تهران -ایرنا- همزمان با عزیمت برخی از رهبران گروه ۲۰ به دهلی نو، «لی کیانگ» نخست وزیرچین در دیدارش با «جوکو ویدودو» نخست وزیر اندونزی تاکید کرد که پکن برای ایجاد راهروی اقتصادی منطقه ای و پروژه های شاخص طرح ابتکاری «یک پهنا-یک راه» "دو کشور، پارک های دوقلو" با جاکارتا همکاری خواهد کرد.

به گزارش ایرنا از تارنمای روزنامه گلوبال تایمز، «لی کیانگ» نخست وزیرچین در دیدار با «جوکو ویدودو» نخست وزیر اندونزی گفت: چین آماده همکاری با اندونزی برای پیشبرد اجماع سران دو کشور، گسترش استراتژی های توسعه ای، توسعه مشترک بین دو کشور، تزریق انگیزه پایدار به ثبات و رفاه منطقه است.

لی گفت: روابط بین پکن- جاکاراتا شتاب توسعه را به خوبی حقظ کرده است.

وی افزود: همکاری ها و گفت و گوهای دو جانبه سطح بالا برای گسترش اعتماد متفابل استراتژیک، حمایت متقابل در منافع و نگرانی های دو کشور برای پاسخ گویی به چالش های مختلف، گسترش مبادلات در همه سطوح، ادامه بیابد.

جوکو ویدودو هم در این دیدار گفت: مشارکت راهبردی بین اندونزی و چین در سال های اخیر نتایج مثمر ثمری به همراه داشته و آماده همکاری با پکن برای گسترش همکاری های منطقه ای، صلح، ثبات و رفاه منطقه است.

روزنامه گلوبال تایمز با اشاره به دیدار سران اندونزی -چین در حاشیه مراسم افتتاحیه سی و یکمین دوره تابستانی بازی‌های دانشگاه جهانی FISU در شهر جنوب غربی چین، نوشت: «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین گفت که پکن آماده برای گسترش همکاری راهبردی با جاکارتارا است، و نمونه خوبی از اینکه چگونه کشورهای در حال توسعه می توانند آینده مشترکی را به اشتراک بگذارند، همبستگی و همکاری و تقویت توسعه مشترک را دنبال کنند و اطمینان و انرژی مثبت بیشتری را به منطقه و جهان تزریق کنند. .

«لو یونگکون» معاون مؤسسه مطالعات آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه در دانشگاه روابط بین الملل معاصر چین، گفت: دیدار و گفت و گو های بین سران چین -اندولزی، نشان دهنده اوج روابط پکن و جاکارتا است.

لو گفت: در پیشبرد تفاهم نامه سران دو کشور، اعتماد متقابل و همکاری بین دو کشور به ویژه مسائل منطقه ای و بین المللی گسترش یافته است.

قطار های پرسرعت راه آهن جاکارتا-باندونگ

نخست وزیر چین با اشاره به بازدید روز چهارشنبه (۱۵ شهریور) از قطارهای پرسرعت مسیر ریلی جاکارتا-باندونگ که یکی از پروژه‌ های مهم «یک پهنا-یک راه» گفت: همکاری های عملی بین دو کشور باید گسترش یابد.

وی افزود: پکن آماده همکاری با جاکارتا برای اجرای مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP)، گسترش واردات محصولات کشاورزی و شیلات با کیفیت از اندونزی و تشویق شرکت های چینی برای سرمایه گذاری و تجارت با این کشور است.

لی تاکیدکرد که چین از ساخت پایتخت جدید اندونزی حمایت می کند و آماده همکاری با جاکارتا برای تقویت «موتورهای جدید» برای همکاری مانند اقتصاد دیجیتال و توسعه سبز و گسترش مبادلات و همکاری در کشاورزی، داروسازی و بهداشت، جوانان، آموزش، فرهنگ و گردشگری است.

«گو شیائوسانگ» رئیس موسسه تحقیقاتی آ. سه. ان در دانشگاه اقیانوس گرمسیری هاینان گفت: چین -اندونزی تحت چارچوب «یک پهنا-یک راه» به نتایج قابل قبولی دست یافته و حجم تجارت بین دو کشور در سال های اخیر افزایش یافته است.

گو گفت: همکاری های اقتصادی و تجاری بین پکن و جاکارتا پتانسیل بالایی دارد. و ویتنام به عنوان یک کشوری عضو آ. سه. آن بیشترین حجم تجارت با چین دارد ولی ازنظر حجم همکاری های اقتصادی و جمعیت این کشور قابل مقایسه با اندونزی نیست.

وی افزود: اندونزی بزرگترین کشور عضو آ. سه. آن است که حدود ۴۰ درصد از کل جمعیت وحجم همکاری های اقتصادی آ. سه. آن به خود اختصاص داده است و نفوذ منطقه ای قوی دارد. که توسعه روابط چین و اندونزی بر سایر کشورهای آ. سه. آن تأثیری بسزایی دارد.

گو تاکید کرد: فضای زیادی برای همکاری با کیفیت بالا بین چین و اندونزی در آینده وجود دارد و «راه دریایی ابریشم» چین و «توسعه استراتژی دریایی» اندونزی هم سو خواهند بود.

در این دیدار، دو طرف تعدادی اسناد همکاری دوجانبه در زمینه صنعت، کشاورزی، شیلات، تجارت الکترونیک و نوآوری های علمی و فناوری را امضا کردند.