همدان-ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان هم اینک با ۱۷۲ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۰، به ۷۹ هزار و ۳۶۵ نفر رسیده است.

"عاطفه زارعی" روز چهارشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم ۲۹ هزار و ۸۸۷ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی بودند اظهار کرد: هم اینک ۴.۵۷ درصد جمعیت استان عضو کتابخانه‌ها هستند.

وی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد یک میلیون و ۳۵۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان همدان وجود داشت که امروز به یک میلیون و ۴۸۳ هزار و ۱۶۲ نسخه رسیده است و میزان امانت کتاب نیز نسبت به آغاز فعالیت دولت مردمی ۷۰ درصد رشد داشته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۴ هزار و ۶۸۳ نسخه کتاب و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۸۲ هزار و ۸۲۶ نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی افزوده شده که پیش بینی می‌شود این تعداد در پایان سال جاری به ۹۱ هزار و ۱۶۸ افزایش یابد.

زارعی گفت: در ۲ سال گذشته با حمایت دولتمردان در استان و کتابداران ۱۶ هزار و ۱۹۶ برنامه فرهنگی انجام شده است که از این تعداد ۱۶۶ نقد و رونمایی کتاب، هزار و ۴۵۷ نشست‌های کتابخوان تخصصی، اختصاصی، مدرسه ای و کتابخانه‌ای، هزار و ۹۶۶ مسابقه فرهنگی شامل مسابقات مکتوب، نویسندگی، نقاشی، هزار و ۸۳۶ برنامه آموزشی شامل، داستان نویسی، خوشنویسی، نویسندگی، طراحی، نقاشی و آموزش رایانه برگزار شده است.

وی ادامه داد: ۱۴ هزار و ۹۳۵ برنامه ویژه گروه سنی کودکان شامل قصه گویی، جمع خوانی و نقاشی، اجرای چهار هزار و ۱۹۷ برنامه مناسبتی، اجرای یک هزار و ۲۰۰ نمایشگاه کتاب در سراسر استان و برگزاری ۴۳۹ جلسات مطالعاتی اجرا شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزود: در دولت سیزدهم ۲ جشنواره کتابخوانی رضوی با شرکت حدود ۷۰ هزار نفر تاکنون، جشنواره قصه گویی نهال امید با ۳۹۲ اثر شرکت داده شده و دومین دوره جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان برگزار شده است.

زارعی ادامه داد: اشتراک ۲۲ کتابخانه در پایگاه اطلاعاتی نورمگز با بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار عنوان مقاله، اشتراک در پایگاه اطلاعاتی مگاپیپر در تمامی شهرستان‌های استان با بیش از ۱۲۵ میلیون مقاله، تجهیز بیش از ۸۵ درصد کتابخانه‌های استان به خدمات اینترنت وای فای (Wi Fi) رایگان از اقدامات ویژه کتابخانه‌های عمومی است که برای مخاطبان خود به ویژه محققان و دانشجویان فراهم کرده است.

استان همدان دارای ۱۱۹ باب کتابخانه‌ عمومی شامل ۷۱ باب شهری، ۴۶ باب روستایی و یک باب سیار شهری با یک میلیون و ۴۰۰ هزار نسخه کتاب است که به بیش از ۶۰ هزار عضو خدمات ارائه می‌دهد و حدود ۳۰۰ کتابدار در این کتابخانه‌ها مشغول فعالیت هستند.

از این تعداد ۱۰۷ باب کتابخانه به طور مستقیم زیرنظر نهاد کتابخانه‌های عمومی است و ۱۲ مورد به صورت مشارکتی با دستگاه‌های دیگر اداره می‌شود.