تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین نسبت به ارسال آهسته‌ تسلیحات از سوی کشورهای غربی به کی‌یف هشدار داد و با بیان اینکه این کُندی تهدیدی برای ضد حمله اوکراین است، خواستار سلاح‌های قوی‌تر و دوربردتر برای عقب راندن نیروهای روسیه شد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های اوکراینی، رئیس جمهور اوکراین جمعه در جریان میزگردی با عنوان «آینده در اوکراین تعیین می‌شود»، گفت: وقتی برخی از شرکا می‌گویند از ضد حمله چه خبر؟ و گام بعدی چه زمانی خواهد بود؟، پاسخ من این است که امروز گام‌های ما احتمالا سریع‌تر از بسته‌های تحریمی جدیدی است که علیه روسیه وضع می‌شود.

زلنسکی تاکید کرد: هر چه اوکراین زودتر تسلیحات دوربرد را دریافت کند، ضدحمله این کشور روند سریع‌تری برای آزادسازی سرزمین‌های اشغال شده توسط روسیه پیدا خواهد کرد.

رئیس جمهور اوکراین با تاکید بر اینکه تمایل مردم برای احیای تمامیت ارضی اوکراین در اسرع وقت را درک می‌کند، خاطرنشان کرد: جنگ روسیه در خاک اوکراین پیچیده است و بسیاری از فرآیندها از تحریم‌ها گرفته تا تهیه سلاح، در حال کُند شدن هستند اما در نهایت صلح و آرامش در کشور ما و در سراسر اروپا و جهان زمانی حاصل خواهد شد که اوکراین تمام سرزمین‌های خود را بازپس گیرد.

زلنسکی تصریح تاکید کرد: کشورهای متحد ما فقط به اوکراین کمک نمی‌کنند بلکه با این کار، امنیت شهروندان خود، آزادی و زندگی مردم خود را نیز حفظ می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اوکراین برای تسریع اقدامات ضد تهاجمی خود به تجهیزات خاص به ویژه جت‌های جنگنده مدرن نیاز دارد، افزود: اگر روسیه همچنان موفق به حفظ برتری خود در حریم هوایی اوکراین شود، آنها ضد حمله ما را متوقف خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور اوکراین پس از ماه‌ها انتظار، روز شنبه ۲۰ خردادماه ۱۴۰۲ تائید کرد که ضدحمله نیروهای این کشور علیه ارتش روسیه آغاز شده است.

زلنسکی دوشنبه‌ شب (۲۲ خرداد) نیز در پیام ویدئویی خود با بیان اینکه در همه محورها پیشروی داریم، گفت: تلفات دشمن دقیقاً همان چیزی است که ما به آن نیاز داریم و خسارات روسیه همان جایی است که ما می‌خواهیم.

از سوی دیگر به گفته وزارت دفاع روسیه، طرف اوکراینی تاکنون هزاران نفر از نیروهای خود را در طول تلاش‌هایش برای اجرای ضدحمله‌ای که مدت‌هاست وعده آن را داده بود، در محورهای مختلف نبرد از دست داده است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز پیشتر خاطرنشان کرد که نیروهای اوکراینی به هیچ موفقیتی در هیچ منطقه‌ای دست پیدا نکرده‌اند.

مقامات اطلاعاتی انگلیس نیز پیشتر در همین رابطه اعلام کردند که ارزیابی‌های ما بیانگر این است که ضدحمله اوکراین علیه روسیه، هر دو طرف درگیر در جنگ را متحمل تلفات سنگینی کرده است.