تهران- ایرنا- مدیر دفتر خدمات مشترکان فوق‌توزیع و مدیریت مصرف شرکت برق منطقه‌ای تهران گفت: برق پایدار برای مشترکان صنعتی و اجرایی کشور با راهکارهای مدیریت مصرف انجام شد.

رضا عسگرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: شرکت برق منطقه‌ای تهران دارای ۴۴ مشترک فوق‌توزیع و انتقال است که مجموع دیماند قراردادی این مشترکان برابر ۹۹۰ مگاوات است.

مدیر دفتر خدمات مشترکان فوق توزیع و مدیریت مصرف شرکت برق منطقه‌ای تهران درباره چگونگی ارائه خدمات به مشترکان دیماندی، ادامه داد: ما از طریق خدمات فروش انشعاب و انرژی (عقد قرارداد تامین برق متقاضیان) و نیز اجرای کلیه راهکارهای مدیریت مصرف، نسبت به ارائه خدمات به متقاضیان برق اقدام می‌کنیم.

وی درباره روش‌های جمع‌آوری اطلاعات مشترکان و صدور قبض ماهانه، خاطرنشان کرد: همه کنتورهای نصب شده برای مشترکان فوق‌توزیع از راه دور و به صورت کاملاً خودکار و مکانیزه و بر اساس برنامه‌ریزی صورت پذیرفته، توسط سامانه قرائت مکانیزه مشترکان خوانده شده و پروفایل بار مشترکان (شامل همه پارامترهای مصرفی) در سرور شرکت برق منطقه‌ای تهران ذخیره می‌شود. پس از آن اطلاعات مورد نیاز جهت صدور قبوض در انتهای هر ماه از طریق وب‌سرویس به سامانه صدور قبوض مشترکان منتقل و قبوض مشترکان بر اساس مصارف آنها و تعرفه‌ها و قوانین مربوط به هر مشترک صادر و برای مشترکان ارسال می‌شود.

عسگرزاده بر بهبود کیفیت توان مشترکان از طریق تحلیل و کنترل تاکید کرد و ادامه داد: از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کنتورهای ION مدل ۷۶۵۰ و ۹۰۰۰ منصوبه برای مشترکان، امکان ثبت پارامترهای کیفیت توان مشترکان است که با تحلیل داده‌های مربوط به این پارامترها از جمله هماهنگ‌های ولتاژ و جریان، فلیکر و نامتعادلی ولتاژ و جریان و... ، به صورت دوره‌ای خلاصه‌ای از وضعیت پارامترهای کیفیت توان مصرفی مشترکان تهیه شده و در صورت عدم رعایت استاندارد مربوط به هر یک از شاخص‌ها، با مشترکان مربوط مکاتبات لازم صورت می‌گیرد تا از طریق نصب خازن‌ها، فیلترهای هارمونیکی و یا سایر اقدام‌ها لازم نسبت به بهبود شاخص‌های کیفیت توان خود اقدام کنند.

این مقام مسوول در پاسخ سوال چگونگی بهینه‌سازی مصارف این مشترکان گفت: با اجرای ممیزی انرژی در سطح مشترکان فوق‌توزیع توسط مشاور ذی‌صلاح و بررسی نقاط هدررفت انرژی و ارائه راهکارهای بهینه‌سازی مصرف در این زمینه و نیز با اجرای برنامه‌های پاسخگویی بار در طول تابستان هر سال، نسبت به بهینه‌سازی مصرف انرژی مشترکان اقدام می‌شود.

وی درباره اقدام‌های انجام شده در بخش صنعتی به منظور مدیریت مصرف برق& تصریح کرد: به منظور مدیریت مصرف در بخش صنعتی تاکنون ممیزی انرژی در سطح مشترکین سیمان و فولاد و نیز مشترکین خودروساز اجرا شده که با بررسی همه راهکارهای بهینه‌سازی مصرف از جمله در بخش سرمایش و گرمایش، سیستم روشنایی و نیز پروسه تولیدی مربوط به هر گروه از مشترکان، نسبت به کاهش مصارف آنها اقدام شده است.

عسگرزاده افزود: همچنین با اجرای برنامه‌های پاسخگویی بار در طول ایام گرم هر سال مشترکان نسبت به کاهش بار مصرفی خود از طریق همکاری در برنامه‌های پیک سایی اقدام و از پاداش‌های مربوطه نیز بهره‌مند می‌شوند.

مدیر دفتر خدمات مشترکان فوق توزیع برق منطقه‌ای تهران درباره اینکه این اقدام‌ها تا چه حد موفق بوده است، خاطرنشان کرد: راهکارهای مدیریت مصرف ارائه شده برای مشترکات صنعتی شامل ۳ گروه راهکارهای پرهزینه راهکارهای کم هزینه و راهکارهای بدون هزینه است که در اکثریت صنایع با اجرای راهکارهای کم هزینه و بدون هزینه، نتایج قابل قبولی در بهینه‌سازی مصارف انرژی حاصل شده است. همچنین در اثر اجرای برنامه‌های پاسخگویی بار هر ساله در طول ایام گرم تابستان، بخش قابل توجهی از نیاز شبکه برق کاسته شده است که کمک شایانی در راستای عبور موفق از پیک شبکه است.

وی با اشاره به اهمیت طرح ملی پاداش مشترکان درباره همکاری این بخش از مشترکان در حوزه مصرف بهینه برق گفت: بیشترین میزان همکاری در برنامه‌های پاسخگویی بار توسط مشترکان سیمان و فولاد و نیز خودروسازها صورت می‌گیرد که از این میان شرکت‌های ایران خودرو، سیمان تهران و سیمان آبیک بیشترین میزان همکاری را در طول ایام گرم تابستان داشته‌اند.

عسگرزاده درباره نتایج اجرای برنامه‌های پاسخگویی بار و شیوه‌های آن تشریح کرد؛ برنامه‌های پاسخگویی بار شامل برنامه کاهش/ قطع بار برنامه‌ریزی شده ۲۴ ساعته، برنامه کاهش/ قطع بار برنامه‌ریزی شده در ساعات اوج، برنامه ذخیره عملیاتی، برنامه به‌کارگیری مولدهای خود تامین و نیز برنامه کاهش/ قطع بار مشترکین با تعرفه سایر مصارف (تجاری) می‌باشد که در نتیجه اجرای این برنامه‌ها در سال ۱۴۰۱حداکثر به میزان ۱۹۵ مگاوات به صورت همزمان از نیاز شبکه سراسری کاسته شده است.

وی درباره اقدام‌های انجام شده در حوزه ممیزی انرژی پست‌های انتقال و فوق‌توزیع ادامه داد؛ در راستای اجرای پروژه ممیزی انرژی در پست‌های فوق توزیع و انتقال در سال ۱۳۹۶ فاز مطالعاتی ممیزی انرژی توسط شرکت مشاور "مهندسین مشاور نیرو" در ۶ پست منتخب فوق‌توزیع و انتقال به صورت پایلوت اجرا شد که با تهیه گزارش خروجی فاز مطالعاتی و نهایی شدن جزئیات اجرایی راهکارهای بهینه‌سازی مصرف و نیز میزان هزینه‌های مربوطه به هر یک از راهکارهای بهینه سازی و میزان بازگشت سرمایه آنها ، فاز اجرایی ممیزی انرژی و اجرای راهکارهای بهینه‌سازی مصرف در پست‌های فوق‌توزیع و انتقال توسط شرکت پیمانکار "سامان انرژی اصفهان" در پست ۶۳ کیلوولت استقلال (در سال ۱۳۹۷) و نیز در پست‌های ۶۳ کیلوولت آزادی و سیدخندان (در سال ۱۳۹۸ ) اجرا شد.

مدیر دفتر خدمات مشترکان فوق توزیع و مدیریت مصرف شرکت برق منطقه‌ای تهران این راهکارهای اجرایی را شامل نصب در و پنجره دوجداره، عایق‌کاری سقف ساختمان کنترل، اصلاح سیستم روشنایی و نصب لامپ‌ها و پروژکتورهای ال ای دی در ساختمان کنترل و نیز محوطه پست، تعویض کولرهای گازی پنجره‌ای با اسپلیت‌های دارای گرید انرژی A و بالاتر ، جایگزینی شوفاژهای برقی با هیترهای مجهز به فن، نصب آبگرمکن خورشیدی، اصلاح سیستم سیم‌کشی ساختمان کنترل و نیز رنگ‌آمیزی قسمت‌های قدیمی ساختمان پست ذکر کرد که با توجه به بررسی مصارف ثبت شده توسط کنترل‌های داخلی پست‌ها در قبل و بعد از اجرای راهکارهای ممیزی انرژی، این راهکارها حدوداً منجر به ۲۵ درصد کاهش در مصارف داخلی پست‌های مذکور شده است.

عسگرزاده، خاموش کردن ماشین‌آلات در زمان‌های استراحت کارکنان، تعویض شیفت‌های کاری در ساعات اوج مصرف برق به شیفت‌های شب (ساعت ۲۴:۰۰ الی ۵:۰۰ ) و صبح (ساعت ۵:۰۰ الی ۱۱:۰۰ ) و خاموش کردن برخی از دستگاه‌های پر مصرف در ساعت اوج مصرف را از جمله راهکارهای کاهش مصرف انرژی برق در صنایع عنوان کرد که می‌توان با به‌کارگیری آنها تا حد زیادی در مصرف انرژی در بخش صنعت به ویژه در روزهای اوج مصرف در تابستان صرفه‌جویی به عمل آورد.

مدیر دفتر خدمات مشترکین فوق توزیع و مدیریت مصرف برق منطقه‌ای تهران ضمن تشکر از همراهی و همکاری بخش صنعت، از همه هموطنان درخواست کرد با رعایت راهکارهای ساده اما بسیار موثر مدیریت مصرف، صنعت برق را در تامین برق پایدار و گذر موفق از اوج بار تابستان یاری رسانند.