تهران- ایرنا- رسانه آمریکایی گزارش داد، وزارت دادگستری این کشور به دنبال مجوز استفاده از بیش از یک میلیارد دلار از دارایی‌های تحریم‌شده روسیه برای حمایت از اوکراین است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، شبکه خبری سی بی اس مدعی شد از زمان اعمال تحریم های آمریکا علیه روسیه در سال گذشته ثروتمندترین افراد روس دارایی های خود را در سراسر جهان مخفی کرده اند و در مقابل دادستان های آمریکایی نیز به دنبال افرادی بوده اند که احتمالا تحریم ها را دور زده اند.

این گزارش افزود: آمریکا بیش از یک میلیارددلار از دارایی های غیرقانونی روسیه را از زمان آغاز جنگ تاکنون توقیف کرده است اما دولت آمریکا اکنون به دنبال توقیف دارایی های شخصی در کشورهای خارجی است.

لیزا موناکو (Lisa Monaco) معاون دادستان آمریکا به برنامه «۶۰ دقیقه» سی بی اس گفت: ما برخی از پروازها را در سوئیس و خاورمیانه به زمین نشاندیم. قاچاقچیان را در ایتالیا، آلمان و لتونی دستگیر کردیم. افرادی را در انگلیس به پولشویی متهم کردیم. بنابراین نشان دادیم که جایی برای مخفی شدن وجود ندارد.

سی بی اس افزود: دفتر موناکو اداره گروه ضربت «کِلپتو کپچر» (KleptoCapture) را برعهده دارد. این واحد مارس (اسفند/ فروردین) ۲۰۲۲ به منظور اجرای تحریم های اولیگارش های روس و یافتن دارایی های مخفی شده آنها در سراسر جهان تشکیل شد.

به گفته موناکو، این تلاش با اتکای همکاری گسترده با شرکای خارجی انجام می شود.

معاون دادستان آمریکا در این زمینه اظهار داشت: ما به همکاری شرکا و متحدان بین المللی خود برای تحقیقات نیاز داریم و آن را بدست آورده ایم. آنچه که مشاهده می کنیم بی سابقه است. جامعه بین المللی بسیج شده تا روسیه را محکوم و منزوی کند.

سی بی اس افزود: سال گذشته وزارت دادگستری آمریکا قایق تفریحی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلاری متعلق به سلیمان کریموف اولیگارش روس را در فیجی توقیف کرد. بر اساس گزارش وزارت دادگستری آمریکا این قایق به دلایلی همچون نقض تحریم های آمریکا از جمله قانون «اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری بین المللی»، پولشویی و توطئه توقیف شد. وزارت دادگستری آمریکا همچنین توقیف یک قایق دیگر به ارزش ۹۰ میلیون دلار را در سواحل اسپانیا خواستار شد که مالک آن یک اولیگارش روس به نام ویکتور وسلبرگ است. در این مورد تخلفات ادعایی کلاهبرداری بانکی آمریکا، پولشویی، و قوانین تحریم ها را شامل می شد.

کریموف و وسلبرگ هر یک به طور جداگانه از سوی وزارت دادگستری آمریکا تحریم شده اند.

سنای آمریکا سال گذشته نیز اصلاحیه ای را در لایحه بودجه خود اضافه کرد تا از برخی دارایی‌های مصادره شده روسیه برای کمک به اوکراین در جنگ استفاده کند.

مایرا مارتینی (Maira Martini) تحلیلگر سازمان بین المللی شفافیت، سازمان غیرانتفاعی که پولشویی را در سراسر جهان دنبال می‌کند، در این زمینه گفت: در حالی که یافتن دارایی‌های ثابت مانند قایق‌های تفریحی لوکس، جت‌ها و املاک نسبتاً آسان است، اما یافتن مالک آنها بسیار دشوار است. کارشناسانی که در این بخش‌ها کار می‌کنند ممکن است تمایلی به محکوم کردن یک مشتری یا موکل را نداشته باشند.

سی بی اس نوشت: علاوه بر این، آن مشتریان رده بالا به ندرت کالاهای لوکس را به نام خود خریداری می کنند. در مقابل افراد فوق ثروتمند به عنوان مثال، هنگام خرید یک قایق تفریحی، اغلب از شبکه پیچیده ای از شرکت های شِل (کاغذی) استفاده می کنند.

شرکت های کاغذی هیچ دفتر یا کارمندی ندارند، اما ممکن است حساب بانکی داشته باشند، در سرمایه‌گذاری غیرفعال مشارکت داشته یا مالک اموال و دارایی‌های ملموس یا ناملموس (مالکیت معنوی) باشد. شرکت ذکر شده در سند خرید معمولاً متعلق به یک شرکت جداگانه در کشور دیگری است. این دو شرکت به نوبه خود ممکن است متعلق به شرکت دیگری در کشور ثالث باشند. این شرکت های واسطه به ندرت نام مالک واقعی را ذکر می کنند.

به ادعای این رسانه آمریکایی، از جمله کالاهای فوق لوکسی که وزارت دادگستری آمریکا از آغاز جنگ برای توقیف آنها اقدام کرده است، یک جت ۶۰ میلیون دلاری و یک هواپیمای بوئینگ ۳۵۰ میلیون دلاری بوده است. بر اساس اسناد دادگاه، این دو کالای لوکس در شبکه ای از پنج شرکت کاغذی ثبت شده بودند که همه آنها به رومن آبراموویچ میلیاردر روسی مرتبط بودند.

ابرامویچ خود در فهرست تحریم های آمریکا قرار ندارد اما بر اساس قوانین دیگری در آمریکا از جمله قانون اصلاح کنترل صادرات، توقیف آنها امکان پذیر شده است.

سی بی اس در بخش دیگری از گزارش خود افزود: گروه ضربت وزارت دادگستری آمریکا نه تنها به دنبال همدستان کرملین در دارایی های مخفی شده است بلکه افرادی را هم که ممکن است به اولیگارش های روس برای دور زدن تحریم ها کمک کرده باشند تحت تعقیب قرار می دهد.

موناکو گفت: برای بانک‌ها، صنعت هوانوردی، شرکت‌های بیمه، و همه افرادی که در انتقال این دارایی ها نقش دارند - این یک علامت و یک هشدار است: مراقب باشید با چه کسی معامله می‌کنید زیرا ما نظارت می‌کنیم. و اگر شما به دور زدن این تحریم ها کمک کنید، عواقبی در پی خواهد داشت.

در همین ارتباط، مارتینی کارشناس سازمان بین المللی شفافیت گفت: با این حال، خود آمریکا باید اقدامات بیشتری برای جلوگیری از انباشتن پول‌های الیگارشی‌ها در این کشور انجام دهد.

کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۱ قانون شفافیت شرکت ها را تصویب کرد. این قانون برخی شرکت‌ها و شرکت‌های با مسئولیت محدود را ملزم می‌کند اطلاعات مالکیت ذینفع را برای فعالیت های تجاری در آمریکا گزارش دهند. این قانون از ژانویه آینده اجرایی می شود.

مارتینی درباره قانون شفافیت شرکت ها گفت این قانون تنها شروعی برای جلوگیری از پایان دادن به پول های کثیف در آمریکا است زیرا پایگاه داده های جدید مربوط به اطلاعات مالکیت شرکت ها تنها در دسترس بانک ها و مقامات مجری قانون خواهد بود، و مردم و روزنامه نگاران از آن مطلع نمی شوند.