بیرجند - ایرنا - ۱۷۲۸ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن همزمان با چهارمین روز هفته دولت طی مراسمی با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور ،در خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید. 

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی خراسان جنوبی، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی روز یکشنبه در این مراسم گفت: با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، یکصد هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در کل کشور به بهره‌برداری رسید.

میرمحمد میری افزود: سهم خراسان جنوبی از این تعداد واحد مسکونی که در قالب طرح نهضت ملی مسکن به بهره‌برداری رسید، هزار و ۷۲۸ واحد بود که به صورت پایلوت در روستای شاهیک شهرستان قاینات افتتاح شد.

وی عنوان کرد: از این تعداد واحد مسکونی ۲۳۲ واحد مسکن حمایتی، ۷۵ واحد مسکونی باز آفرینی شهری و ۱۴۲۱ واحد مسکن روستایی بود که زمین و تسهیلات آن در قالب طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است.

مسئله حادی در تامین زمین مسکن نداریم

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم گفت: مسئله حادی برای آماده سازی سایت‌های طرح نهضت ملی مسکن و تامین زمین در استان نداریم.

علیرضا عباس‌زاده افزود: نهضت ملی مسکن یکی از اقدامات مهمی است که دولت بر آن مصمم است و در استان خراسان جنوبی هم همه مدیران متولی پای کار هستند.

وی با بیان اینکه در خصوص تامین اراضی و واگذاری زمین در استان مشکلی نداریم، افزود: در گام دوم در بحث آماده سازی سایت‌های نهضت ملی مسکن، ۳۸ سایت را در استان مشخص کردیم که قابل افزایش هم است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: آماده‌سازی این سایت‌ها توسط پیمانکاران انجام شده است.

وی با بیان اینکه در مرحله ساخت مسکن، آورده مردم، تسهیلات مسکن و بانک‌های عامل مهم است، تصریح کرد: مصوبه شورای عالی مسکن در خصوص افزایش تسهیلات مسکن ابلاغ شده و باید ضوابط اجرایی را به بانک‌ها عامل ابلاغ کنند که مقداری در این خصوص تعلل داریم.

وی با بیان اینکه در خصوص صدور پروانه‌های ساخت، تامین اجتماعی براساس قانون مجلس با مشکلاتی برای نهضت ملی مسکن مواجه شد، ادامه داد: افزایش هزینه تامین اجتماعی برای واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به مبلغ ۷۰۰ هزار تومان برای هر واحد به بیش از ۲۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرد که این افزایش چند برابری در قانون بودجه ۱۴۰۲ مورد توجه نمایندگان مجلس هم قرار گرفت و در حال اصلاح است.

عباس‌زاده گفت: امیدواریم این فرصت را از دست ندهیم و این قانون هرچه سریع‌تر برای متقاضیان مشخص شود تا مردم پروانه‌های خود را اخذ و ساخت مسکن را شروع کنند.

وی اظهار کرد: مشکلاتی که در پرداخت تسهیلات داریم مانع آغاز عملیات اجرایی در سایت های مسکن ملی نیست و بسیاری از متقاضیان که پروانه‌های خود را از شهرداری اخذ کرده اند، ساخت و ساز را آغاز کرده‌اند.

عباس‌زاده افزود: امروز شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور، وزرا و نمایندگان مجلس برگزار شد که امیدواریم بحث تامین اجتماعی و تسهیلات بررسی و به نتیجه برسد.