تهران - ایرنا - محققان با کمک فناوری نانو راه حل جدیدی برای پوشش جاده‌ها ارائه‌ کردند که می‌تواند به جلوگیری از ایجاد چاله‌های ناشی از انجماد و ذوب شدن یخ در زمستان کمک کند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از تارنمای دانشگاه سوری در انگلیس، با همکاری شرکت مهندسی مواد ورسارین (Versarien) و این دانشگاه قرار است راهکاری برای گرم و سرد کردن کف جاده‌ها در این کشور ارائه شود. این کار با کمک میکروکپسول‌های گرافنی انجام می‌شود.

پروژه‌ای که این رویکرد جدید را آزمایش می‌کند ۸۰۰ هزار پوند کمک هزینه تحقیقاتی از آکادمی مهندسی سلطنتی جذب کرده است. این نتایج می‌تواند به حفظ و نگهداری جاده‌های اصلی در سراسر انگلیس کمک کند و حتی با وجود تغییرات آب و هوایی، کیفیت جاده‌ها در سطح مطلوب باقی بماند.

به‌عنوان بخشی از این پروژه تحقیقاتی پنج ساله، تیم دانشگاه سوری با شرکت مهندسی پیشرفته مواد ورسارین همکاری می کند تا یک میکروکپسول جدید گرافنی ایجاد کنند که هنگام بازسازی جاده‌ها برای بهبود هدایت و ذخیره گرما، در زیر خاک قرار داده شود.

بنی کائو سرپرست این پروژه، با سازمان بزرگراه‌های ملی انگلیس همکاری می کند تا در قالب یک کار آزمایشی از انرژی زمین گرمایی برای نگه داشتن سطوح جاده‌ای در دمای کنترل شده، استفاده شود. آنها از پمپ‌های حرارتی منبع زمینی در جاده‌ها استفاده می‌کنند تا کف جاده را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه‌دارند.

این پروژه همچنین شامل ایجاد یک مدل آزمایشگاهی از جاده مجهز به پمپ حرارتی در آزمایشگاه ژئوتکنیک پیشرفته دانشگاه سوری است، تا از آن برای ارزیابی عملکرد حرارتی و مقاومت در جاده‌ها در زیر بارهای کنترل شده آب و هوایی استفاده کند.

مدل‌سازی عددی پیشرفته شامل داده‌های هواشناسی و یافته‌های مدل آزمایشگاهی به مهندسان کمک می‌کند تا درک کنند که چگونه بهتر می‌توان جاده‌های فعال حرارتی بسازند.