به گزارش ایرنا، مسیر ۱۷کیلومتر جاده دهدشت - چرام شهرستان های کهگیلویه و چرام را به هم متصل می کند؛ وقوع چندین نقطه حادثه خیر در این مسیر باعث ایجاد تصادفات منجر به فوت زیادی شد.
با توجه به نا ایمن بودن و افزایش تصادفات در این جاده، عملیات چهار خطه کردن و بهسازی ۱۴ کیلومتر از این محور از ۲ سمت ورودی چرام و دهدشت از سال ۹۳ آغاز شد
از جمله مزایای این جاده بین شهری علاوه بر کاهش میزان تصادفات و دسترسی مردم و شهروندان از جاده مناسب و ایمن، با اتصال به جاده اصلی باباکلان در شهرستان گچساران و اصفهان - یاسوج راه دسترسی شهرستان چرام به مرکز استان را نیز تا حدود زیادی کاهش می دهد.
فرماندار چرام در این زمینه گفت: با آعاز به کار دولت سیزدهم بهره برداری از این طرح یکی از اولویت های اصلی بوده است.
عبدالرحمان توفیقیان بیان کرد: با توجه به حادثه خیز بودن و روند کند طرح تعریض و بهسازی این محور با تلاش شبانه روزی پیمانکار در دستور کار قرار گرفت.
وی تصریح کرد: تاکنون بخش زیادی از این مسیر با چهار خطه شدن زیر بار ترافیک رفته و در مراحل پایانی طرح است.
توفیقیان مسیر چرام- دهدشت یکی از مسیرهای مهم استان است، زیرا که هر دو مرکز شهرستان هستند و بیشترین مراودات مردم چرام با دهدشت از این مسیر صورت میگیرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: روند اجرایی بهسازی جاده دهدشت – چرام و بالعکس در دولت سیزدهم شتاب گرفت.
سید علی احمدزاده افزود: درصد زیادی از عملیات انجام شده در سال ۱۴۰۱ صورت گرفته تخریب آسفالت قدیمی و زیر سازی و روسازی و آسفالت ۴.۲ کیلومتر ، پنج کیلومتر آسفالت و که هم اکنون در حال بهره برداری می باشد.
وی تاکید کرد: مبلغ ۲۵٠ میلیارد ریال برای تعریض ورودی دهدشت به چرام و چرام به دهدشت از محل افزایش اعتبارات استانی توسط سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۰ پرداخت شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: پیشرفت فیزیکی قبلی آن ۳۲ درصد، بوده که در دولت سیزدهم این طرح در مراحل پایانی بهره برداری است.
احمدزاده افزود: یکی از دلایل اصلی شتاب بخشی در این طرح تخصیص صد درصدی اعتبارات بوده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد دلیل کندی این طرح در دولت گذشته را کمبود اعتبار اعلام کرد.
محمد راستا بیان کرد: با حمایت دولت در تخصیص اعتبارات این مسیر حادثه خیز هم اکنون با چهار خطه شدن برای دو شهرستان کهگیلویه و چرام به یک فرصت تبدیل شده است.
وی اضافه کرد: توسعه محورهای ارتباطی و اتمام پروژههای نیمهتمام در دولت سیزدهم شتاب بیشتری گرفته است.
راستا خاطرنشان کرد: در سفر اول رییس جمهور ۲۵٠ میلیارد ریال به اتمام پروژه مسیر ارتباطی دهدشت به چرام اختصاص یافت و در آینده نزدیک به بهرهبرداری خواهد رسید.
راه های ارتباطی شهرستان چرام ۵۵۸ کیلومتر است که ۱۲۶ کیلومتر از این راهها اصلی و فرعی و ۴۳۲ کیلومتر راه روستایی هستند.
شهرستان چرام دارای ۲ بخش مرکزی و سرفاریاب با جمعیت ۳۳ هزار و ۵۴۳ نفر در قالب هشت هزار و ۸۹۰ خانوار در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای ۹ شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.