یاسوج - ایرنا-بخش کشاورزی کهگیلویه وبویراحمدبه لحاظ شاخص های آماری وتولید انواع محصولات زراعی و باغی ازمحورهای مهم توسعه ای این استان زرخیز و پرظرفیت محسوب می شوداما نبود ویا کمبود برخی زیرساخت ها ازجمله صنایع تبدیلی وتکمیلی والبته جولان دلالان و واسطه گران همواره یک چالش اساسی و مانع توسعه و رونق این حوزه و مایه زیان کشاورزان و باغداران این خطه بوده است.

به گزارش ایرنا، این استان به دلیل داشتن شرایط و موقعیت منحصر به فرد و ظرفیت های بالقوه در زمینه کشاورزی به ویژه محصولات باغی به شدت نیازمند توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و سردخانه ها برای حفظ و نگهداری محصولات زراعی و باغی خود است.

آنچه بیش از نبود این زیرساخت مهم یعنی صنایع تبدیلی و سردخانه همواره کام کشاورزان و باغداران منطقه را تلخ کرده حضور و سوء استفاده دلالانی است که بی رحمانه بر خرمن محصولات باغی این خطه چنگ می زنند و با نازل ترین قیمت میوه را از کشاورز و باغدار خریداری می کنند و با قیمت های هنگفت نه در این استان که در مناطق دیگر کشور همین محصول را به فروش می رسانند.

سالانه افزون بر ۳۰۰ هزار تُن انواع محصولات باغی از جمله سیب در استان کهگیلویه وبویراحمد تولید می شود.

"محمد کاظم اتابک" یکی از کارآفرینان و باغداران کهگیلویه وبویراحمدی هم اینک با شناخت این درد مزمن و برای رهایی از این چالش خود دست به کار شده و دست دلالان را خوانده و تصمیم گرفته که با ایجاد چند واحد سردخانه ای جلوی ظلم و سوء استفاده آن افراد سودجو و واسطه گران بگیرد و الگوی برای سایر کشاورزان و بهره برداران شود.

ایجاد سردخانه های نگهداری برای مرکباتی چون پرتقال،نارنگی،لیموترش و سیب با ظرفیت ۶ هزار و ۵۰۰ تن در شهرستان های بویراحمد و باشت از سوی این کارآفرین اقدامی ارزشمند به منظور فروش میوه به قیمت واقعی در کهگیلویه و بویراحمد است.

در شرایطی که باغداران مرکبات شهرستان گرمسیری باشت به عنوان قطب اصلی تولید این محصولات در کهگیلویه و بویراحمد به علت نبودن زیرساخت های نگهداری چاره ای جز فروش میوه های خود به قیمت بسیار اندک به واسطه ها ندارند راه اندازی سردخانه ۸۰۰ تنی امیدها را برای قطع دست دلالان این محصول و افزایش درآمد بهره برداران زنده کرده است.

در شرایطی که باغداران مرکبات شهرستان گرمسیری باشت به عنوان قطب اصلی تولید این محصولات در کهگیلویه و بویراحمد به علت نبودن زیرساخت های نگهداری چاره ای جز فروش میوه های خود به قیمت بسیار اندک به واسطه ها ندارند راه اندازی سردخانه ۸۰۰ تنی امیدها را برای قطع دست دلالان این محصول و افزایش درآمد بهره برداران زنده کرده است.

این کارآفرین در شهرستان بویراحمد هم با احداث سه سردخانه نگهداری محصول سیب به ظرفیت پنج هزار و ۸۰۰ تُن برای قطع واسطه ها از میوه استان دست به کار شده است.

از آنجا که بخش قابل توجهی از میوه باکیفیت سیب بهره برداران کهگیلویه و بویراحمدی به علت اشباع بازار یا به قیمت سیب صنعتی با قیمت اندک به فروش می رسد یا روی دست تولید کننده می ماند و خوراک دام ها می شود احداث این سردخانه ها به کاهش این مشکل کمک کرده است.

اتابک که با راه اندازی این واحدهای صنعتی افزون بر کمک به وارد کردن به موقع میوه به بازار در کهگیلویه و بویراحمد ۶۰ فرصت شغلی مستقیم هم ایجاد کرده اعتقاد دارد برای بهبود وضعیت معیشتی مردم استان باید مسوولان و دولت همراه شوند.

او کمبود برخی زیرساخت ها به ویژه جاده دسترسی و تاسیساتی مانند برق و آب در برخی شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد را یادآور شد و تاکید کرد: تقویت این زیرساخت ها به افزایش انگیزه سرمایه گذاری کمک می کند.

این کارآفرین در عین حال گفت: همکاری مسوولان برای پرداخت وام های بانکی خوب بوده به طوری که نیمی از سرمایه گذاری هایش در احداث سردخانه های نگهداری مواد غذایی از محل تسهیلات بانکی بوده است.

اتابک با یادآوری اینکه کمبود بازار فروش از نگرانی همیشه بهره برداران است تاکید کرد: ایجاد امکاناتی مانند سردخانه های نگهداری در کنار راه اندازی صنایع تبدیلی چون تولید رب گوجه فرنگی،کمپوت می تواند گامی بلند برای سامان بخشیدن به این مشکل باشد.

او که ۱۶ سال سابقه فعالیت در زمینه واحدهای صنعتی لبتیات در استان را دارد اعتقاد دارد که سرمایه گذاری در هر حوزه ای مشکلات خاص خودش را داشته و برای حمایت از تولیدکنندگان باید ریسک کرد.

افزایش زیرساخت های سردخانه ای

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اینکه کمبود سردخانه های نگهداری محصولات تولیدی از چالش های جدی بهره برداران استان است تاکید کرد: مسوولان محلی تلاش های گسترده ای را برای توسعه این زیرساخت ها آغاز کرده اند.

احسان عسکری ابراز کرد: در حالی که ظرفیت سردخانه های استان تا پیش از فعالیت دولت سیزدهم ۱۸ هزار تن بود در زمان حاضر ۳۶ هزار تن سردخانه در نقاط مختلف استان در دست اجراست.

وی درباره زیرساخت های شهرک های صنعتی استان هم گفت: با وجود اقدام های انجام گرفته اما برخی شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد نظیر خان احمد در باشت نیازمند تلاش بیشتری است.

دیگر نیازها

با وجود تلاش های انجام گرفته برای قطع دست دلالان از بازار میوه کهگیلویه و بویراحمد در سال های اخیر اما این استان با تولید ۳۰۰ هزار تن انواع میوه در سال نیازمند اقدام های بیشتری برای حمایت از تولید کنندگان است.

آن طور که کارشناسان حوزه کشاورزی استان تاکید می کنند افزایش زیرساخت های صنایع تبدیلی و خرید محصولات تولیدی از سوی دولت از اقدام هایی است که می تواند به افزایش درآمد بهره برداران استان کمک کند.