به گزارش ایرنا، ارسال نمونه برداری های خاک منطقه برای انجام مطالعات از سوی متخصصان کشور آلمان به این کشور اروپایی نمونه ای از تلاش متولیان امر برای تعیین تکلیف این طرح مهم است.
مسوولان اعتقاد دارند که اجرای این طرح به علت نقش مهم آن در اقتصاد بخصوص حوزه گردشگری، کاهش هزینه سوخت،حوادث جاده ای و خارج شدن روستاها از بن بست و افزایش رضایت مندی مردم منطقه باید از همه ظرفیت ها استفاده کرد تا هرچه زودتر این طرح تعیین تکلیف شود.
عملیات اجرایی احداث تونل دیل در قالب قطعه دوم راه اصلی محور گچساران - چرام در سال ۱۳۹۷ آغاز شد این طرح درتیرماه سال ۹۸ به دلیل بروز پدیده نشت گاز در دهانه ورودی و خروجی تونل و شرایط خاص گازهای متصاعد شده بنا به توصیه های فنی و ایمنی متخصصان وزارت نفت ، حفاری تونل دیل متوقف شد.
آخرین تلاش ها برای تعیین تکلیف طرح تونل دیل
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نمونه های خاک محل کارگاه تونل دیل به کشور آلمان ارسال شده و قرار است نتایج این بررسی ها شهریور ماه امسال اعلام شود.
محمد راستا افزود:یک مشاور از طرف وزارت راه و شهرسازی برای مطالعات میدانی در تونل دیل تعیین شده و قرار است به منظور اطمینان بیشتر پس از اعلام نتیجه کار بررسی های میدانی انجام گیرد.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی نیز درباره این طرح گفت: مکاتبات زیادی برای رفع مشکل تونل دیل تاکنون با وزیر راه و شهر سازی،قرارگاه خاتم و کمیسیون عمران مجلس انجام شده است.
سید ناصر حسینی پور افزود: پیگیری برای برقراری دوباره ردیف اعتبار ملی در این طرح با جدیت در حال انجام است.
احداث تونل دیل در چه مرحله ای است؟
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت:تاکنون برای اجرای این طرح ۲۷۲ هزارو ۱۹۷ متر مکعب خاکبرداری و ۵۹ هزارو ۵۱۷ متر مکعب خاکریزی انجام شده است.
وی حذف گردنه های خطرناک، اصلاح مسیر گچساران- دیل- چرام و کاهش طول مسیر، اتصال جنوب غرب کشور به محور پاتاوه - دهدشت، توسعه شهری و استانی، اشتغالزایی، محرومیت زدایی و بهره مندی تردد تعدادی از روستاهای منطقه به جاده اصلی را از اهداف این طرح ذکر کرد.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ۶۰۴ متر از دهانه ورودی و ۶۸۱ متر از دهانه خروجی این طرح مهم به طول یکهزارو ۳۰۳ متر تاکنون حفاری شده است.
وی پیشرفت فیزیکی حفاری تونل دیل را ۴۶/۶ درصد اعلام کرد و گفت: برای تکمیل این طرح باید یکهزارو ۲۸۵ متر دیگر حفاری در تونل دیل انجام شود.
حسینی پور ابراز کرد: عملیات اجرایی احداث تونل دیل به سمت ورودی در ۲۰ مهر سال ۹۸ و از سمت خروجی در ۲۷ مرداد ۹۸ به دلیل نشت گاز متوقف شد.
وی اظهار کرد: این طرح با عنوان قطعه دوم جاده گچساران به چرام قرار بود به طول ۱۰ کیلومتر در قالب هفت هزار و ۵۰۰ متر جاده و ۲هزارو ۵۸۰ متر تونل و با یکهزارو ٢۵٠ میلیارد ریال اعتبار ساخته شود.
اهمیت تونل دیل در توسعه منطقه
در زمان حاضر دسترسی اهالی دهستان بویراحمد گرمسیری با جمعیت بیش از ۱۰ هزار نفر و گردشگرانی که از طریق جاده شهر دوگنبدان برای دیدن جاذبه های گردشگری روستاهای این دهستان سفر می کنند در مسیری سختگذر به طول ۲۷ کیلومتر صورت می گیرد که در صورت ساخت تونل دیل ضمن ایجاد جاده ایمن طول مسیر نیز ۱۰ کیلومتر کاهش می یابد.
از آنجا که وجود جاده ایمن نخستین نیاز رونق گردشگری روستایی است و روستای دیل یکی از مهمترین مناطق دیدنی گچساران است شهروندان این شهرستان از مسوولان انتظار دارند تا با تکمیل این طرح ضمن ایجاد رفاه گردشگران زمینه ایجاد زیرساخت های اقامتی و خلق فرصت های شغلی جدید را فراهم کنند.
روستای دیل بزرگترین روستای دهستان بویراحمد گرمسیری با بیش از ۲ هزار نفر جمعیت یکی از روستاهای هدف گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است این روستا که با طبیعتی بکر، جنگل های بلوط در میان ۲ کوه قرار گرفته سالیانه میزبان هزاران نفر گردشگر در تفرجگاه دشتک دیل و دیگر جاذبه های آن است.
این روستا همچنین با آثاری تاریخی چون گنبدان گبر در چرزو، تنگ آسیاب، قلعه برج، ده بزرگ و قلعه شاه بهمن و آستانه های مقدس امامزاده بی بی کریمه (س)،امامزاده علی (ع) ، امامزاده بی بی رشیده (س) ،بی بی کیهانه (س) ، امامزاده میرحمزه (ع)، قدمگاه امام رضا (ع) امامزاده ابراهیم(ع) معروف به آقای شهدا جاذبه های دیگری هم برای میزبانی از مسافران دارد که به دلیل جاده ناهموار ناشناخته باقی مانده است.