تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۹

زنجان - ایرنا - عملیات اجرایی سد مشمپا که از مهمترین طرح‌های در دست اجرای شرکت آب منطقه‌ای زنجان است با اتمام مرحله ارزیابی زیست محیطی آن تا یک ماه آینده از سر گرفته می‌شود و تا ۲ سال آتی به مرحله آبگیری می‌رسد که با بهره برداری از آن دغدغه کمبود آب شرب در استان رفع می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آب سرچشمه حیات است به طوریکه اهمیت ذخیره و حفظ آن با شرایط اقلیمی، کاهش و تغییر وضعیت بارش ها و گرم شدن کره زمین روز به روز ملموس‌تر می شود.

از همین رو همواره راهکارهایی برای نگهداشت و مصرف بهینه این مایه حیات در مقاطع مختلف توصیه و اجرا می شود که سد سازی به عنوان سازه ای برای مهار و جمع آوری آبهای سطحی، تامین آب آشامیدنی پایدار و مطمئن، کنترل سیلاب ها و حفظ منابع طبیعی و محیط زیست یکی از این راهکارهای مهم و اساسی است.

تامین آب بخش کشاورزی و صنعت، تولید انرژی برق، پیشگیری از سیل و احیای زمین های بایر از دیگر اهداف سدسازی است.

سد مشمپا به عنوان مهمترین منبع تغذیه آب زنجان تا ۲ سال آینده به بهره برداری می‌رسد. در استان زنجان نیز با وجود ۲ سد برای تامین آب آشامیدنی بخشی از استان، سد مشمپا نیز در دست احداث است که این سد به عنوان مهم‌ترین منبع تغذیه آب در زنجان، آب شرب با کیفیت و مطمئن و پایدار را در استان تامین خواهد کرد.

با بهره برداری از آن دغدغه کمبود آب در استان رفع خواهد شد و بر اساس پیش بینی های انجام شده با تخصیص اعتبارات لازم سد مشمپا تا ۲ سال دیگر به بهره برداری خواهد رسید.

این سد در جنوب غربی زنجان حوالی روستای مشمپا و بر روی رودخانه قزل اوزن احداث می شود که می تواند تا سال ۱۴۲۵ آب شرب مورد نیاز زنجان و روستاهای واقع در مسیر را به میزان ۵۰ میلیون مترمکعب و آب مورد نیاز بخش صنعت را به میزان ۱۷ میلیون مترمکعب تامین کند.

خبرنگار ایرنا برای آگاهی از وضعیت این سد با مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت و گو کرده است.

سد مشمپا هم اکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با بیان اینکه سد مشمپا هم اکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: با بهره برداری از این سد آب مطمئن و پایدار خواهیم داشت.

اکبر باقری با بیان اینکه حجم مخزن این سد ۳۵۰ میلیون مترمکعب است، اظهار داشت: در طرح اولیه حجم مخزن سد ۵۰۰ میلیون مترمکعب پیش بینی شده بود که پس از بازنگری کاهش یافت که این کاهش در کیفیت آب هیچ تاثیر منفی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی سد مشمپا از چهار سال گذشته تاکنون راکد مانده است، تصریح کرد: پیگیری های لازم برای از سرگیری اقدامات برای تکمیل این سد انجام شده و ارزیابی های زیست محیطی آن به اتمام رسیده است که به زودی محقق خواهد شد و با تامین اعتبارات مورد نیاز این سد تا ۲ سال آینده به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

باقری افزود: محیط زیست در خصوص کیفیت آب سد مشمپا بررسی های مجددی انجام داد که پس از پایان این ارزیابی ها، نبود مشکلی در آب این سد از سوی محیط زیست اعلام شد.

وی تصریح کرد: قرارگاه خاتم ساخت این سد را برعهده گرفته است که پس از طی مراحل، اقدامات لازم را آغاز خواهد کرد.

باقری با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد آب آشامیدنی مورد نیاز زنجان از آبهای زیرزمینی تامین می شود، خاطرنشان کرد: با بهره برداری از سد مشمپا ۱۰۰ درصد آب شرب مورد نیاز زنجان از این سد تامین خواهد شد.

اتمام پروژه های نیمه تمام حوزه آب از اولویت های دولت سیزدهم است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان تکمیل پروژه های نیمه تمام حوزه آب را از اولویت‌های دولت سیزدهم بیان کرد و افزود: این شرکت نیز بر اتمام به موقع پروژه های در دست اجرا و بهره برداری از آنها اهتمام جدی دارد.

باقری به افزایش اعتبارات این بخش در سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: پیمانکاران سدهای این شرکت نیز با همت و تلاش مضاعف به رغم وجود برخی مشکلات همه توان خود را به کار می گیرند تا شاهد اتمام پروژه های در دست اجرا و انتفاع عمومی از آنها باشیم.

بند تنظیمی پاوه رود در پایین دست سد مشمپا قرار دارد که با بهره برداری از آن بخش کشاورزی شهرستان طارم متحول می شود. وی گفت: بند تنظیمی پاوه‌رود نیز با ظرفیت ۱.۷ میلیون‌ مترمکعب در پایین دست سد مشمپا قرار دارد که ساخت آن از ۱۳ سال قبل آغاز شد که بهره برداری از آن بخش کشاورزی شهرستان طارم را متحول خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در خصوص این بند تنظیمی نیز گفت: تکمیل این سد از اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای زنجان است به طوریکه در تلاش برای جذب اعتبار از منابع مختلف از جمله میراث فرهنگی و گردشگری برای آن هستیم.

باقری اظهار داشت: هم اکنون یک سرمایه گذار برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود: هدف از احداث سد بتونی پاوه رود با ارتفاع ۳۲ متر از پی، ۱۵ میلیون مترمکعب حجم سد مخزن و ۹۷ کیلومتر طول شبکه های آبیاری، توسعه کشاورزی در سطح ۱۸ هزار و ۴۹۷ هکتار و تولید هشت مگاوات انرژی برق آبی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه سد تنظیمی پاوه‌رود در حال حاضر بیش از ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: با ادامه عملیات احداث سد مشمپا، تکمیل سد تنظیمی پاوه‌رود نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

باقری به اختصاص آب سدهای مختلف در استان از بستر رودخانه قزل‌اوزن به آب شرب اشاره کرد و گفت: از محل سد مشمپا ۵۰ میلیون متر مکعب، بلوبین ۳.۵ میلیون مترمکعب، مراش ۱۲.۵ میلیون مترمکعب، کینه‌ورس ۶ میلیون مترمکعب و میرزاخانلو سه میلیون مترمکعب برای این منظور در نظر گرفته شده است و تکمیل سد مشمپا نقش مهمی در تامین بدون دغدغه آب شرب زنجان برای سال‌های آتی دارد.