تهران- ایرنا- رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با تأکید بر لزوم ارتقای ساختاری و محتوایی خبرگزاری ایرنا، گفت: ایرنا نبض نظام در داخل و دست بزن نظام در خارج است و هجمه‌هایی که این روزها به این خبرگزاری می‌شود، به‌خاطر اثرگذاری آن است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، «سپهر خلجی» در بیست و یکمین همایش مدیران دفاتر و مراکز استان‌های خبرگزاری جمهوری اسلامی با تبریک هفته دولت و روز خبرنگار گفت: کار خبرنگاری علاوه بر استعداد و انگیزه‌، هیجان دارد و حس لذت در آن نهفته است؛ در کار خبرنگاری هر روز خبر جدید تولید می‌شود و تکرار و روزمرگی‌ ندارد و اگر همراه با اثرگذاری هم باشد، لذت‌بخش‌تر است.

عضو شورای عالی سازمان خبرگزاری ایرنا، دوره جدید مدیریت این خبرگزاری را دوره تحول و پویایی دانست و با اشاره به هجمه‌های اخیر دشمنان و بدخواهان به ایرنا و مدیریت آن، تأکید کرد: حمله‌هایی که این روزها به ایرنا می‌شود، نشان می‌دهد که رسانه‌ای اثرگذار بوده است.

خلجی تصریح کرد: این دولت در شرایط خاصی بر سر کار آمد و کشور در اوج شرایط ناامیدی قرار داشت؛ در آن مقطع روزانه ۷۰۰ تا ۷۵۰ کشته کرونایی داشتیم و گفته می‌شد آمار غیررسمی بیش از هزار نفر هم بوده است.

وی افزود: دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل بودند و واکسن هم در کشور نبود؛ برجام امضاء نشده بود و دولت قبل کار را رها کرده بود و مردم در معرض آسیب بودند. دایره نفوذ تا بالاترین سطوح دولت رخنه کرده بود و به تعبیری انقلاب از ریل خود خارج شده بود و در سطح حاکمیت تنش ایجاد شده بود و بنا داشتند هر مسیری که به انقلاب کمک می‌کند، تخریب کنند.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی دولت سیزدهم با شعار تداوم راه انقلاب رأی آورد، ادامه داد: واکسن در مدت کوتاهی وارد و چند مدل واکسن هم در کشور تولید شد و یک میلیون تزریق واکسن انجام دادیم. در حالی که خود آمریکایی‌ها به‌عنوان تولید کننده برخی واکسن‌ها روزی ۲۰۰ کشته می‌دادند، آمار متوفیان کرونایی در کشور ماه به صفر نزدیک شده بود که هر دولت دیگری بر سر کار بود، روی همین موضوع به‌عنوان موفقیت تا مدت‌ها مانور می‌داد.

خلجی ادامه داد: مدارس و دانشگاه‌ها به‌رغم مقاومت زیاد و با دستور شخص رئیس‌جمهور بازگشایی و کسب و کارهایی که قفل شده بودند، احیا شدند؛ فعالیت‌های حوزه گردشگری هم با دستور آیت‌الله رئیسی از سر گرفته شد و نیروهای دلسوز گفتمان انقلاب مسیر جدیدی را شروع کردند.

دولت سیزدهم پرونده‌های مفتوح ۳۰ ساله را بست

قائم‌ مقام رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تبیین وضعیت اقتصادی کشور در روزهای آغاز به کار دولت سیزدهم بیان کرد: در حوزه اقتصادی هم تورم به حدود ۶۰ درصد رسیده بود که اسناد دولت سابق در این زمینه موجود است. وقتی فیلم‌های آن مقطع هیأت دولت را نگاه می‌کردم، احساس می‌کردم اگر مردم این فیلم‌ها را می‌دیدند ناامید می‌شدند که یک وزیر می‌گوید خزانه خالی است، وزیر دیگری می‌گوید گندم نداریم و یکی دیگر می‌گوید گاز نیست و آن یکی از ناترازی برق گلایه‌مند است و وزیری دیگر می‌گوید نفت ما به فروش نمی‌رود!

خلجی «دهه ۹۰» را که رهبر معظم انقلاب «دهه از دست رفته اقتصاد کشور» خواندند، «دهه عبرت» نامید و گفت: دیدیم که وقتی دولت سیزدهم بر سر کار آمد، چگونه در عرض دو سال کارها را رونق داد و با اقداماتی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شد، فروش نفت در زمان روی کار آمدن دولت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز بود.

وی درباره دلایل عدم اعلام برخی خبرها گفت: تجربه نشان داده که تشریح خبرها در برخی حوزه‌ها، موجب سوءاستفاده دشمن‌ و در نهایت ناکام ماندن اهداف می‌شود؛ برای نمونه در موضوع برقراری رابطه با عربستان یا آزادی دیپلمات ایرانی مذاکرات پیچیده‌ای انجام شد ولی تا زمان اجرای نهایی اعلام عمومی نشد.

