اردبیل - ایرنا - همزمان با هفته دولت شبکه آبیاری و زهکشی سد سرخاب در مراسمی با حضور مسئولان استان اردبیل در شهرستان نیر افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل روز یکشنبه در این آیین گفت: اراضی زیرپوشش پایاب سرخاب در سطح سه هزار و ۵۳۰ هکتار است که در مرحله اول ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از این اراضی به سیستم نوین آبیاری کم‌فشار مجهز شد.

نوبخت اژدری با بیان اینکه پایاب سرخاب اراضی روستاهای ویرثق، علی‌آباد، گوگه و گوگرچین، بوران و قره تپه، ایرنجی و سرخاب نیر را زیرپوشش قرار می‌دهد ، افزود: این طرح به منظور پیشگیری از هدر رفت آب در مسیر انتقال از طریق نهرهای سنتی، افزایش تعداد دفعات آبیاری و افزایش تولید و در آمد کشاورزان با اعتبار ۲۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری از اوایل سال ۹۸ شروع شد.

وی ادامه داد: این طرح در سال ۱۴۰۰ به دلیل وجود معارض در برخی از انهار انتقال آب و نبود اعتبار راکد و غیرفعال ماند ولی در نهایت با تامین اعتبار لازم به بهره‌برداری رسید.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال گذشته از محل اعتبارات ساختمان شبکه‌های آبیاری و زهکشی حوضه ارس مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۲ هم ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح هزینه شد.

اژدری اظهار کرد: در این طرح به طول ۷۸ کیلومتر عملیات لوله‌گذاری با ۳۷۸ باب دهانه آبگیر و ۲۷ باب حوضچه فشارشکن انجام شده است.

وی دبی کل شبکه آبیاری سرخاب را یک‌هزار و ۶۶۰ لیتر در ثانیه ذکر کرد و افزود: ۶۶۳ زارع از مزایای این طرح در شهرستان نیر بهره‌مند خواهند شد.

شهرستان نیر در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی اردبیل قرار دارد.