قزوین - ایرنا - پیشکسوت جهاد سازندگی کشور و پژوهشگر تولیدی گفت: احیا و پایدارسازی دشت قزوین تنها در صورتی امکان پذیر است که نگاه مدیریتی مدیران و مسوولان استانی برروی تغییر وضع این منطقه متمرکز شود.

به گزارش ایرنا، محمدتقی امانپور روز سه شنبه در سومین نشست کمیته احیا و پایدارسازی دشت قزوین با بیان این مطلب، افزود: اگر همه دست اندرکاران موجود به این نتیجه برسند که ادامه وضع موجود در دشت قزوین ممکن نخواهد بود، در آن صورت می‌توان روی برنامه‌های احیا و پایدارسازی دشت تمرکز کرد.

وی اضافه کرد: ما در دشت قزوین ظرفیت‌های متعددی در حوزه زراعی، باغی و دام و طیور داریم که باید برای همه این موارد برنامه توسعه‌ای تدوین کرد، چرا که خیلی از مسایل و مشکلات این دشت مثل کم آبی و کاهش بهره وری تولید در طول سال‌ها اتفاق افتاده و اکنون بدون داشتن برنامه نمی‌توان آنها را تغییر داد.

امانپور بر اقتصادی کردن دامداری‌ها در دشت قزوین نیز اشاره کرد و یادآور شد: امروز دامدار تنها در صورت فروش شیر و گوشت دام خود می‌تواند درآمدزایی داشته باشد، در حالی که اقتصادی شدن حوزه دام و طیور ابعاد وسیعی دارد که شرکت‌ های بزرگ کشت و صنعت باید در این حوزه پیشگام باشند.

این پژوهشگر حوزه تولید ادامه داد: کشت برخی از گیاهان مثل "استبرق" در دشت قزوین با توجه به اقلیم و سازگاری این گیاه با کم آبی می‌تواند ما را در برخی از صنایع خودکفا کند، اگرچه این گیاه به صورت وحشی در بیابان رشد می کند، اما منابع طبیعی می تواند از این نوع کشت‌ها حمایت‌های مناسبی داشته باشد.

این پیشکسوت جهاد سازندگی کشور و پژوهشگر تولید خاطرنشان کرد: امروز تقریبا همه مدیران و مسوولان استان قزوین به این نتیجه رسیده‌اند که مشکل مانع اصلی پایدارسازی دشت قزوین، کمبود منابع آبی است، بنابراین لازم است با برنامه عملیاتی و اجرایی وارد فاز میدانی شد.