ارومیه - ایرنا - فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی گفت: پیاده روی اربعین یک اقدام معنوی و فرهنگی فاخر در تراز امام حسین(ع) است که وحدت مسلمانان را به تصویر می‌کشد.

سردار محمد رجبی روز چهارشنبه در گفت و گوبا خبرنگار ایرنا افزود: پیاده روی اربعین حرکتی است که در آن توجه به ارزش‌های ناب اخلاقی و اسلامی در میان خادمان و زائران به چشم می‌خورد و این موضوع بیانگر یکدلی مردم حاضر در این آیین بزرگ است.

وی اظهار کرد: برنامه ریزی‌ها در استان برای پیاده روی اربعین اعم از فضاسازی و اقدامات لازم برای تسهیل تردد زائران، اسکان، تغذیه و سهولت در انتقال زائران به عراق و هماهنگی با طرف عراقی به نحو مطلوبی محقق شده‌است.

وی اضافه کرد: موکب‌های دایر شده میزبانی بسیار مطلوبی از زائران داشتند و تمامی اقدامات و برنامه های موکب‌ها بسیار پر محتوا بود به ویژه موکب اهل سنت بسیار محتوای خوب و فضای بزرگی داشت و ماهرانه برای نماز و استراحت برنامه ریزی داشتند و لازم به قدردانی است.

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی ادامه داد: زائران خارجی بسیاری هم برای زیارت در اربعین راهی کشور شدند که از مرز تمرچین تردد کردند و این بیانگر وجود زیرساخت‌های مطلوب در استان بوده‌است.

وی با اشاره به جلوه مردمی داشتن خدمت به زائران اضافه کرد: هر چند در تسهیلگری، مسوولان به مردم کمک می کنند ولی مردمی بودن این اقدامات بسیار مهم است به گونه‌ای که شیعه و سنی در کنار هم با عشق و علاقه میزبانی از زائران را برعهده داشتند.

سردار رجبی افزود: حضور جمع کثیری از زائران در عراق بیانگر عشق و علاقه مردم به این آیین است و نباید تصور کنیم که زائران خارجی کم هستند بلکه برخی محدودیت‌هایی که در مبدا برای زائران ایجاد می‌شود موجب نگرانی هایی می شود و این موضوع موجب شده تا آنان حتی گاهی از مصاحبه امتناع کنند.

زائرانی سال گذشته و امسال از ترکیه، گرجستان و آذربایجان در پیاده روی حضور یافتند و این تعداد امسال بیشتر است و در هفته اول شاهد حضور آنان بودیم.