قم- ایرنا - نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام در قم گفت: مسئولیت این طرح‌ها با شورای شهر و شهرداری است و وزارت راه و شهرسازی مسئولیتی ندارد، ولی با راهبری، حمایت و هدایت می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی‌ ذوالنوری عصر دوشنبه در جلسه شورای اداری استان در سالن کرامت استانداری، همچنین با اشاره به تاکید رئیس جمهوری بر حل مشکل طرح‌های منوریل و فرودگاه قم افزود: این ۲ طرح برای نظام به یک تابلوی ناکارآمدی تبدیل شده‌است.

وی با بیان اینکه شب گذشته از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری موافقت اصولی و مجوز احداث فرودگاه امضا شد گفت: کار به جریان افتاده، ولی محقق کردن یک طرح زمان‌بر است.

ذوالنوری همچنین راه‌های استان را نیز از مشکل‌های این استان دانست و گفت: قم گره مواصلاتی ۱۷ استان کشور است، بخشی از طرح‌های نیمه‌کاره برای قمی‌ها و مردمی که از این استان آمدوشد می‌کنند، مشکل‌ساز است.

وی با اشاره به کمربند شمالی قم یا بزرگراه شهید سلیمانی به طول ۳۲ کیلومتر بیان داشت: زیرسازی آسفالت این طرح با بتون است و در کشور دو یا سه مورد بیشتر مانند این طرح نداریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذوالنوری یادآور شد: مردم غرب و جنوب و مرکز کشور از قم عبور می‌کنند، بعضا در بزرگراه امام علی‌(ع) تصادف‌های متعددی رخ می‌دهد، گاهی میدان ۷۲ تَن قفل می‌شود که مشکل‌هایی را برای مسافران و مجاوران ایجاد می‌کند.

نایب رئیس مجلس در ادامه گفت: بانک‌های ملی و مسکن قرار بوده، تسهیلات این طرح را تامین کنند، هنوز مطلقا ورود نکرده‌اند و این آسیب متوجه شهر قم و پیمانکار است.

وی یادآور شد: این طرح سه سهم دارد، که بخشی از آن مربوط به مشارکت بانکی، بخشی در ارتباط با دولت و بخشی دیگر نیز با پیمانکار است.

نماینده قم اظهار کرد: آورده دولت خیلی ناچیز بوده، و پیمانکار سهم بیشتری دارد.

نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه همه مسئولان دولت برای احداث مسکن در کشور بسیچ شده‌اند و کارهای خیلی بزرگی نیز صورت گرفته است گفت: چیزی که می‌توانست در افزایش رضایتمندی مردم و سرمایه عمومی و اجتماعی مهم ترین تاثیر را داشته باشد، متاسفانه الان به دلایلی در حال تبدیل شدن به نقطه ضعف و مطالبه و ناراضی‌سازی علیه نظام است.

وی تصریح کرد: باید هم تلاش و هم هزینه کنیم و هم فحش بخوریم، ولی آن مطلوبی که باید اتفاق می‌افتاد، اتفاق نیفتاده است.

ذوالنوری با ذکر این نکته که این مشکل‌ها باید توسط راه و شهرسازی اصلاح شود گفت: نقیصه به وزیر فعلی راه و شهرسازی مربوط نمی‌شود، از گذشته این مسائل بوده و زیرساخت‌های لازم پیش‌بینی نشده است.

نایب رئیس مجلس برآوردی که برای هزینه واحدهای طرح نهضت ملی مسکن شده را مورد توجه قرار داد و گفت: با رشد فزاینده تورم، توان و بضاعت مردم در حال کاهش است، مصالح گران‌تر می‌شود، در نتیجه باید سهم‌آورده بیشتری نیز داشته باشند.

ذوالنوری تصریح کرد: در بین مسیر اجرای طرح، مردم نمی‌توانند این آورده را داشته باشند، اگر سهم خود را نیاورند باید از تسهیلات بانکی استفاده شود.

