تهران- ایرنا- جیمز کلورلی وزیر خارجه انگلیس روز سه‌شنبه در آستانه سفر به پکن گفت: هیچ مشکل مهم جهانی بدون چین قابل حل نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه اعلام کرد که کلورلی وزیر خارجه انگلیس روز چهارشنبه به چین سفر خواهد کرد.

کلورلی که اولین وزیر خارجه بریتانیا خواهد بود که در ۵ سال گذشته به چین سفر می‌کند، اظهار کرد: مدیریت روابط انگلیس با چین مهم است.

وی خاطرنشان کرد: هیچ مشکل مهم جهانی از تغییرات آب و هوایی گرفته تا پیشگیری از همه‌گیری ویروس کرونا، از بی‌ثباتی اقتصادی جهانی تا گسترش سلاح‌های هسته‌ای، بدون چین قابل حل نیست.

کلورلی افزود: وسعت، تاریخ و اهمیت جهانی چین به این معنی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت اما این امر با مسئولیت‌پذیری در صحنه جهانی همراه است به این معنی که چین نیز به تعهدات بین‌المللی خود عمل می‌کند.

به گزارش ایرنا، کلورلی وزیر امورخارجه انگلیس با هدف بهبود روابط آشفته لندن و پکن که به پائین ترین سطح طی دهه‌های اخیر رسیده است، به چین سفر می‌کند. این سفر قرار بود چندی پیش انجام شود اما بنا به دلایلی به بعد موکول شده بود.

مشکل روابط چین و انگلیس ممکن است در برخی مواضع و جانبداری‌های این کشور باشد که منجر به ذهنیت جنگ سرد و یا تعصب در مقابل چین می‌شود. دولت لندن از طرفی احساس می‌کند اگر روابط سیاسی با چین درست پیش نرود، اقتصاد انگلیس ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد بنابراین انگلیس باید با چین در سطح سیاسی روابط داشته باشد، از طرف دیگر هرچه به زمان انتخابات انگلیس که در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۵ خواهد بود نزدیک‌تر می‌شویم دولت سوناک باید سیاستش را طوری نشان دهد که در دید اذهان عمومی تصویری از دولتی منطقی و عقلانی شکل گیرد.

تیان دیون محقق موسسه مطالعات اروپایی در آکادمی چینی علوم اجتماعی در مصاحبه با خبرنگاران، گفت: سفر برنامه‌ریزی شده وزیر خارجه انگلیس ممکن است به سفر اخیر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و سایر درخواست‌های آمریکا برای دیدار از چین ربط داشته باشد. در هر صورت سفر کلورلی تاثیری مثبت در بهبود روابط چین و انگلیس خواهد داشت.

لی گوآنجی محقق دیگر چینی از مطالعات بین‌الملل دانشگاه شانگهای نیز خاطر نشان کرد: با وجود اینکه دولت انگلیس از جمله کلورلی درباره نتایج پتانسیل روابط با چین روشن و واضح صحبت نمی‌کنند، چنین سفری، اساس از سرگیری روابط چین و انگلیس خواهد بود. بدون ارتباط چگونه روابط دو جانبه می‌تواند به حالت عادی بازگردد؟

وی در ادامه افزود: این سفر ممکن است آغاز بازسازی روابط باشد اما ما هنوز باید شاهد هرگونه اقدام عملی باشیم. در حال حاضر روابط سیاسی و دیپلماتیک میان انگلیس و چین سرد است.