شهرکرد-ایرنا- بار فلفل دلمه‌ای را برای یکی از میوه فروشی‌های خیابان کاشانی شهرکرد آورده است، مغازه‌دار بار را تایید می‌کند و به مشتریان از کیفیت صادراتی آن می‌گوید.

مغازه‌دار می‌گوید که آنها چهار جوان هستند که یک نفر دانش‌آموخته دانشگاه شهرکرد در رشته علوم باغبانی است و با تشکیل یک تعاونی، موفق به احداث گلخانه شده‌اند و در آن فلفل دلمه‌ای کشت می‌کنند.

به عقیده کارشناسان، به دلیل نبود شرکت‌های بزرگ مادر تخصصی، نبود سرمایه گذاری لازم و افزایش تقاضا برای ورود به بازار کار، چهارمحال و بختیاری و عقب ماندگی تاریخی زیرساخت‌ها، این استان همواره در رتبه‌های بالای نرخ بیکاری بوده است.

خصوصیت گلخانه در عصر بی‌آبی

کارشناسان می‌گویند که در زمان بروز کم‌آبی و خشکسالی و تغییر شرایط اقلیمی، یکی از بهترین روش‌های برای توسعه کشاورزی توجه به گلخانه‌هاست.

گلخانه با توجه به هوشمند شدن سامانه‌های آبیاری، تنظیم سرما و گرمای فضای داخلی و استفاده بهینه از انرژی، موفقیت خوبی برای تولید محصول با امکانات دارند.

نمونه‌های جدید گلخانه‌های شیشه‌ای و همچنین هیدرپونیک نیز برای بهره‌مندی از ایده‌های جدید کشاورزی در این حوزه شکل گرفته است.

شکل‌گیری نهضت گلخانه

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری می‌گوید که در حال حاضر ۵۶ هکتار گلخانه در قالب ۱۸۰ واحد در استان فعال و در دست بهره‌برداری و ۴۰ هکتار نیز در قالب ۷۰ واحد در دست احداث است.

ابراهیم شیرانی روز شنبه اظهار داشت: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای نه تنها از سیاست‌های مورد تاکید وزارت جهادکشاورزی است بلکه یکی از برنامه‌های مهم استان و تاکید استاندار پیگیری این مهم است.

وی ادامه داد: در همین راستا احداث سالانه ۱۰۰ هکتار گلخانه در استان پیش‌بینی شده است و در حال حاضر همین تعداد گلخانه در نوبت دریافت تسهیلات قرار دارد.

شیرانی با اشاره به بهره‌برداری از نخستین واحد گلخانه شیشه‌ای استان، افزود: این واحد به مساحت ۲ هزار و ۳۰۰ مترمربع احداث شده است که از مزایای آن استحکام در برابر برف و باران و عبور نور برای محصولات نیازمند به نور آفتاب می‌توان اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که به سبب استحکام بالا، هزینه تمام شده این واحدها بیش از دیگر واحدهای گلخانه‌ای است.

تسهیلات قابل پرداخت بانک‌ها

مدیر شعب بانک کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در سال گذشته مبلغ ۲ هزار و ۷۱۸ میلیارد ریال تسهیلات برای احداث ۸۷ طرح گلخانه به مساحت بیش از ۳۳ هکتار در استان پرداخت شد که در همین خصوص رتبه نخست کشوری را کسب کردیم.

هوشنگ طاهری میرقائد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بانک کشاورزی استان با تعداد ۳۵ شعبه در سال ۱۴۰۱ در بخش‌های مختلف تعداد ۳۰ هزار و ۶۷۵ فقره تسهیلات به مبلغ ۳۷ هزار و ۵۳۸ میلیارد ریال پرداخت کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن ۱۸۸ درصد رشد داشته است که این موضوع باعث ایجاد و تثبیت بیش از ۱۰ هزار شغل شده است.

وی ادامه داد: این تسهیلات در زیربخش‌های گلخانه، آب و خاک، باغداری، دامداری، زراعت، شیلات، مرغداری، مکانیزاسیون کشاورزی، قرض‌الحسنه اشتغالزایی، ازدواج و فرزندآوری، مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، سفر رییس‌جمهور و سایر موارد بوده است.

سبز شدن گلخانه‌های شهری

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد گفت: ۱۶ میلیارد ریال برای ساخت گلخانه فضای سبز این شهرداری اختصاص داده شد.

