به گزارش خبرنگار ایرنا، هرچند برخی افراد معتقدند شرایطی خاص مانند قیمت گذاری میوه و گران تر بودن آن در کرمان سبب شده که حتی برخی دستفروشان هم مانند مغازه ها میوه را حتی گران تر بفروشند، اما وضعیت فعالیت وانت بارها در نقاط متعدد و مختلف شهر کرمان، متولیان مدیریت شهری را واداشته که برای ساماندهی این وضعیت، وارد عمل شوند.
نکته قابل تامل اینکه شهرداری کرمان چندی قبل به دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر اینکه برخی محصولات کشاورزی کشاورزان در جنوب استان روی دستشان مانده، برای ایجاد ایستگاه های تحویل و فروش محصولات این افراد در مبادی ورودی شهر اعلام آمادگی کرد که البته از این برنامه هم استقبال نشد؛ اما دستفروشی محصولات گویا به کسب و کار عده ای تبدیل شده در حالی که شهرداری هم می گوید برخی نقاط را مشخص و افرادی را نیز مجوز داده ایم که غیر از آن، دیگران نباید نسبت به این برنامه که سبب سد معبر و ایجاد دیگر مشکلات می شود، اقدام کنند.
کرمان محل تولید انواع محصولات سردسیری و گرمسیری در کنار انواع صیفی جات است و قابل تامل اینکه بارها مشاهده شده در شهرهایی بسیار دورتر از محل تولیدات این محصولات، همان محصولات ارزان تر عرضه می شود.
واقعیت اما اینکه فروش میوه از طریق وانت بارها در نقاط متعدد شهر کرمان و اختلاف قیمت میان میوه مغازه و وانتیها در کنار هزینههای عوارض و مالیات و غیره که مغازه داران میپردازند شرایط نابرابری را در فروش ایجاد کرده و باعث کسادی کار بعضی میوه فروشیها شده است.
استقرار وانتبارهای فروش میوه در سطح شهر کرمان همواره با اما و اگرهایی همراه بوده، از طرفی مسئولان شهری در مقابل ترافیک شهری و سد معبر و مکان های عمومی مسئول هستند و از طرف دیگر هم ارتزاق این وانت بارها و خانوادههایشان مساله انسانی است که نمیتوان از آن گذشت.
طی سالهای اخیر شهرداری و نهادهای متولی علاوه بر برخورد قهری با رانندگان متخلف این وانت بارها همواره سعی داشته اند سروسامانی به فروش بیبرنامه این محصولات بدهند تا ضمن جلوگیری از نارضایتی اصناف، مشکلات شهری مثل ترافیک و این مسائل هم به وجود نیاید، اما طرح های ساماندهی شهرداری درشرایطی است که برخی نقدهایی مثل جانمایی نامناسب مانند در نظر گرفتن مبادی ورودی و خروجی شهر و همجواری با مغازه های فروش میوه را بر آن وارد می دانند؛ هرچند مدیران شهری معتقدند که این ساماندهی ادامه دارد.
وضعیت موجود علاوه بر نازیبا نشان دادن تصویر ورودی های شهر کرمان در نظر مسافران، نارضایتی مغازه داران از کساد شدن کسبوکارشان را هم به دنبال داشته است؛ موضوعی که در کنار هزینههای بسیار بالای اجاره مغازه، مالیات و سایر هزینههای پرداختی دشواری کار بعضی مغازه های میوه فروشی را در این شرایط اقتصادی بیشتر کرده است.
اخیرا هم شهرداری سه مکان در بلوار۲۲ بهمن، بلوار عطا احمدی و ورودی و خروجی شهر کرمان را برای وانت بارهای میوه فروش در این شهر در نظر گرفت؛ موضوعی که باز انتقاد کسبه و شهروندان را به دنبال داشت. به طور مثال جانمایی مکان فروش میوه در بلوار عطا احمدی و همجواری آن با چندین مغازه میوه فروشی در انتهای خیابان امیر کبیر ناراحتی زیادی را در میان کسبه به وجود آورده بود.
این کاسبان می گویند علاوه بر عوارض، مالیات، اجاره مغازه و هزینه شاگرد و کارگر را هم باید بدهند درحالی که وانت بارها از این هزینه ها معافند.
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای کرمان در گفتو گو با ایرنا افزود: شهرداری سه مکان، شامل بلوار ۲۲ بهمن، انتهای بلوار عطا احمدی و مبادی ورودی و خروجی شهر کرمان را برای فروش میوه توسط این وانت بارها مشخص کرده است.
فتح الله مویدی ادامه داد: متاسفانه بعضی وانت بارها به صورت غیرقانونی در خیابانهای متعدد شهر تابلو میگذارند و اقدام به فروش میوه میکنند و مردم هم فکر می کنند این میوهها ارزان تر هستند و اقدام به خرید از آنها میکنند.
