به گزارش خبرنگار ایرنا، امضای این تفاهمنامه براساس سیاستهای کلان سازمان بنادر و دریانوردی مبنی ارتقا کیفیت خدمات، توسعه سفرهای دریایی، ایمنی گردشگری دریایی و جذب گردشگر داخلی و خارجی و نیز حمایت از سرمایهگذاران بخش خصوصی انجام شده است.
دریافت مجوزهای گردشگری، جابهجایی و انتقال اسکلههای هرمز، تامین برق مورد نیاز متناسب با ساخت و ساز طرح سرمایهگذاری و لایروبی در سه بندر شهید حقانی، نخل ناخدا و هرمز از سوی سازمان بنادر و دریانوردی نیز بخشی از شرایط اختصاصی این تفاهمنامه عنوان شده است.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری هرمزگان در نشست این تفاهم گفت: بخشی از نگاه و اهدافی که دولت سیزدهم نسبت به برجسته کردن فضای گردشگری در شهر بندرعباس مدنظر بود با این تفاهمنامه عملیاتی میشود.
آرش رضایی افزود: براساس این طرح، فضای کاری که برای ضلع شرقی شهر بندرعباس دیده شده و نگاه ویژهای که شخص استاندار به این طرح دارد، روند عملیات را سرعت میبخشد.
وی، این تفاهمنامه طرح سرمایهگذاری گردشگری دریایی را به عنوان طرح جامع یاد کرد که جزایر پیرامونی نیز از این کار بینصیب نخواهند بود.
ارتقا خدمات و کیفیت زندگی در سواحل یکی از مهمترین شاخصهای اقتصاد دریامحور
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز با اشاره به فراخوان جذب سرمایهگذار و مشارکت بخش خصوصی در فرصتهای سرمایهگذاری ساخت و بهرهبرداری سه طرح بزرگ گردشگری دریایی این استان در اسفندماه سال گذشته، اظهار کرد: یکی از مهمترین شاخصهای اقتصاد دریامحور ارتقا خدمات و کیفیت زندگی در سواحل است.
حسین عباسنژاد با بیان اینکه استان هرمزگان با بیش از ۶۴ درصد ظرفیت حمل و نقلی دریایی جای پیشرفت زیادی دارد، گفت: تقویت گردشگری دریایی در جزایر استان نیز از موضوعات جدی و مورد تاکید دولت سیزدهم محسوب میشود.
وی ادامه داد: در همین راستا برای توسعه بنادر نخل ناخدا، شهید حقانی و هرمز نهم مهرماه سال گذشته، تفاهمنامهای بین وزارت راه و شهرسازی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت کشور منعقد شده که تا چند سال آینده هرمزگان به عنوان قطب بزرگ گردشگری دریایی تبدیل خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: در راستای ارتقای کیفیت خدمات، توسعه سفرهای دریایی، ایمنی گردشگری دریایی و جذب گردشگر داخلی و خارجی، سازمان بنادر و دریانوردی زیرساختهای لازم در بنادر شهید حقانی، نخل ناخدا و هرمز ایجاد کرده که بخشی از آنها درحال توسعه است و طبق مفاد تفاهمنامه سهجانبه شاهد شکوفایی این مجموعه گردشگری دریایی باشیم.
عباسنژاد با اشاره به سرمایهگذاری ۱۳۰ میلیون دلاری بخش خصوصی در این طرح سرمایهگذاری دریایی خاطرنشان کرد: با امضای تفاهمنامه امروز با بخش خصوصی توسعه زیرساختهای بندر شهید حقانی آغاز میشود و به عنوان بزرگترین و تخصصیترین بندر مسافری کشور معرفی خواهد شد.
وی در ادامه، توسعه زیربناهای بندرگاهی و سرعت بخشیدن به طرحهای سرمایهگذاران را از اولویتهای مهم سازمان بنادر و دریانوردی برشمرد و بیان کرد: امروزه در صنعت گردشگری، ساخت مجموعه مارینا یکی از بهترین راهکارهای توسعه گردشگری دریایی به شمار میرود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: یکی از این طرحهای مهم سرمایهگذاری پروژه «نخل ناخدا» در ساحل شرقی بندرعباس در هفت مرحله شامل سایت پشتیبانی و خدمات، تفریحات مارینا، بوستان فرهنگ بومیان، ایستگاه سر زندگی و نشاط، گذر آرامش، ایستگاه خوش آمدگویی و اسکله تفریحی تعریف شده است.
عباسنژاد اضافه کرد: طرح سرمایهگذاری دیگری نیز در بندر شهید حقانی در قالب ۶ ایستگاه شامل پارکینگ، فضاهای جمعی (امکانات ورزشی، کلاب دریایی و تفریحات متنوع)، رستوران ایرانی و دریایی، طراحی سه کافه، فروشگاه دریایی و کلینیک زیبایی طراحی شده است.
اثرگذاری طرحهای گردشگری دریایی بر فرهنگ و جامعه
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی هرمزگان نیز با بیان اینکه طرحهای اثرگذار است که نتیجه آن بر روی فرهنگ و جامعه اثرگذار باشد، گفت: این طرح سرمایهگذاری که بر پایه اکوسیستم دریایی گردشگری طراحی شده از طرحهای شاخص در حوزه فرهنگی و اجتماعی به شمار میرود.
محمد محسنی قلعه قاضی افزود: باتوجه به سیاستهای دولت مردمی مبنی بر فعالسازی صنعت و حوزه گردشگری به ویژه گردشگری دریایی این تفاهمنام به عنوان محرک توسعه اقتصادی به ویژه اقتصاد دریاپایه نقش ایفا و تاثیر خود را بر روی اکوسیستم گردشگری خواهد گذاشت.
توسعه گردشگری دریایی با ساخت مجموعههای مارینا
طرح گردشگری نخل ناخدا در قالب مجموعه تفریحی مارینا بندرعباس تعریف شده است؛ مارینا که میتوان به آن بندر کوچک، بندر تفریحی یا محوطه بندری گفت، محوطهای بندری برای قایق های کوچک و تفریحی است.
در مارینا به طور معمول امکانات پهلوگیری و لنگراندازی و نیز آب و برق برای قایقها فراهم است که در برابر دریافت هزینه در اختیار قایقها گذاشته میشود.
تفاوت مارینا با بندر در این است که مارینا برای قایقهای کوچک و با تعداد کم مسافر ساخته شده و بر خلاف بندرهای بزرگ امکاناتی برای پهلوگیری کشتی و قایق های بزرگ و انتقال کالا و مسافر در حجم زیاد ندارد.