تهران- ایرنا- گرگلی گولیاس رئیس دفتر ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان شنبه شب، گفت: بوداپست معتقد است برای حل و فصل مناقشه اوکراین، کشورهای غربی باید تضمین‌های امنیتی به روسیه بدهند و نباید اوکراین را در ناتو بپذیرند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، گولیاس تاکید کرد: جهان غرب که از اوکراین حمایت می‌کند باید تضمین‌های امنیتی به روسیه بدهد اما تحت هیچ شرایطی عضویت اوکراین در ناتو را نپذیرد.

وی افزود: مذاکرات صلح تنها در صورتی موثر خواهد بود که آمریکا همراه با روسیه و اوکراین در آن شرکت کند.

رئیس دفتر اوربان ادامه داد: همچنین واضح است که روسیه هیچ تهدیدی برای اروپای مرکزی ایجاد نمی‌کند زیرا در یک سال و نیم گذشته روس‌ها نتوانستند نتایج سریع و چشمگیری در جنگ در اوکراین به دست آورند.

به نوشته خبرگزاری تاس، این مقام مجارستانی پیشتر نیز در رابطه با ضد حمله اوکراین، گفته بود: کی‌یف دیگر شانس واقعی برای پس گرفتن مناطقی که در حال حاضر بخشی از روسیه هستند، ندارد.

نخست‌وزیر مجارستان هم پیشتر در رابطه با عضویت اوکراین در ناتو نظر مشابهی را به تاکر کارلسون خبرنگار آمریکایی ابراز کرد و گفت: مطمئن هستم که کشورهای غربی باید ادغام اوکراین در ناتو را فراموش کنند و در مورد معماری جدید امنیت بین‌المللی با روسیه مذاکره کنند.

اوربان خاطرنشان کرد: گفت وگوها در مورد بازگشت مناطقی که تحت تصرف روسیه هستند، به‌ویژه کریمه به اوکراین را بیهوده می‌دانم زیرا به نظرم این امر کاملاً غیرممکن است.