زنجان - ایرنا - مدیرکل حج و زیارت استان زنجان گفت: بر اساس آمارها ۴۶ هزار و ۷۶ نفر از رنجانی ها در سامانه سماح ثبت نام کردند که این تعداد با نزدیک شدن به اربعین حسینی کاهشی شده است.

ابراهیم احدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه در زمان حاضر موج بازگشت زائرین به کشور آغاز شده است، افزود: این میزان طی روزهای ۱۵ تا ۱۷ شهریور سال جاری روند بسیار صعودی داشته است.

وی اضافه کرد: آمارها نشان می دهد سال گذشته ۳۴ هزار زنجانی در سامانه سماح ثبت کرده بودند که این تعداد در سال جاری به طور قابل ملاحظه ای افزایشی است.

مدیرکل حج و زیارت استان زنجان در خصوص نحوه ورود و خروج مرزها از نیز گفت: هر زائری بدون در نظر گرفتن اینکه از چه مرزی وارد خاک کشور عراق شده است می تواند هنگام بازگشت هم به انتخاب خود از هر مرزی خارج شود.

وی اظهار داشت: گروهی از کارگزاران حج و زیارت نیز در قالب راهنمایان و امداد گمشدگان در سامراء مستقر هستند که امدادرسانی های متنوعی را به زائرین انجام می دهند و به طور میانگین روزانه ۱۰ هزار خدمت و راهنمایی ارائه می کنند.

احدی افزود: با توجه به استقبال بسیار خوب و ارائه خدمات مطلوب موکب داران به زائرین به لحاظ خدمات اسکان مشکلی وجود ندارد و این رخداد اربعین حماسه ای به یاد ماندنی و یکی از ماندگارترین برنامه فرهنگی جهان اسلام بوده و فصل جدیدی را رقم زده است.

وی همچنین توصیه کرد: گروه های آسیپ پذیر، افراد در سنین بالا و به ویژه کودکان کارت شناسایی به همراه داشته باشند تا با توجه به حجم انبوه جمعیت در صورت گم شدن مشکلی برای آنها به وجود نیاید.

مدیرکل حج و زیارت استان زنجان یادآور شد: راه های برقرای ارتباط تلفن همراه دارای رومینگ یا خط عراقی می تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین همراهان، مناسب و راهگشا باشد.

به گزارش ایرنا، طبق اعلام مسوولان استانی در مجموع بالای ۳۰ هزار زائر آقا و بیش از ۱۵ هزار زائر خانم از این استان به عراق عزیمت کردند.