تهران- ایرنا- یاچک شوییرا وزیر امورخارجه لهستان در اظهاراتی ادعا کرد که روسیه با گسترش جنگ هیبریدی، حملات سایبری و ایجاد اختلال در مرز، تهدیدی برای اعضای خط مقدم ناتو ‌محسوب می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه واشنگتن پست، شوییرا مدعی شد که روسیه در حال گسترش جنگ هیبریدی از جمله حملات سایبری، ایجاد اختلال در مرز و راه اندازی کارزار اطلاعات نادرست با هدف بی ثبات کردن جناح شرقی ناتو است.

وی که این اظهارات را در جمع خبرنگاران بین المللی بر زبان می آورد، افزود: «کرملین همزمان با چالش هایی که در جنگ با اوکراین دارد، به طور فزاینده ای در صدد ایجاد هرج و مرج منطقه ای است».

وزیر امورخارجه لهستان سپس خاطرنشان کرد: کشورهای اروپای غربی باید نسبت به طیف گسترده ای از فعالیت‌های مشترک روسیه و بلاروس که با هدف ارعاب اعضای خط مقدم ناتو مانند لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی به دلیل حمایت از اوکراین، هوشیارتر باشند.

شوییرا با اشاره به اینکه هیچ یک از کشورهای اروپای غربی از خطر جنگ ترکیبی روسیه در امان نیستند، ادامه داد: «اگر در فرانسه، اسپانیا و بسیاری از کشورهای دیگر در حال حاضر تهدیدی احساس نشود، بی تردید در آینده نزدیک آنها متوجه این خطر می شوند».

ادعاهای این مقام دولت ورشو در حالی است که از هفته ها پیش تنش میان دولت الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری بلاروس و لهستان به عنوان شرقی‌ترین عضو ناتو افزایش یافته است؛ کشوری که از زمان آغاز جنگ تاکنون بیم گسترش جنگ را دارد.

لهستان در حال حاضر هزاران نیرو در مرز خود با بلاروس مستقر کرده و مقامات نظامی و امنیتی آن بارها اتهاماتی علیه بلاروس مطرح کرده اند.

در تازه ترین این اتهامات، ژنرال ویسلاو ام. کوکولا فرمانده کل نیروهای مسلح لهستان در اظهارنظری مدعی شد که تحرکات از سمت بلاروس، از جمله استفاده از لیزر به سمت چشم نیروهای مرزی لهستان افزایش یافته است. وی در ادامه افزود: «براساس ارزیابی های ما بلاروس چیزی جز آلت دست روس ها نیست».

تنش میان ورشو و مینسک به ویژه پس از کشته شدن یوگنی پریگوژین فرمانده گروه مزدوران واگنر در یک سانحه هوایی در هفته گذشته، به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

لهستان و چند کشور دیگر اروپای شرقی در پی شورش گروه واگنر در اواخر ماه ژوئن (تیرماه) و انتقال آنها به بلاروس نگران تهدیدهای این گروه مزدور علیه خود هستند.

یکی از مقامات ضد جاسوسی دولت ورشو نیز روز گذشته در این نشست خبری مدعی شد: «لهستان به زمین بازی جاسوسی روسیه تبدیل شده است».

براساس گزارش ها، مقامات امنیتی لهستان در ماه های اخیر ۱۶ شهروند روس را به ظن دست داشتن در یک شبکه جاسوسی روسی در این کشور بازداشت کرده اند. ورشو مدعی است ماموریت اصلی افراد دستگیر شده، نظارت بر تاسیسات نظامی لهستان و ردیابی مسیرهای جاده ای و ریلی ارسال تجهیزات ناتو به اوکراین بوده است.