وی ادامه داد: بانک‌ها واقعا از دادن تسهیلات مسکن استنکاف و خودداری می‌کنند، به‌ویژه بانک‌های خصوصی به این موضوع ورودی ندارند، دولت باید بانک‌ها را سرخط کند.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: بانک مسکن در این زمینه واقعا بار را بر دوش کشیده، ولی سایر بانک‌ها، تسهیلات تکلیفی را پرداخت نمی‌کنند.

وی در ادامه بیان داشت: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن، ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن کوتاهی می‌کنند، دولت باید اقدام عاجل داشته باشد.

ذوالنوری تاکید کرد: تاخیر در پرداخت وام‌ها، قدرت مانور و کارایی وام که پنج‌میلیارد ریال است را از بین می‌برد و با افزایش قیمت‌ها چاره‌ساز نیست و عملا معجزه‌ای نمی‌شود.

وی ادامه داد: مردم و پیمانکاران توانایی ادامه دادن طرح را نخواهند داشت، شهرک‌ها و محدوده‌هایی که در این خصوص پیش‌بینی شده به ویرانه‌های نیمه‌کاره با مطالبه‌های جدی تبدیل خواهد شد.

نماینده قم همچنین در بخشی سخنان با اشاره به نامناسب بودن نمای شهر قم خاطرنشان کرد: شکل و ظاهر شهر قم به شهرهای دورافتاده مرزی شبیه است، آن جور که باید و شاید به قم به عنوان پایتخت انقلاب‌اسلامی و حرم اهل بیت‌(ع) توجه نشده است.

وی گفت: اکنون بخش عمده‌ای از طرح‌های نیمه‌ کاره را در قم شاهد هستیم که البته مسئولیت با شورای شهر و شهرداری است و وزارت راه و شهرسازی مسئولیتی ندارد، ولی راهبری و حمایت و هدایت می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

برای توسعه کشور به قطار سریع‌السیر نیاز داریم

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به طرح قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان گفت: نباید در اجرای این طرح بیش از این تاخیر ایجاد شود و زودتر این اتفاق بزرگ رخ دهد.

احمد امیرآبادی فراهانی یادآور شد: برای توسعه کشور باید قطار سریع‌السیر تهران - مشهد و تهران - تبریز و تهران - قم - اصفهان - شیراز و بندرعباس را در راه‌اندازی کنیم.

امیرآبادی گفت: با توجه به اینکه این نخستین طرحی است که با چینی‌ها مشارکت می‌کنیم، به گونه‌ای برخورد شود که در طرح‌های دیگر هم ورود پیدا کنند.

نماینده قم با اشاره به پیگری انجام شده برای احداث واحدهای ویلایی در این استان افزود: امروز عملیات اجرایی پنج‌هزار واحد مسکونی ویلایی در منطقه طایقان آغاز شد.

وی اهمیت تامین زیرساخت این واحد را مورد توجه قرار داد و گفت: معاون زمین و ساختمان راه و شهرسازی، ۵۰۰ میلیارد ریال برای آب‌رسانی به این واحدها را حذف کرده، این مبلغ را باید پرداخت کنیم، تا زیرساخت فراهم شود.

نماینده قم با بیان اینکه اختصاص ۱۶۰ مترمربع برای هر واحد مسکونی کافی نیست گفت: اگر به بالای ۲۰۰ مترمربع برسانیم، کار تکمیل خواهد شد.

امیرآبادی در بخش دیگری سخنان با بیان اینکه سازندگان اصلی مسکن کارگران ساختمانی هستند، این افراد را مستحق‌ترین افراد برای دریافت مسکن دانست و گفت: در قم ۱۲ هزار کارگر ساختمانی وجود دارد، که بیش از هفت هزار نفر از آنها موفق به ثبت‌نام مسکن نشدند.

وی همچنین با قدردانی از تلاش‌های دولت سیزدهم برای احیای طرح فرودگاه قم بیان کرد: در دولت قبل یکی از وزیران راه و شهرسازی که اهل قم نیز بود با صراحت اعلام کرد این استان به فرودگاه نیاز ندارد و اجازه احداث آن را نمی‌دهم، ولی الان دولت موافقت خود با اجرای این طرح اعلام کرده‌است.