خلجی با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم نشان داد اهل به انجام رساندن کارها و بستن پرونده‌های باز است، ادامه داد: این دولت با کار و تلاش بی‌وقفه پرونده موضوعاتی همچون بلوکه شدن پول‌های ایران، واکسیناسیون در برابر کرونا، آزادی زندانیانی که آمریکایی‌ها آنها را گروگان گرفته بودند، بست.

وی افزود: طرح‌های عمرانی که ۲۰ تا ۳۰ سال راکد باقی مانده بودند و پروژه‌هایی چون سد چمشیر که از زمان مرحوم هاشمی شروع شده بود، پس از ۲۵ سال در این دولت به اتمام رساندیم و سدی که قابلیت تأمین آب سه استان را در این شرایط بی‌آبی دارد، مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

فاضلاب اهواز در ۳۰ سال ۳۰ درصد رشد داشت؛ در یک‌سال و نیم اخیر ۲۸ درصد

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم نشان داد در احقاق حقوق ملت، از موضع عزت و نه ذلت کارها را پیش می‌برد، گفت: برخی می‌گویند بخشی از اقداماتی که انجام شده در دوره ما آغاز شده بود اما مهم این است که کارهای بر زمین مانده، برای تسهیل زندگی مردم به اتمام رسیده که همه این دستاوردها متعلق به نظام است.

خلجی افزود: پروژه فاضلاب اهواز در طول ۳۰ سال ۳۰ درصد رشد داشت و قبل از سفر آیت‌الله رئیسی تنها ۴ کارگاه در پروژه احداث فاضلاب اهواز فعال بود اما بعد از سفر رئیس‌جمهور به خوزستان ۱۵۰ کارگاه فعال شد و در همین یک‌سال و نیم فاضلاب اهواز ۲۸ درصد پیشرفت داشت؛ یعنی به اندازه ۳۰ سال گذشته در آنجا کار شد. سد چمشیر در ۳۰ سال ۷۰ درصد پیشرفت داشت اما مردم کاری به دولت‌ها ندارند و طولانی شدن پروژه‌ها کارآمدی نظام را زیر سؤال می‌برد.

وی ایرنا را خبرگزاری نظام دانست و در ادامه خطاب به مدیران استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: بدانید که اقدامات شما در اتخاذ تصمیماتی در سطوح مختلف کشور اثرگذار بوده است.

عضو شورای عالی خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه باید اثرگذاری ایرنا در داخل و خارج باید تقویت شود، گفت: ایرنا نبض نظام در داخل و دست بزن نظام در خارج است؛ لذا باید کارهایی انجام دهیم تا توان جریان‌سازی را تقویت کنیم.

خلجی سپس به موضوع اهمیت تقویت اخبار منتشر در ایرنا اشاره و اظهار کرد: باید در این زمینه کارهای ویژه‌ای صورت گیرد؛ معتقدم یکی از مهم‌ترین بخش‌های ایرنا، بخش استان‌هاست و این بخش در اولویت‌ قرار دارد. استان‌ها مراکز تولید خبرند و بسیاری از اتفاقاتی که در دولت سیزدهم و در سفرهای استانی رئیس جمهور رقم می‌خورد، از طریق این دفاتر انعکاس می‌یابد.

وی افزود: پروژه‌هایی مانند آب شیرین‌کن بوشهر، افتتاح فازهای ۱۱ و ۱۴ پارس جنوبی، انتقال آب خلیج فارس به یزد، انتقال آب دریای عمان به خراسان، موضوع آب کردستان و از این دست موارد، مسائلی هستند که نقاط امید برای مردم ایجاد می‌کنند و می‌توانند برای تولید اخبار امیدآفرین نقطه قوت باشند.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به پرسش‌های مدیران دفاتر استانی ایرنا در خصوص مشکلات‌شان گفت: از استانداران خواهیم خواست تا در تعامل با خبرنگاران ایرنا بازنگری‌هایی داشته باشند.

خلجی از مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی به‌عنوان یکی از اعضای اصلی شورای اطلاع‌رسانی دولت نام برد و با تأکید بر لزوم تقویت جایگاه ایرنا در استان‌ها تصریح کرد: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا با تقویت روابط عمومی‌ دستگاه‌های اجرایی به ویژه در استان‌ها، سطح همکاری آنها با ایرنا افزایش یابد.

سختی شغل خبرنگاری به روایت خلجی

خلجی به موضوع سخت و زیان آور بودن شغل خبرنگاری اشاره و اظهار داشت: خبرنگاران عموم خبرگزاری‌ها از مزایای مشاغل سخت برخوردارند و برای دو خبرگزاری ایرنا و ایسنا که به دلیل اتصال به دولت، در حال حاضر مشمول این قانون نیستند نیز این موضوع را در دستور کار قرار داده‌ایم.