وی تصریح کرد: از نظر ما باید نسبت به جمعآوری این وانت بارها که به صورت غیرقانونی در معابر محصولات مختلف میفروشند اقدام شود.
جانمایی نامناسب مکانهای فروش
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای کرمان از مکان فروش میوه توسط وانت بارها در انتهای خیابان عطا احمدی انتقاد کرد و گفت: با توجه به وجود چند مغازه میوه فروشی در آن محدوده این اقدام خلاف است، مغازهداران مدعی هستند که عوارض، مالیات و هزینه اجارهبها مغاز میپردازند و وجود این وانت بارها در نزدیکی محل کسب و کارشان سبب متضرر شدن آنها میشود.
وی تصریح کرد: ما همواره تاکید کردیم برای کمک به ارتزاق صاحبان این وانت بارها مکانهایی در ورودی و خروجی شهر برای این منظور وجود داشته باشد.
شهرداری نظارت کند
مویدی به نبود نظارت لازم بر کیفیت و قیمت محصولاتی که این وانت بارها به مردم میفروشند انتقاد کرد و افزود: در مورد مکانهایی که شهرداری مجوز فروش به این وانت بارها داده باید بر قیمت و کیفیت محصول هم نظارت داشته باشد.
توضیحات شهرداری
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری کرمان نیز در گفتوگو با ایرنا با اشاره به اینکه در موضوع سد معبر این وانت بارها، قانونگذار اهرمهایی را مشخص کرده گفت: قانونگذار دست ما را برای رفع سد معبر این گونه خودروها باز گذاشته است.
امیر هاشمینژاد ادامه داد: گاهی فردی آگاهی ندارد و محصول باغ یا زمین کشاورزی خود را بعد از برداشت به شهر می آورد و در کنار خیابان اقدام به فروش می کند که در این مرحله با تذکر لسانی او را از موقعیت سد معبر خارج میکنیم.
وی ادامه داد: اما گاهی افرادی به صورت هدفمند اقدام به فروش محصولات مختلف از طریق وانت بارها میکنند و در واقع از معابر عمومی بهره خصوصی می برند، به طور مثال هستند افرادی که به فراخور هر فصل محصول شهرهای مختلف را خریداری و از طریق چند ماشین با سد معبر در معابر اصلی اقدام به فروش محصولات مختلف میکنند که این اقدام ضمن ایجاد گرههای ترافیکی، امنیت خاطر مردم را نیز به خطر می اندازد.
وانت بارهای متخلف شناسایی شده اند
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآوردههای کشاورزی شهرداری کرمان اظهارداشت: وانتبارهایی که به صورت هدفمند و سازماندهی شده اقدام به سد معبر و فروش محصولات کشاورزی مختلف در سطح شهر کرمان میکنند را شناسایی کردهایم.
وی ادامه داد: به وانت بارهای متخلفی که اقدام به فروش محصولات کشاورزی و سد معبر میکنند اخطار قانونی و کتبی داده میشود و در نگاه اول باید از موقعیت سد معبر خارج شوند.
تشریح مجازات خاطیان
هاشمی نژاد اظهارداشت: بعد از دریافت اخطار در صورت رویت مجدد وانت بارهایی که سد معبر کردهاند، ترازو، کارتخوان یا کارت شناسایی رانندگان این خودروها گرفته میشود.
وی افزود: در صورت اخذ کارت شناسایی رانندگان این وانت بارها، ضمانت از آنها گرفته خواهد شدو بعد از گرفتن تعهد، وسایل این رانندگان بازگردانده میشود.
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری کرمان بیان کرد: در صورت تکرار سد معبر در مراحل بعد شماره پلاک خودروهای متخلف برداشته و بعد از مستندسازی توقیف پلاک می شوند.
وی با اشاره به اینکه توقیف پلاک این خودروها از یک هفته تا یک ماه بر حسب جرمی که مرتکب شدند خواهد بود، اظهارداشت: طول مدت توقیف پلاک این خودروها به تعداد دفعات سد معبر و استهلاک معابر و وسایل عمومی بر میگردد.
هاشمی نژاد خاطرنشان کرد: بعد از طی دوره توقیف پلاک، تعهد از رانندگان این خودروها گرفته و وسایلشان بازگردانده خواهد شد.
وی بیان کرد: در صورت رویت مجدد وانت بارهای متخلف، این چرخه مجدد تکرار و برخوردهای لازم تا مرحله توقیف پلاک ادامه پیدا میکند اما در بسیاری از موارد خودروهای متخلف در شرایطی که توقیف پلاک میشوند اصرار زیادی به ادامه تخلف سد معبر ندارند.