فعال شدن آن از امروز می توان ادعا کرد که چراغ گردشگری دریایی در این دولت جهادی روشن شده است.

به گفته وی با توجه به نگاه ویژه مسوولان استانی از جمله استاندار، گردشگری دریایی و هوایی بستر برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه و تقویت امکانات گردشگری ساحلی و دریایی در سطح آب های نیلگون خزر فراهم می شود.

اولویت مهم دولت جهادی

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خرداد ماه ۱۴۰۱ طی بازدید از طرح های گردشگری نیمه تمام غرب مازندران اعلام کرده بود: یکی از اولویت‌های مهم دولت جهادی سیزدهم پس از آزادسازی سواحل دریای خزر، بسترسازی برای رونق گردشگری دریایی در شمال کشور از جمله استان مازندران است.

عزت الله ضرغامی گفته بود که آزاد سازی سواحل یکی از اقدامات موفق دولت سیزدهم بوده است، چرا که در کنار آن زمینه برای ایجاد و توسعه امکانات تفریحی، گردشگری و خدماتی در سواحل مازندران مهیا می شود که یکی از آن ها گردشگری دریایی است.

ضرغامی پیش از این در جمع نمایندگان استان های شمالی در مجلس شورای اسلامی هم مطرح کرده بود که حدود ۴۰۰ کیلومتر ساحل در شمال و ۱۱۰۰ کیلومتر در جنوب داریم که با جزایر آن به ۲۴۰۰ کیلومتر می‌رسد، با وجود این ظرفیت‌های گردشگری دریایی ما صفر است.

وی تاکید داشت: برای ساحل‌سازی، ساخت اسکله‌ها و بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها برنامه جدی دارم. در حال شناسایی ظرفیت‌های وزارتخانه هستم و همچنین این موضوع را با صنوف پیگیرم که بخش خصوصی به این عرصه ورود جدی کند. برای خرید کشتی‌های گردشگری از کشورهای منطقه و بهره‌برداری از ظرفیت تفریحی آن‌ها به‌صورت جدی ورود خواهم کرد.

محدوده ساحلی رامسر تا فرح آباد به طول حدود ۳۰۰ کیلومتر به لحاظ فعالیت های دریایی گردشگری تحت نظارت اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر است و بقیه آب های ساحلی استان را هم اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد بر عهده دارد.

استان مازندران به خاطر برخورداری از موقعیت های ممتاز در حوزه گردشگری، آثار طبیعی و تاریخی در تمامی فصول سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر است که طبق نظر سنجی حدود ۹۰ درصد مسافران و گردشگران برای بهره مندی از دریا و جنگل های هیرکانی به خطه شمال و این استان سرسبز روی می آورند.

سرمایه گذار و مالک نخستین اتوبوس دریایی مازندران در حاشیه رونمایی این اتوبوس دریایی گفت : این اتوبوس دریایی مهرماه سال گذشته پس از انتقال آن از جنوب کشور به خطه شمال بندر نوشهر تجهیز شد.

محمد معقولی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این اتوبوس در ۲ طبقه در گذشته در بندر جاسک - کیش فعالیت داشت و توان جابه جایی دست کم ۷۰ مسافر را دارد و دارای بخش های واحد پذیرایی با ظرفیت دست کم ۲۵ نفر و دارای یک جت اسکی است حدود ۲۰ متر طول و پنج متر عرض و ۲۰تن وزن دارد و زمان ساخت آن ۲۰۱۲ و سازنده اش هم کشور امارات است.

مالک این اتوبوس گفت : این اتوبوس می تواند در ساعت حدود ۵۰ کیلومتر مسیر آبی دریای خزر را طی کند و مبدا حرکت آن از بندر نوشهر است و بیشتر قابلیت استفاده درون استانی دارد.

وی از همراهی و همکاری مسوولان استان مازندران بابت صدور مجوز انتقال این اتوبوس به شهرستان نوشهر و خدمات دیگر قدردانی کرد.

استاندار مازندران با اشاره به آغاز فعالیت نخستین اتوبوس تفریحی و دریایی ساحلی خزر در مازندران گفت: یکی از رویاهای بشر در زندگی، سفرهای آبی بوده و امروزه با توجه به امکانات مدرن کشتیرانی، این مهم انجام شده است.
سید محمود حسینی پور با اشاره به این که کشتی جدید تفریحی دریای خزر نیز این امکان را برای همه مسافران شمال و شمال نشینان فراهم می آورد، ادامه داد: با رایزنی های انجام شده این کشتی سال گذشته وارد استان شده است.
وی با اشاره به اینکه اجرای طرح گردشگری دریایی و حمل و نقل دریایی هم جزو مهمترین راهبردهایی بود که از شروع به کار مدیران جدید و ارشد استان طی دو سال گذشته تا کنون مورد پیگیری قرار گرفته است، افزود: از آن زمان تاکنون رایزنی های فراوانی با همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران با سرمایه گذاران مختلف صورت گرفت که در نهایت اتوبوس تفریحی و دریایی آب های ساحلی خزر در استان مازندران با همکاری سرمایه‌گذار بخش خصوصی وارد بندر نوشهر شد.

راه اندازی کریدور استان شمالی
نماینده عالی دولت در استان، خاطرنشان کرد: کشتی های مسافربری در دریاهای مازندران به عنوان کریدور بین استان های شمالی گلستان، مازندران وگیلان به زودی راه اندازی می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با پیگیری های انجام شده دومین کشتی تفریحی استان در دریای بابلسری مازندران به زودی پهلو خواهد گرفت که ظرفیت آن استقرار ۱۲۰ گردشگر خواهد بود.
صادق برزگر ادامه داد: در کنار ورود کشتی های تفریحی به مازندران، رفع مشکلات و ساخت اسکله های ساحلی در دستور کار است و اکنون ان طرح در سواحل رامسر اجرا شد و در بابلسر هم در دست اجرا قرار دارد.
وی اضافه کرد: برنامه های زیرساختی و توسعه ای برای توسعه گردشگری دریایی علاوه بر رشد اقتصادی ورود سرمایه گذاران به استان را هم تسهیل خواهد کرد و در ماه های گذشته چهار موافقت نامه اصولی برای راه اندازی اسکله ساحلی در استان به تصویب رسید.

استان مازندران به خاطر برخورداری از موقعیت های ممتاز در حوزه گردشگری، آثار طبیعی و تاریخی در تمامی فصول سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر است که طبق نظر سنجی حدود ۹۰ درصد مسافران و گردشگران برای بهره مندی از دریا و جنگل های هیرکانی به خطه شمال و این استان سرسبز روی می آورند.

در زمان حاضر دریا گردی مسافران و گردشگران در مازندران با شناورهای دریایی مانند جت اسکی و قایق انجام می گیرد و در نوروز امسال دستکم ۲۰ هزار مسافر در دریای خزر محدوده مازندران توسط بیش از ۲ هزار قایق و شناور جابه جا شدند.

برچسب‌ها