تهران- ایرنا - براساس گزارش رویترز به نقل از منابع آگاه، دولت آمریکا مارک لامبرت دیپلمات کهنه کار را به عنوان مقام عالی رتبه برای دفتر امور سیاست چین انتخاب کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از رویترز، دولت آمریکا امیدوار است با انتخاب مارک لامبرت دیپلمات کهنه کار آمریکایی به عنوان عالی رتبه ترین مقام سیاسی در امور چین، در رویارویی با مشکلات کارمندان و انتقادات در مسائل مربوط به چین به موفقیت دست یابد.

منابع آگاه گفتند به نظر می رسد به احتمال زیاد لامبرت به عنوان معاون وزیر امورخارجه در امور چین و تایوان که از ماه ژوئن با کنار رفتن ریک واترز از این منصب خالی مانده منصوب شود. ریک واترز همچنین به عنوان رئیس دفتر هماهنگی چین نیز در دولت آمریکا خدمت می کرد. این بخش سال گذشته توسط دولت آمریکا برای آب شدن یخ روابط میان دو کشور آمریکا و چین ایجاد شده بود. باوجود این هنوز جزئیاتی درباره اینکه لامبرت این عنوان را نیز داشته باشد منتشر نشده است.

لامبرت دیپلمات کهنه کار و باتجربه در حوزه آسیای شرقی است و قطعا تاثیرگذاری بر دفتر هماهنگ کننده چین نیز خواهد داشت که برای افزایش لایه های بوروکراسی و امور اداری در نظام پیچیده تصمیم گیری، مورد انتقاد است.

هنوز مشخص نیست دولت آمریکا چه زمانی انتصاب وی را به شکل رسمی اعلام خواهد کرد.

یک کارشناس آسیایی در مصاحبه با خبرنگاران گفت اخیرا لامبرت به عنوان معاون وزیر امورخارجه در امور ژاپن، کره و مغولستان و روابط با استرالیا و نیوزیلند و جزایر دیگر اقیانوسیه خدمت می کرده است. در سمت جدید وی به گزارش دادن به دنیل کرتنبرینک دستیار وزیر امورخارجه که دفتر امور شرق آسیا و اقیانوسیه را هدایت می کند، ادامه خواهد داد.

آمریکا و چین درباره مسائلی از تایوان تا تجارت و حقوق بشر اختلافاتی دارند، اما واشنگتن به دنبال حفظ کانال های ارتباطی با پکن و احتمال دیداری میان شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکاست.