تهران-ایرنا- با دستور وزیر امور خارجه کشورمان هر یک از سفرای ایران در کشورهای مختلف موظف هستند که خود را در قامت یک رایزن علمی ببینند و در راستای تحقق اهداف دیپلماسی علمی و فناوری کشور تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، همایش دیپلماسی علمی در سیاست خارجی ظرفیت‌ها و رویکردها، اولین همایش روسا و مسئولین بین الملل دانشگاه‌های منتخب سراسر کشور، دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارتخانه‌های علوم و بهداشت بود که در وزارت امور خارجه و با همت علیرضا کوهکن دستیار وزیر خارجه‌ در امور دیپلماسی علمی و فناوری، به مدت یک روز برگزار شد.

در این همایش حدود ۵۰ دانشگاه در سطح روسای دانشگاه‌ها، معاون یا مدیر بین الملل دانشگاه‌ها شرکت کردند. دانشگاه‌های سطح یک کشور چه در تهران از جمله دانشگاه تهران، شهید بهشتی، امیرکبیر، دانشگاه علامه طباطبایی، همینطور برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله دانشگاه علوم پزشکی تهران، برخی دانشگاه‌های غیر تهرانی از جمله دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه صنعتی اصفهان، صنعتی شیراز، تبریز، سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز حضور داشتند.

در این همایش سه جلسه برگزار شد که در جلسه اول معاون کنسولی وزیر خارجه آقای بیگدلی به توضیح نحوه خدمات کنسولی وزارت امور خارجه به دانشگاه‌ها و البته انتظاراتی که از این بخش‌ها دارد پرداخت.

همچنین ناصر کنعانی به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه هم در این همایش در خصوص دیپلماسی عمومی، دیپلماسی علمی و خدماتی که این بخش از وزارت خارجه می‌تواند به موضوع دانشگاه داشته باشد و البته انتظاراتی که از دانشگاه‌ها دارد به ایراد سخنرانی پرداخت.

در بخش دوم این همایش روسای دانشگاه‌ها و معاونین وزراتخانه‌های علوم و بهداشت در خصوص انتظارات خود از وزارت امور خارجه جهت بهبود و تسریع دیپلماسی علمی و فناوری صحبت کردند.

در جلسه سوم، شورای راهبردی دیپلماسی علمی و فناوری کشور که ترکیب اعضای آن عبارتند از وزیر امور خارجه، وزیر علوم، وزیر بهداشت، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، تشکیل جلسه داد.

در نشست شورای راهبردی مقرر شد که هر کدام از دستگاه‌های فوق، فردی را در سطح معاون روسای دستگاه‌های خود معرفی کنند و جلسات منظمی را به صورت ماهیانه جهت بررسی مشکلات و هماهنگی میان یکدیگر برای تسریع در تحقق اهداف مد نظر دیپلماسی علمی و فناوری در کشور تشکیل دهند.

همچنین، روسای شش دانشگاه در این جلسه نظرات، خواسته‌ها و انتظارات خود را از شورای راهبردی مطرح کردند.

بر اساس نظراتی که در جلسه شورای راهبردی دیپلماسی علمی و فناوری مطرح شد، وزیر امور خارجه به عنوان جمع‌بندی چند دستور اجرایی داد که اولین آن این بود که بخش کنسولی وزارت خارجه یک بخش ویژه را برای ارائه خدمات به استادان دانشگاه ایجاد کند که این بخش ویژه در ۷۲ ساعت در معاونت کنسولی وزارت امور خارجه ایجاد خواهد شد.

دوم آنکه، برای مذاکرات روسای دانشگاه‌ها با همتایان خارجی خود و پیگیری موافقت نامه‌های میان آنها وزارت امور خارجه تلاش و پیگیری ویژه‌ای خواهد داشت که ساز و کار آن اعلام خواهد شد.

سومین دستور وزیر امور خارجه این بود که به تمام سفرای ایران در کشورهای مختلف اعلام شود که همه آنها موظف هستند که خود را در قامت یک رایزن علمی ببینند و تلاش کنند که شعار هر رئیس نمایندگی یک رایزن علمی تحقق پیدا کند و علیرضا کوهکن دستیار وزیر در امور دیپلماسی علمی و فناوری نیز موظف شد که این موضوع را به صورت ویژه پیگیری و گزارش آن را ارائه دهد.