سید رضا هاشمی تاکید کرد: برای ساخت گلخانه فضای سبز شهرداری شهرکرد ۱۰ میلیارد ریال از بودجه سال گذشته هزینه و به‌منظور تجهیز و تکمیل آن ۶ میلیارد ریال در بودجه سال‌جاری در نظرگرفته شده است.

وی با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی ساخت گلخانه فضای سبز شهرداری شهرکرد افزود: تکمیل و بهره‌برداری از این طرح به وسعت یک‌هزار و ۵۵۰ مترمربع و اشتغال‌زایی مستقیم پنج نفر تا پایان اردی‌بهشت‌ماه جاری انجام خواهد شد.

مجتمع‌های گلخانه‌ای دارند راه می‌افتند

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: شرایط لازم برای آغاز عملیات اجرایی ساخت ۲۰ مجتمع و شهرک دامپروری و کشاورزی در مناطق مختلف استان فراهم شده است.

حسین برزگر تاکید کرد: دولت سیزدهم توسعه مجتمع‌های دامپروری و کشاورزی با کمترین نیاز آبی و بالاترین اشتغال‌زایی را جزو برنامه‌های اولویت‌دار فرار داده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: مطالعات راه‌اندازی ۲۷ مجتمع گلخانه‌ای دولتی در مناطق مختلف استان انجام شده است.

دلشاد جهانبخشی تاکید کرد: با راه‌اندازی این مجتمع‌های گلخانه‌ای یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار به مجموع گلخانه‌های استان افزوده می‌شود.

وی با اشاره به تخصیص آب برای ۲۰۰ هکتار از این مجتمع‌های گلخانه‌ای در چهارمحال و بختیاری افزود: تاکنون مجوز راه‌اندازی ۲۸ مجتمع گلخانه‌ای به وسعت ۳۵۰ هکتار برای بخش خصوصی صادر شده است.

جهابخشی به راه‌اندازی ۱۰ هکتار گلخانه با یک‌هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در مجتمع‌های بخش خصوصی اشاره و تصریح کرد: راه‌اندازی هر هکتار گلخانه ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه دارد، به‌همین منظور توسعه گلخانه‌ها در چهارمحال و بختیاری سالانه نیازمند ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد ریال وام است.

سهم اشتغال کشاورزی، محفوظ

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تعهد این سازمان در سال‌جاری ایجاد هفت هزار و ۵۰۰ اشتغال تعیین‌ شده است.

برزگر یادآور شد: از این تعداد تاکنون برای حدود ۲ هزار نفر به‌طور مستقیم اشتغال‌زایی شده است.

وی افزود: در ابتدای سال‌جاری از محل اعتبارات بند ب تبصره ۱۶ بیش از یک‌هزار فقره پرونده به موسسات عامل معرفی و ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی برای ایجاد ۴۵۰ شغل پرداخت شد.

به گزارش ایرنا، نرخ بیکاری استان در پاییز پارسال(۱۴۰۱) به ۱۰.۱ درصد رسید که در مقایسه با پاییز سال گذشته آن هشت دهم درصد کاهش داشت و نرخ مشارکت اقتصادی به ۴۱.۷ درصد رسید.

بر اساس نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار در فصل پاییز ۱۴۰۱، نرخ بیکاری اُستان در پاییز سال پارسال معادل ۱۰.۱ درصد بود که این شاخص در مقایسه با پاییز سال گذشته آن، هشت دهم(۰.۸ %) درصد کاهش داشت.

نرخ مشارکت اقتصادی اُستان با افزایش هفت (۰.۷)درصدی از ۴۱ درصد در پاییز سال ۱۴۰۰ به ۴۱.۷ درصد در پاییز ۱۴۰۱ رسید و با ترکیب این ۲ شاخص نسبت اشتغال یعنی سهم شاغلین در کل جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر اُستان در پاییز ۱۴۰۱ به عدد ۳۷.۵ درصد رسید که نسبت به پاییز ۱۴۰۰ حدود یک درصد افزایش را نشان داد.

نرخ بیکاری کشور در پاییز ۱۴۰۱ برابر ۸.۲ درصد و نرخ مشارکت نیز ۴۱ درصد بود که این ارقام شاخص نسبت اشتغال کل کشور را در پاییز ۱۴۰۱ به رقم ۳۷.۷ درصد رساند.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است.