همدان-ایرنا- مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: انتقال ۱۱ شی دوره هخامنشی و ساسانی به موزه هگمتانه همدان به مدت سه روز اتفاق بی نظیری بود که با استقبال ۱۰ هزار نفری علاقه مندان روبرو شد.

«محسن جانجان» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: انتقال ۱۱ شی تاریخی به موزه هگمتانه همزمان با حضور ارزیاب و روز همدان کار بزرگی بود و فرصتی شد که مردم بتوانند این اشیا را مشاهده کنند.

وی ادامه داد: این اشیا در شرایط خاص و ویژه نگهداری می‌شود و به شرایط آب و هوایی خاص و مراقب ویژه نیاز دارد و ما این ریسک را پذیرفتیم و این اشیا به مدت سه روز به موزه همدان منتقل شد.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان افزود: این اشیا طی کاوش‌های صورت گرفته در سالیان گذشته از محوطه تاریخی هگمتانه کشف شده و برای مراقبت بیشتر به موزه ملی ایران باستان منتقل شده بود.

وی اظهار داشت: این آثار به لحاظ تاریخی بسیار ارزشمند هستند و اقدامات ضروری برای امنیت آن، از زمان انتقال و نگهداری انجام و تدابیر لازم امنیتی برای حفظ آن اندیشیده شد.

جانجان خاطرنشان کرد: این ۱۱ اثر تاریخی نمایانگر شکوه و عظمت هگمتانه است و شامل «ریتون طلایی هخامنشی»، «سر ستون هخامنشی»، «کاسه زرین با نقوش گیاهی»، «دستبند طلا با نقش قوچ»، «خنجر طلایی»، «دستبند زرین با نقش شیر هخامنشی‌»، «ظرف نقره آمفورای سیمین»، «جام نقره آمفورای سیمین»، «بشقاب نقره سیمین» و «بشقاب زراندود سلطنتی» می‌شود.

وی ادامه داد: درخواست نمایش این آثار در موزه هگمتانه از مدت‌ها پیش ارائه شده بود و به طور اتفاقی با حضور احتمالی ارزیابان یونسکو در همدان همزمان شد.

به گزارش ایرنا، «ریتون طلایی شیر بالدار اکباتان» شاهکار هنر فلزکاری عصر هخامنشی است. این ریتون که با ضرب چکش از طلای ناب ساخته شده در میان همه ریتون های مکشوفه از ویژگی و زیبایی خاصی برخوردار است. شیر غران یکی از نمادهای هنرورزی در تزئینات آثار به جا مانده از دوره هخامنشیان است. دیگر ریتون کشف شده از محوطه باستانی هگمتانه در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می‌شود.