تهران - ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: از ۱۱۸ هزار مدرسه ۴۷ هزار مدرسه، مربی پرورشی دارد و باوجود جذب نیرو امسال در حال حاضر حدود ۶۰ هزار کمبود نیرو داریم.

اصغر باقرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره کمبود معلم پرورشی در مدارس اظهارداشت: از ۴۷ هزار نفر معلم پرورشی حاضر در مدارس ۸ هزار معلم بازنشسته می‌شود که براساس مجوز کسب شده، ۱۱ هزار نفر جذب می‌شوند.

وی افزود: قرار است که مجوز جذب ۲۵ هزار نفر دیگر هم کسب شود اما هنوز توافق قطعی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: درحال رایزنی و مشخص کردن نقطه محل‌ها هستیم که در کدام مناطق و با چه ملاک‌هایی مانند جمعیت مدارس بالای ۹۰ نفر و یا اولویت مدارس عشایر و روستایی و شبانه روزی بین ما و سازمان امور اداری و استخدامی کشور توافق حاصل شود.

هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پس از امتحان جبرانی در شهریور

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره آخرین وضعیت هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار کرد: تغییر امسال در این رخداد این بود که در سوالات تجدید نظر شد، آزمون رغبت و توانایی بین تمام دانش‌آموزان ۹۵۰ هزار نفر دانش‌آموز پایه نهم و به دهم می‌روند، انجام شده است.
امسال برای اولین بار فرم شخصیت‌شناسی در پروفایل‌ دانش‌آموزان قرار گرفت و آنان براساس تحلیل سیستم هوشمند بار دیگر خود را سنجیدند

باقرزاده ادامه داد: امسال برای اولین بار فرم شخصیت‌شناسی در پروفایل دانش‌آموزان قرار گرفت و آنان براساس تحلیل سیستم هوشمند نسبت به سوالات خود پاسخ‌های خانواده و معلمان را مشاهده کردند و بار دیگر خودشان را سنجیدند.

وی یادآورشد: همچنین برای اولین بار در فرم هدایت تحصیلی، جدول مشخصات تحلیل هدایت تحصیلی قرار گرفت.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره روند هدایت تحصیلی دانش‌آموزانی که در شهریور امتحان جبرانی می‌دهند، گفت: پس از تکمیل نمره آزمون به طور مجدد هدایت تحصیلی برای آنها صادر می‌شود و مدیران مدارس براساس هدایت تحصیلی آنها را ثبت‌نام می‌کنند.

به گزارش ایرنا، هدایت تحصیلی فرایندی است که در آن با ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموز کمک می‌شود تا استعدادها، توانایی‌ها، علایق و ویژگی‌های شخصیتی خود، شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی، حرفه‌ها و مشاغل مورد نیاز جامعه را شناخته و بر اساس آن اقدام به انتخاب اولویت شاخه، گروه و رشته تحصیلی مناسب کنند.

دانش آموزان در شاخه نظری به انتخاب رشته تحصیلی و در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به گروه تحصیلی هدایت می‌شوند، تعیین رشته در شاخه‌های فنی و حرفه ای و کار دانش بر اساس شیوه‌نامه‌ای است که وزارت آموزش و پرورش تهیه و ابلاغ می‌کند.