به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از تارنمای "the pie" (اخبار و تحلیل کسب و کار برای حرفه ای ها در آموزش بین المللی)، بریکس نظام جدید رتبه بندی دانشگاه ها را راه اندازی می کند. وزرای آموزش کشورهای عضو بریکس از راه اندازی یک نظام جدید رتبه بندی دانشگاه ها خبر دادند.
وزرای آموزش و پرورش کشورهای عضو بریکس گفتند رتبه بندی های کنونی هزینه های غیرقابل دفاعی بر کشورهای در حال توسعه تحمیل می کنند. آنها به نمایندگی از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، در نشستی در ماه ژوییه متعهد شدند رتبه بندی های جهانی دانشگاه ها را بازنگری کنند.
این گروه در بیانیهای مشترک، نظام های رتبهبندی پذیرفته شده را به انحراف به سمت ارزشگذاری اولویتها و زمینههای دانشگاههای "شمال جهان" متهم کردند.
با بهروزرسانی معیارها، بسیاری از دانشگاهها تغییر قابل توجهی در جایگاه خود در آخرین رتبهبندی کیو اس(QS) مشاهده کردند که باعث شد برخی موسسات بهکلی این رتبهبندی را تحریم کنند.
وزرای بریکس گفتند رتبه بندی های موجود "هزینه های غیرقابل دفاعی را بر کشورهای در حال توسعه" تحمیل می کند و از "هنجارهای موکد بر همکاری، تشریک مساعی، اشتراک و همبستگی" می کاهد.
آنها گفتند که به دنبال ایجاد یک نظام جایگزین هستند که بر کیفیت برون داد تحقیقاتی به جای کمیت، و همچنین ادغام "دانش فرهنگی و بومی" هر کشور تاکید دارد.
گروه بریکس یک گروه بینالمللی به رهبری قدرتهای اقتصادی نوظهور است، بریکس (BRICS) مخفف پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است.
بریکس در حال گسترش است و عربستان سعودی، ایران، اتیوپی، امارات متحده عربی، آرژانتین و مصر همگی آماده پیوستن به این گروه هستند.
یلنا برانکوویچ، محقق فوق دکتری که تمرکز او رتبهبندی در دانشگاه بیلهفلد است، میگوید: از زمانی که رتبهبندیهای جهانی دانشگاهها برای اولین بار در اوایل دهه ۲۰۰۰ ایجاد شد، دانشگاهها و کشورهای ثروتمندتر و دارای منابع بهتری را رجحان داده است. بنابراین کاملاً قابل درک است که برخی از دولت ها بخواهند نظام فعلی رتبه بندی را به چالش بکشند.
وی با توضیح اینکه رتبه بندی رقابت را افزایش می دهد و ترتیبات اقتصادی استثماری را همیشگی می کند، افزود: با این حال، در مورد اینکه آیا ایجاد یک رتبه بندی جهانی «جایگزین» پاسخی به مشکل است یا خیر، تردید دارم.
برانکوویچ گفت: تولیدکنندگان رتبهبندیهایی که در حال حاضر بر چشمانداز جهانی تسلط دارند، شرکتهای خصوصی از "شمال جهان" هستند که علاقهشان به آموزش عالی عمدتاً، اگر نه منحصراً، ناشی از سود است.
وی ادامه داد: آنها برای کسب سود، مقادیر بیشتری از اطلاعات و منابع را از این بخش استخراج میکنند که سپس به دادهها، تحلیلها و خدمات مشاوره تبدیل و به دانشگاهها، دولتها و سایر طرفهای ذینفع فروخته میشود.
این محقق گفت: اگر بریکس یا هر گروه دیگری از کشورها بخواهند اقدامی در خصوص نابرابری های جهانی انجام دهند، باید پیامدهای این ترتیبات اقتصادی را نیز در نظر بگیرند.
جدول زمانی و جزییات بیشتر نظام جدید رتبه بندی دانشگاه ها هنوز اعلام نشده است.
وزرای آموزش بریکس در نشستی در استان امپومالانگا در آفریقای جنوبی با راه اندازی یک رتبهبندی مستقل دانشگاهها موافقت کردند. موضوع این رویداد آموزش و پرورش مسئول و مرتبط در بستر مدرن جهانی بود.
رتبهبندیهای موجود همیشه به اطلاعات عینی نمیپردازند. کنستانتین ماگیلفسکی، معاون وزیر علوم و آموزش عالی فدراسیون روسیه گفت: جامعه آموزش جهانی باید رتبه بندی جدیدی ایجاد کند.
وی تاکید کرد: این رتبه بندی باید بر اساس داده های عینی و از اعتماد جهانی برخوردار باشد.
وزیران آموزش برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی از این رویکرد حمایت کردند. معاون وزیر آموزش و پرورش جمهوری خلق چین گفت: رتبه بندی جدید باید بر اساس شاخص های کیفی باشد تا کمی.
روز پنجشنبه دوم شهریور ماه «سیریل رامافوزا» رییس جمهور آفریقای جنوبی در نشست سران بریکس اعلام کرد که ۶ عضو جدید شامل ایران، آرژانتین، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر و اتیوپی به این گروه دعوت شدهاند.
براساس اعلام رسانهها این ۶ کشور از اول ژانویه ۲۰۲۴ (۱۱ دی ۱۴۰۲) به عضویت کامل بریکس درخواهند آمد.