تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که تهدید جوسپ بورل مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا به محروم کردن مردم روس از دارو و تجهیزات پزشکی، غیرقابل قبول و بیانگر منطق نئونازیستی در میان رهبران این اتحادیه است.

به گزارش ایرنا به نقل از تاس، زاخارووا چهارشنبه اظهار کرد: تحریم‌های اتحادیه اروپا ابزار ارعاب و باج‌خواهی است. ما این تهدید مستقیم و جدید بورل علیه روس‌ها را غیرقابل قبول می‌دانیم.

وی افزود: شاید لازم باشد که محاصره لنینگراد به وی یادآوری شود. نازی‌ها هم همین منطق را داشتند. آنها مردم این شهر را از غذا محروم کرده و شاهد مردم شهر شدند.

زاخارووا با بیان اینکه اظهارات بورل «تکرار منطق جنایتکارانه نازی‌ها در سطح رهبران اتحادیه اروپاست» گفت: این مساله نشانه نئونازیسم است.

وی افزود که بورل تلاش می‌کند که خود را متقاعد کند که تحریم‌های ضدروسی کارساز هستند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: این یک آرزوی بیهوده است. این ارزیابی‌ها از سوی مقام‌های اروپایی برای بورل آماده شده و تلاشی از سوی متخصصان توجیه‌گری غرب برای ایجاد این توهم است که روسیه ضعیف است.

از زمان شروع جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا یازده بسته تحریمی علیه مسکو وضع کرده و تحریم‌هایی را علیه واردات نفت و ذغال سنگ از روسیه از طریق دریا اعمال کرده‌است. با این حال کشورهای اتحادیه اروپا مجموع خرید گاز طبیعی مایع از روسیه را افزایش داده‌ و تعهد این بلوک برای پایان دادن به استفاده از سوخت‌های فسیلی روسیه تا سال ۲۰۲۷ را نادیده گرفتند.