کرمان - ایرنا - سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به ضرورت‌های اسناد توسعه برای این استان گفت: کرمان یکهزار و ۱۷۰ میلیارد ریال اسناد خزانه داشته که ۴۱ درصد از این اعتبار هنوز جذب نشده است.

به گزارش ایرنا، محمدرضا وحیدی روز شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان افزود: اعتبار جذب نشده اسناد خزانه مربوط به ستاد مشترک سپاه با ۴۱۰ میلیارد ریال، بنیاد مسکن ۲۲۰ میلیارد ریال، میراث فرهنگی ۱۵۰ میلیارد ریال، ورزش و جوانان ۲۲ میلیارد ریال و مابقی دستگاه ها در حد کمتر از ۲ میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه ساز و کار جذب اسناد خزانه سخت تر از پول نقد است لذا جذب این اسناد باید به صورت ویژه پیگیری شود اظهار داشت: جلساتی در این حوزه با دستگاه های مربوطه برگزار خواهیم کرد.

وضعیت اعتبارات هزینه ای و تملک کرمان

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: ۳۰ دستگاه استانی ما مشمول نظام بودجه ای هستند که ۱۷ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال اعتبارات هزینه ای در سال جاری به این دستگاه ها ابلاغ شد و ۳۷.۸ درصد از این اعتبارات تاکنون به دستگاه ها تخصیص داده شد.

وی بیان کرد: همچنین تاکنون ۵۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات تملک سال جاری به استان کرمان ابلاغ شده که در مجموع به صورت متوسط از تمامی منابع ۵.۶ درصد ابلاغ اعتبارات داشتیم.

وحیدی ادامه داد: ابلاغ اعتبارات استانی ۹.۲ درصد، سه درصد نفت ۶.۱ درصد و متوازن ۱۰.۶ درصد، ۲۷ صدم ارزش افزوده ورزش ۱۰.۵ درصد و فروش اموال ۱۰۰ درصد به استان ابلاغ شد اما این آمار با تخصیص ماه های آینده به رقم بسیار بالاتری افزایش پیدا می کند.

رسوب حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبارات تملک در حساب دستگاه ها

وی گفت: ۱۹ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار تملک در حساب دستگاه اجرایی استان کرمان باقی مانده اما قرارداد برای جذب اکثر این اعتبارات منعقد شده و دستگاه ها در حال بررسی صورت وضعیت پیمانکاران هستند و پیش بینی می کنیم که ۷۰ تا ۸۰ درصد این اعتبارات به راحتی بتوانند جذب شود.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با بیان اینکه کار در برخی از پروژه ها که به پیمان نرفته و مناقصه برگزار نشده مقداری مشکل است عنوان کرد: اما همه دستگاه ها برای انجام اقدامات لازم قول ۱۵ شهریور را داده اند.

وی ادامه داد: پس از این تاریخ با دستگاه های اجرایی که مناقصه برگزار نکردند جلساتی برگزار می شود و دلایل آن پرسیده می شود. همچنین برای تخصیص اعتبارات سال جاری ترتیب اثر می دهیم.

وحیدی یادآور شد: این اعتبارات در حساب راهداری شمال کرمان ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال، راه و شهرسازی یکهزار و ۸۸۰ میلیارد ریال، آبفا یکهزار و ۶۷۰ میلیارد ریال، نوسازی مدارس یکهزار و ۵۱۰ میلیارد ریال، آب منطقه ای یکهزار و ۳۱۰ میلیارد ریال، بنیاد مسکن ۹۵۰ میلیارد ریال، جهاد شمال کرمان ۷۹۰ میلیارد ریال، راهداری جنوب ۷۶۰ میلیارد ریال، میراث فرهنگی ۶۹۰ میلیارد ریال، منابع طبیعی ۶۰ جهاد جنوب ۵۵ و دیگر دستگاه ها باقی مانده است.

تدوین ۸۰ درصد تدوین برنامه توسعه استانی انجام شده است

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان خاطر نشان کرد: برش استانی برنامه هفتم توسعه را براساس طرح آمایش استان با همکاری فرابخشی دستگاه های اجرایی تدوین و برای تصویب به تهران ارائه می شود. ضمن آنکه ۸۰ درصد کار برنامه هفتم در حوزه استان کرمان از سال گذشته انجام شده و در این زمینه منتظر چارچوب های کلی سازمان برنامه و بودجه هستیم.

وی با اشاره به چارچوب کلی برنامه هفتم توسعه عنوان کرد: این برنامه باید مبتنی بر شناخت و تحلیل دقیق توانمدی ها، مسائل چالش ها و ناهمگونی های احتمالی استان ها، نقش استان در تقسیم کار ملی و استانی با تاکید بر پیشران های اصلی توسعه و مزیت های منطقه ای باشد.

وحیدی با اشاره به اجماع استانداری، سازمان برنامه و بودجه و سایر دستگاه های ملی و استانی در ارائه نظرات برای برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: تنوع در شیوه های تامین مالی طرح های زیرساختی، الگوهای مرتبط با اقتصاد مردمی و مدل‌های جدید جذب سرمایه گذاری خارجی مورد توجه است.

وی افزود: مباحث مرتبط با عدالت اجتماعی، رفع محرومیت و کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه در استان های کمتر برخوردار مورد توجه قرار گیرد و علاوه بر آن اولویت ها و مباحث کلیدی استان همچون آب مد نظر است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان اضافه کرد: ۱۰ برنامه اجرایی برای رشد اقتصادی ۷.۵ درصدی اقتصادی کرمان تدوین کردیم و برای هر برنامه یک متولی در نظر گرفتیم به عنوان مثال اقتصاد و دارایی متولی حوزه بهبود فضای کسب و کار شده است.

وی گفت: کاهش رتبه فضای کسب و کار استان کرمان از ۳۱ به ۱۶ طی یک سال اتفاق بسیار خوبی بود که در این راستا نقاط قوت اقدامات این حوزه را تقویت و ضعف ها را رفع می کنیم.